همراه اول، بزرگ‌ترین میزبان رومینگ ملی در کشور (+جزییات)

«همراه اول» با برقراری پوشش ارتباطی برای یک هزار و ۳۲۳ شهر و ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا، توانسته بیشترین میزبانی مکالمات رومینگ ملی را داشته و در واقع مقصد اصلی مشترکان دیگر اپراتورها باشد.

موبنا – این روز ها عبارت رومینگ ملی را زیاد دیدیم و شنیدیم، اما تعریف دقیق و مشخصی از آن ارائه نشده است. رومینگ ملی عبارت است از استفاده مشترکان یک اپراتور از امکانات مخابراتی اپراتور دیگر در نواحی تحت پوشش. شاید یکی از چالش‌های ما در طی روز قطع و وصل های پی در پی ارتباط تلفن‌های همراهمان است که این مساله در بعضی مکان‌ها با کم و بیش‌هایی همراه است اما برای پایان دادن به این مشکل طرح رومینگ ملی مطرح شد.

همان گونه که گفته شد در تعریف رومینگ ملی باید گفت که رومینگ ملی عبارت است از استفاده مشترکان یک اپراتور از امکانات مخابراتی اپراتور دیگر در نواحی تحت پوشش . بر همین اساس اگر یک اپراتور در محلی پوشش مناسبی نداشته باشد، مشترک می‌تواند از پوشش شبکه‌ای اپراتور دیگری استفاده کند؛ این طرح همان رومینگ ملی است که می‌تواند دغدغه پوشش شبکه را تا حدی برای کاربران حل کند.

اما موضوع رومینگ ملی به مصوبه‌ای برمی‌گردد که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال ۱۳۹۰ در ارتباط با استفاده متقابل از شبکه اپراتورها تدوین کرد و بر اساس آن اپراتورهای سیار موظف شدند خدمات رومینگ ملی را برحسب درخواست اپراتور دیگر در اختیار آن قرار دهند.

اسفند ۱۳۹۲ نیز نوعی بازنگری در مصوبه قدیمی صورت گرفت و در قالب مصوبه ۱۸۶ اپراتورهای سیار غالب ملزم شدند خدمات رومینگ ملی را بر حسب درخواست اپراتور سیار غیرغالب در اختیار آن‌ها قرار دهند.

رومینگ ملی درواقع راهکاری است تا با توجه به هزینه‌های بالای تامین تجهیزات، اپراتورها از الزام خرید تجهیزات برای تمام نقاط صعب‌العبور و یا کم‌جمعیت بی نیاز شوند و اگر در نقطه‌ای یک اپراتور پوشش ندارد، بتواند از شبکه اپراتور دیگر استفاده کند. براین اساس کاربران اپراتورهای مختلف بدون پرداخت هزینه می‌توانند در نقاط کور به اصطلاح روی شبکه اپراتورهای دیگر روم شوند.

آخرین گزارش منتشره در خصوص تعداد مکالمات از طریق رومینگ ملی به تفکیک اپراتور تا پایان سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ اطلاعاتی جالبی در خصوص وضعیت رومینگ ملی در کشور را نشان می‌دهد.

بر این اساس ۱۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۵۴۷ مکالمات رومینگی مشترکان ایرانسل و رایتل از طریق «همراه اول» برقرار شده است.

در مقابل تنها ۴ میلیون و ۰۱۸ هزار و ۶۵۸ مکالمه رومینگی مشترکان همراه اول و رایتل به شبکه «ایرانسل» وارد شده است.

با توجه به اینکه «رایتل» نیز از منظر پوشش شبکه ارتباطی در قامت دو اپراتور اصلی تلفن همراه کشور نیست، هیچ مکالمه رومینگی را میزبانی نکرده است

بنابراین «همراه اول» با برقراری پوشش ارتباطی برای یک هزار و ۳۲۳ شهر و ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا، توانسته بیشترین میزبانی مکالمات رومینگ ملی را داشته و در واقع مقصد اصلی مشترکان دیگر اپراتورها باشد.

ایرانسل نیز با ایجاد پوشش برای یک هزار و ۳۱۵ شهر و ۱۹ هزار و ۱۹۰ روستا در جایگاه دوم میزبانی‌ها و البته با تفاوتی چشم‌گیر قرار دارد.

 منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا