علت داغ شدن کابل شارژر و آداپتور گوشی + راه‌حل‌ها

ما معمولا به داغ شدن گوشی موبایل توجه زیادی نشان می‌دهیم و نگران می‌شویم، اما در مورد شارژر و آداپتور چه؟ هر چند شاید در این مورد حساسیت زیادی نشان ندهیم، اما باید بدانید بیش از حد گرم شدن شارژر هم اتفاقی عادی نیست.

این مسئله نشان دهنده‌ی این است که مشکلی وجود دارد و چیزی در این بین درست کار نمی‌کند. در نتیجه می‌تواند به شارژر، گوشی یا باتری آن آسیب برسد. چگونه دلیل داغ شدن بیش از حد را پیدا کنیم و چه کارهایی درباره‌ی آن می‌توانیم انجام بدهیم؟ در این مطلب دلایل داغی بیش از حد شارژر یا کابل شارژر را بررسی می‌کنیم و راه‌ حل‌های احتمالی برای حل این مشکل را مرور خواهیم کرد.

آیا داغ شدن شارژر گوشی طبیعی است؟

داخل شارژر از یک مدار الکترونیکی تشکیل شده است. این مدار جریان آنالوگ را به جریان مستقیم تبدیل کرده و توان و ولتاژ مورد نظر برای گوشی شما را تنظیم می‌کند که این بخش شامل ترانزیستور و دیودها است. نکته این جاست که این مدار توسط یک محفظه‌ی پلاستیکی در بر گرفته می‌شود که دارای هیچ گونه‌ توانایی خنک کنندگی یا فن و … برای به جریان انداختن هوا نیست، بنابراین تا حدودی گرم شدن در شارژرها کاملا طبیعی است. برای مثال شارژرهایی که از قابلیت فست شارژ پشتیبانی می‌کنند نیاز به ولتاژ و جریان بالاتری دارند. این عامل سبب می‌شود نسب به شارژرهای عادی دمای کاری بالاتری داشته باشند. در مجموع گرم شدن تا حد خاصی رایج و عادی است و نیازی به نگرانی وجود ندارد. اما اگر داغ شدن کلگی شارژر بیش از حد شود دیگر باید آن را جدی بگیرید و به موقع از آسیب‌های بزرگ‌تر جلوگیری کنید. زیرا این مسئله می‌تواند به گوشی شما هم آسیب بزند و قطعا این مسئله برای شما خوشایند نخواهد بود. گاهی دمای شارژر و سطح آن آنقدر بالا می‌رود که حتی دست زدن به آن هم به راحتی امکان پذیر نیست و چنین چیزی به هیچوجه عادی نیست.

اما چه دلیلی باعث داغ شدن شارژر گوشی می‌شوند و برای حل این مشکلات باید چه کاری انجام بدهیم؟

شارژرهای ارزان و بی نام و نشان

اگرچه ارزان بودن هیچوقت بد نیست، اما حقیقت این است که شارژرهای نامعتبر معمولا تمامی تست‌های امنیتی و الکتریکی لازم را طی نکرده‌اند. همین عامل سبب می‌شود ضعف‌های احتمالی آن ناشناخته باقی بماند. در نتیحه اگر خوش شانس باشید کار می‌کند، وگرنه باید منتظر مشکلات مختلفی از جمله همین داغ کردن باشید. از طرفی شارژرهای بی کیفیت توانایی سازگار شدن با برق شهری را ندارند. یعنی نمی‌توانند ولتاژ ۱۱۰ الی ۲۲۰ ولتی مرجع را به ولتاژ ۵ ولتی اکثر گوشی‌ها تبدیل کنند و این قضیه موجب داغ کردن آن‌ها خواهد شد.

 

محیط نامناسب

قرار گرفتن شارژر در محیطی که جریان هوای مناسبی نداشته باشد سبب می‌شود تهویه ی هوای اطراف دور آداپتور به خوبی انجام نشده و دمای آن با محیط یکسان نشود. این مکان می‌تواند کنار یک شوفاژ داغ یا یک محیط بسته و کور باشد. حتی مواردی بوده که شارژر و گوشی درون تخت و بین بالش‌ها بوده‌اند و در نهایت داغ شدن بیش از حد منجر به آتش سوزی شده است. بهتر است شارژر را در نقطه‌ی به پریز بزنید که اطرافش باز و آزاد باشد و هوا به خوبی جریان پیدا کند.

 

خرابی گوشی

وجود اشکال در مدار داخلی گوشی علی‌الخصوص IC هم می‌تواند به این قضیه ربط پیدا کند. در واقع مشکل در عملکرد داخلی گوشی می‌تواند باعث داغ شدن گوشی، داغ شدن کلگی شارژر یا هر دوی آن‌ها شود. در نتیجه اگر شارژر خود را بررسی کردید و هیچ مشکلی نداشت، شاید نیاز باشد عملکرد گوشی را مد نظر قرار دهید.

استفاده از شارژر نامناسب برای گوشی

ممکن است شارژر شما از برند خوبی هم باشد اما باز هم گزینه‌ی مناسب محسوب نشود. همگام خرید شارژر حتما باید توان مصرفی گوشی خود را چک کنید و سپس اقدام به تهیه‌ی شارژ کنید. اگر توان مصرفی گوشی بالاتر از شارژر باشد بار زیادی به آن متحمل می‌شود و همین عامل می‌تواند سبب بیش از حد داغ شدن کلگی شارژر شود. پس حتما به ولتاژ و جریان ورودی گوشی خود دقت کنید. این اعداد از روی مشخصات محصول یا شارژرهای قبلی گوشی خود می‌توانید متوجه شوید.

وجود مشکل در مدار داخلی شارژر

ممکن است شارژر در اثر ضربه دیدن یا هر عامل دیگری دچار مشکل در مدار داخلی خود شود. این مشکل می‌توانید حرارت بیش از حدی را تولید کند،‌ به طوری که حتی پلاستیک روی شارژر هم تغییرشکل دهد. در این صورت بهتر است سریعا به تعویض شارژر اقدام کنید.

عدم استفاده از محافظ برق

نوسانات مداوم جریان و ولتاژ‌ از عواملی است که می‌تواند مشکلات زیادی به وجود آورد، از خراب کردن شارژر گرفته تا آسیب زدن به گوشی و باتری آن. برق شهری معمولا دچار نوسانات کم و زیاد است و به خاطر همین هم برای اکثر وسایل برقی خود محافظ تهیه می‌کنیم. با استفاده از یک محافظ برق ساده می‌توانید به راحتی این مشکل را حل کنید و بار کمتری را روی دوش شارژر بگذارید.

پیشنهاد ما: تفاوت فست شارژ و شارژر معمولی

داغ شدن کابل شارژ گوشی

اما در مورد کابل شارژ چه؟ گرچه این مشکل به ندرت پیش می‌آید اما شاید شما هم تجربه‌ی داغ شدن عجیب و غریب کابل به خصوص در قسمت کانکتورها را تحربه کرده باشید. داغ شدن کابل شارژ گوشی شارژ سه علت عمده دارد:

  • مقاومت بالای کابل: مقاومت سبب می‌شود مقداری از جریان به شکل گرما به هدر برود. اگر میزان این مقاومت بالا باشد یا عبارتی هدای سیم به اندازه‌ی کافی خوب نباشد، گرمای تولید شده بیش از حد عادی خواهد بود.
  • اتصال ضعیف و نامناسب کانکتور به کابل: اگر اتصال کانکتور به سیم به خوبی انجام نشده باشد و یا به مرور زمان کابل از آن قسمت دچار پوسیدگی یا پارگی شود، رد و بدل کردن جریان به درستی ایجاد نمی‌شود و می‌توانید داغ بودن کانکتورها را به وضوح حس کنید.
  • وجود مشکل در سوکت گوشی: این مسئله هم می‌تواند در فرایند شارژ اختلال ایجاد کند و سبب داغ شدن کانکتور کابل بشود. بهتر است سوکت را چک کنید و از تمیز بودن آن مطمئن شوید. به علاوه ممکن هم هست که سوکت در جای خود لق شده یا آسیب دیده باشد.

مشکل اول در کابل‌های باکیفیت دیده نمی‌شود. این کابل‌ها معمولا به اندازه‌ی کافی ضخیم بوده و دارای سیم‌های مسی با خلوص بالا هستند تا حداکثر جریان را داشته باشند. در مورد مشکل دوم هم بهتر است به محض پاره‌ شدن کابل آن را تعویض کنید و به استفاده از آن ادامه ندهید. به علاوه کابل‌های کنفی یا آن‌هایی که روکش ضخیم دارند دیرتر پاره می‌شوند و دوام بالاتری خواهند داشت پس هنگام خرید کابل بهتر است به این نکته هم دقت کنید تا از داغ شدن کابل شارژ گوشی جلوگیری کنید.

علت داغ شدن کابل شارژر و آداپتور گوشی + راه‌حل‌ها

جمع بندی

در نهایت سعی کنید همواره از شارژر و کابلی ایمن و معتبر استفاده کنید. مدل شارژر را متناسب با مدل گوشی خود انتخاب کنید و همیشه شارژر را در محلی قرار دهید که هوا به خوبی رد و بدل شود. با انجام این کارها تا حدود زیادی از داغ شدن شارژر گوشی و کابل شارژ جلوگیری می‌کنید اما اگر باز هم مشکل وجود داشت، بهتر است شارژر یا گوشی خود را برای بررسی بیشتر به یک متخصص نشان دهید.

در  فروشگاه لوازم جانبی استایل‌آپ می‌توانید انواع شارژر و کابل را با تنوع بالا پیدا کنید. مشخصات هر محصول را به شکلی مفصل پیدا کنید و مدل‌های مختلف را با هم مقایسه کنید تا در نهایت مناسب‌ترین مورد را برای خود بیابید. اگر هم سوال یا مشکلی در زمینه‌ی انتخاب محصول داشتید می‌توانید با کارشناسان ما در استایل تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا