یک نوجوان ۱۷ ساله و معرفی بخیه هایی که با عفونت تغییر رنگ می دهند!(+عکس)

داسیا بخیه هایی را به کمک کنسانتره آب چغندر تهیه کرد که با تغییر سطح pH از قرمز روشن به بنفش تبدیل می شوند…

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور داسیا تیلور نوجوانی ۱۷ ساله اهل ایالت آیووا (آمریکا) است که پس از یادگیری روش بخیه زدن و علاقه شخصی به مطالب پزشکی، تصمیم به بهبود کیفیت بخیه های متداول مورد استفاده و همچنین جلوگیری از عفونت های کشنده گرفته است.

 

زمانی که داسیا دانش آموز سال دوم دبیرستان بود، درخواست دسترسی به یک کیت بخیه را به مدیر مدرسه تحویل داد. در ادامه وی ضمن برخورداری از حمایت مسئولان مدرسه؛ به مدت ۱ سال از هیچ تلاشی به منظور تقویت مهارت های بخیه زدن خود دریغ نکرد زیرا در رویای فعالیت در یکی از رشته های علوم پزشکی به سر می برد.

یک نوجوان 17 ساله و معرفی بخیه هایی که با عفونت تغییر رنگ می دهند!(+عکس)

وی در مصاحبه با برنامه تلویزیونی “امروز” که از کانال ان بی سی آمریکا پخش می شود، به نکات زیر اشاره کرده است: می خواهم از بخیه هایی استفاده کنم که در صورت ایجاد عفونت در زخم، تغییر رنگ می دهند و از این طریق به راحتی می توان از یک خطر جدی به سرعت پیشگیری کرد. چنین بخیه هایی برای کمک به مردمی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، بسیار عالی خواهند بود.

در ادامه؛ کارولین والینگ معلم شیمی دبیرستان، علاقه زیادی به ایده طرح شده نشان داد و داسیا را به سمت یافتن یک شاخص طبیعی هدایت کرد.

منظور از شاخص طبیعی چیزی است که به طور ذاتی با تغییر اسیدیته تغییر رنگ می دهد. بدین ترتیب یک محصول طبیعی که قادر به تشخیص تغییرات میزان اسیدی بودن پوست باشد، قادر به ایجاد بخیه هایی با قابلیت تحول رنگی خواهد بود و می تواند به بیماران در راستای ایجاد و پیشروی عفونت هشدار دهد. داسیا ادامه می دهد: از توصیه ها پیروی و مواد مختلفی را آزمایش کردم اما به نظر می رسید که هیچ چیز بهتر از چغندر نباشد!

یک نوجوان 17 ساله و معرفی بخیه هایی که با عفونت تغییر رنگ می دهند!(+عکس)

داسیا بخیه هایی را به کمک کنسانتره آب چغندر تهیه کرد که با تغییر سطح pH از قرمز روشن به بنفش تبدیل می شوند و از این رو می توانند نشان دهنده عفونی شدن زخمی باشند که بخیه زده شده است.

اما چرا چغندر؟ زیرا گیاه مورد نظر با نزدیک شدن به pH معادل ۸ به راحتی رنگ خود را تغییر می دهد و این همان آستانه ای است که عفونت نیز در انسان رخ خواهد داد. به طور معمول pH پوست برابر عدد ۵ است.

بخیه های چغندر قادر به شناسایی تغییرات pH در بافت و خون هستند که سبب تحریک آنها برای تبدیل به رنگی دیگر خواهند شد. در واقع همین جمله خلاصه ای از ساز و کار کل روند است. نه مکانیسم پیچیده ای وجود دارد و نه هیچ فناوری پیشرفته ای و ما فقط با یکی از پایه ای ترین اساس های علم رو به رو هستیم.

استفاده از بخیه هایی که با کنسانتره آب چغندر ساخته می شوند، روشی ارزان و آسان برای کنترل عفونت را در اختیار پزشکان، پرستاران و تمام افراد کادر درمان قرار می دهند. داسیا پس از خواندن مقاله ای در مورد نرخ بالاتر عفونت های ناشی از زخم های پوستی در میان مردم کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته، تصمیم به ارائه بخیه ای کم هزینه و پیشگیری کننده گرفت. وی توضیح می دهد: من دریافتم که تعداد زیادی از بانوان در آفریقا از عفونت محل جراحی به دنبال عمل سزارین رنج می برند و این موضوع می تواند حتی تهدید کننده حیات آنها نیز باشد.

یک نوجوان 17 ساله و معرفی بخیه هایی که با عفونت تغییر رنگ می دهند!(+عکس)

پس از برنده شدن در برخی از مسابقات علمی محلی، تحقیقات داسیا تیلور توانست به برنامه جست و جوی استعدادهای درخشان علوم Regeneron سال ۲۰۲۱ نیز راه یابد و در ادامه دریافت جایزه سیبورگ را محقق سازد. اشتیاق او برای کمک به مردم کم درآمد که از امکانات بهداشتی با کیفیت بالا برخوردار نیستند و در عین حال برقراری عدالت، عوامل اصلی چنین موفقیت بزرگی هستند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا