وقتی نیروی دریایی ناوگان خود را با بمب هسته‌ای نابود می‌کند! (+عکس و فیلم)

موج فشار زیرآبی عظیمی حاصل از این انفجار در همه جهات آزاد شد و کشتی های جنگی مانند یواس‌اس آرکانزاس را همانند یک اردک پلاستیکی به اطراف پرتاب کرد. این کشتی با طول ۵۶۲ فوت (۱۷۱ متر) وزنی برابر با ۲۷ هزار تن داشت.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – در پایان جنگ جهانی دوم، نیروی دریایی آمریکا با یک پرسش مهم مواجه شد! که در ادامه بدان اشاره می کنیم:

نیروی دریایی آمریکا جنگ را با ناوگانی از ۶,۷۶۸ کشتی جنگی شامل ۲۸ ناو هواپیمابر، ۲۳ نبردناو، ۲۳۲ زیردریایی، و ۲,۵۴۷ کشتی آبی‌خاکی به پایان رساند.

این نیرومندترین و قدرتمندترین ناوگان در تاریخ بشر بود اما این در شرایطی بود که بمب های هسته ای منفجر شده در هیروشیما و ناکازاکی معادله قدرت تخریب جدیدی را در رابطه با بمب های هوایی مطرح کردند؛ همین مساله می توانست در حمله هوایی به ناوگان دریایی حتی قدرتمندترین آنها مخاطرات جدی را مطرح کند.

چنین بمبی چه تاثیری بر ناوگانی از کشتی های جنگی خواهد داشت؟ و آیا یک چنین بمب هایی می توانند ناوگان های جنگی را منسوخ کنند؟

برای پاسخ به این پرسش، دولت آمریکا در ماه های ژوئن و ژوییه ۱۹۴۵ دو آزمایش سلاح هسته ای را انجام داد که به نام “عملیات تقاطع” شناخته می شود.

برای این آزمایش، نیروی دریایی آمریکا ناوگانی از ۹۰ کشتی جنگی را در بیکینی آتول واقع در جزایر مارشال در اقیانوس آرام جنوبی گرد هم آورد. این کشتی ها شامل نبردناو نوادا، ناوهای هواپیمابر ساراتوگا و ایندیپندنس، و مجموعه ای از رزم ناوها، ناوشکن ها، زیردریایی ها و کشتی های آبی‌خاکی می شدند.

همه این کشتی های جنگی از دوران جنگ جهانی به جا مانده و عمر برخی از آنها حتی کمتر از ۵ سال بود. حتی کشتی جنگی ژاپنی ناگاتو و ناو آلمانی پرینز یوجین که به غنیمت گرفته شده بودند نیز به جزیره مارشال ارسال شدند.

وقتی نیروی دریایی ناوگان خود را با بمب هسته‌ای نابود می‌کند! (+عکس و فیلم)

در شب ۳۰ام ژوئن ۱۹۴۵، نیروی دریایی یک بمب هسته ای را روی مجموعه ای از کشتی های جنگی فرو انداخت.

نتیجه آزمایش غرق پنج کشتی و تبدیل کشتی های دیگر به لاشه های سوخته و غوطه‌ور در آب بود و در صورت حضور خدمه احتمالا بسیاری از آنها به واسطه میزان کشنده تشعشع مواد رادیواکتیو جان خود را از دست می دادند.

اکنون، حدود ۷۶ سال بعد، اتم سنترال تصاویر حیرت انگیزی از آزمایش های عملیات تقاطع را منتشر کرده است.

 

 

در نخستین آزمایش عملیات تقاطع به نام آبل (Abel)، نیروی دریایی یک بمب هسته ای ۲۳ کیلوتنی را روی ناوگانی از کشتی های جنگی فرو انداخت.

به گفته بنیاد میراث هسته ای آمریکا، انفجار بمب در هوا فقط پنج کشتی جنگی را غرق کرد، و بنابر گزارش های موجود، مقام های نیروی دریایی آمریکا چندان تحت تاثیر نتایج قرار نگرفتند.

در آزمایش دوم که به نام بیکر (Baker) شناخته می شود و چند هفته بعد انجام شد، انفجار هسته ای زیر آب انجام شد.

 

 

موج فشار زیرآبی عظیمی حاصل از این انفجار در همه جهات آزاد شد و کشتی های جنگی مانند یواس‌اس آرکانزاس را همانند یک اردک پلاستیکی به اطراف پرتاب کرد. این کشتی با طول ۵۶۲ فوت (۱۷۱ متر) وزنی برابر با ۲۷ هزار تن داشت.

در آزمایش بیکر، ۱۰ کشتی جنگی غرق شدند و باقی ناوگان نیز به قبرستان هایی شناور تبدیل شدند. انفجار بمب بسیاری از کشتی های حاضر در آزمایش را با آب آلوده به رادیواکتیو شستشو داد که برای کشتن خدمه کشتی ها کافی بود.

عملیات تقاطع یکی از بدنام‌ترین آزمایش های صورت گرفته توسط ارتش آمریکا محسوب می شود.

 

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا