وقتی سلاح‌های هسته‌ای ارتش آمریکا مفقود می‌شوند! (+عکس)

مفقود شدن اسلحه یک سرباز مساله ای بسیار مهم محسوب می شود، از این رو، می توان تصور کرد که مفقود شدن یک سلاح هسته ای می تواند چه شرایطی را ایجاد کند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – اگرچه برنامه های مرتبط با سلاح های هسته ای ارتش آمریکا به گونه ای طراحی می شوند تا از کمترین نقص برخوردار بوده و مشکلی در آنها ایجاد نشود، اما گاهی اوقات شرایط آن گونه که باید پیش نمی رود. در ادامه با هفت سلاح هسته ای ارتش آمریکا که مفقود شده و حتی در چند مورد هرگز پیدا نشدند، بیشتر آشنا می شویم!

۱۹۵۶: هواپیمای بی-۴۷ با دو کپسول هسته ای ناپدید می شود

نخستین داستان این فهرست همچنان یکی از اسرارآمیزترین نمونه ها تا به امروز است زیرا هیچ نشانه ای از بقایا، سلاح ها یا خدمه هواپیما پیدا نشده است. یک فروند هواپیمای بی-۴۷ استراتوجت با دو سلاح هسته ای در دهم مارس ۱۹۵۶ از پایگاه نیروی هوایی مک‌دیل در فلوریدا به مقصد مراکش پرواز می کند. در شرایطی که دو سوخت گیری هوایی در مسیر پرواز برنامه ریزی شده بود اما سوخت گیری دوم هرگز انجام نشد. حتی تشکیل یک تیم جستجوی بین المللی نیز نتیجه ای در یافتن بقایای این هواپیما به همراه نداشت و ارتش آمریکا در نهایت این جستجو را متوقف کرد.

 

وقتی سلاح‌های هسته‌ای ارتش آمریکا مفقود می‌شوند! (+عکس)

۱۹۵۸: هواپیمای بمب افکن آسیب دیده سلاح هسته ای خود را نزدیک جزیره ای در جورجیا به دریا می اندازد

در پنجم فوریه ۱۹۵۸، هواپیماهای بمب افکن بی-۴۷ حامل سلاح های هسته ای فلوریدا را ترک می کنند تا در یک ماموریت تمرینی بمباران شهری در روسیه را شبیه سازی کرده و سپس، این مکان را بدون این که شناسایی شوند، ترک کنند. اما یکی از بمب افکن ها و هواپیماهای رهگیر بر فراز ساحل جورجیا با هم برخورد می کنند. خلبان هواپیمای رهگیر ایجکت می کند و خدمه بمب افکن تلاش می کنند تا همراه با بمب فرود بیایند، اما موفق به انجام این کار نمی شوند. آنها پیش از فرود مجبور می شوند تا بمب هسته ای خود را به درون اقیانوس رها کنند. از آنجایی که برای ماموریت تمرینی تغییراتی در بمب ایجاد شده بود، بمب مفقود شده فقط دارای یک توده زیربحرانی از اورانیوم-۲۳۵ بود و نمیتوانست موجب انفجار هسته ای شود.

 

وقتی سلاح‌های هسته‌ای ارتش آمریکا مفقود می‌شوند! (+عکس)

۱۹۶۱: دو بمب هسته ای که می توانستند کارولینای شمالی را به یک خلیج تبدیل کنند

در بیست و چهارم ژانویه ۱۹۶۱، یک فروند هواپیمای بی-۵۲ حامل دو بمب هسته ای مارک ۳۹ که هر کدام ۲۵۳ برابر قوی‌تر از “پسر کوچک“، بمبی که در هیروشیما منفجر شد، بودند در طوفان گرفتار شده و هر دو بمب به سمت زمین فرو می افتند. خلبان هواپیما یکی از بازماندگان این سانحه است که آن را به نیروی هوایی ارتش آمریکا گزارش می کند. بمب نخست در شرایطی که همراه چتر نجات خود از یک درخت آویزان بود، پیدا می شود. سوئیچ ایمنی بمب در موقعیت مناسب قرار داشته و بمب به سلامت فرود آمده بود. انفجار این بمب می توانست خلیجی بسیار بزرگ را در کارولینای شمالی ایجاد کند. سوئیچ بمب دیگر در وضعیت مسلح قرار گرفته بود، اما به دلایلی که هیچ کس نمی داند انفجاری صورت نگرفته و جان ده ها هزار نفر نجات یافت.

 

وقتی سلاح‌های هسته‌ای ارتش آمریکا مفقود می‌شوند! (+عکس)

۱۹۶۵: خلبان، هواپیما و بمب هسته ای بی۴۳ نیروی دریایی ارتش آمریکا از دست می روند

در تاریخ پنجم دسامبر ۱۹۶۵، یک فروند هواپیمای ای-۴ اسکای‌هاوک طی یک رزمایش نظامی ناو هواپیمابر یواس‌اس تیکوندروگا را همراه با یک بمب هسته ای بی۴۳ ترک می کند. این هواپیما طی مدت کوتاهی پس از برخاستن از ناو سقوط کرده و به عمق ۱۶ هزار فوتی آب می رود. وضعیت این سلاح هسته ای همچنان نامشخص است. فشار در اعماق آب ممکن است برای انفجار یک بمب کافی باشد و عمق زیاد آب تشخیص آن را دشوار کند. اگر این بمب هسته ای هنوز سالم باشد، یافتن آن تقریبا غیر ممکن است زیرا تعداد کمی از شناورهای زیرسطحی می توانند تا این حد پایین بروند.

 

وقتی سلاح‌های هسته‌ای ارتش آمریکا مفقود می‌شوند! (+عکس)

۱۹۶۶: برخورد هواپیمای بی-۵۲ با هواپیمای کی‌سی-۱۳۵ موجب رها شدن چهار بمب بر فراز اسپانیا می شود

در هفدهم ژانویه ۱۹۶۶، یک فروند هواپیمای بی-۵۲ برای سوخت گیری هوایی به یک فروند هوایپمای کی‌سی-۱۳۵ نزدیک می شود، اما برخورد این دو هواپیما مرگ خدمه هواپیماها را به همراه دارد. هواپیمای بی-۵۲ همراه با چهار بمب حرارتی هسته ای بی۲۸ نزدیک یک دهکده ماهیگیری به نام پالومارس در اسپانیا سقوط می کند. سه بمب طی ۲۴ ساعت پس از سقوط هواپیما بازیابی می شوند. یک بمب سالم با زمین برخورد می کند، در شرایطی که سلاح های غیر هسته ای دو بمب دیگر منفجر می شوند. این انفجارها موجب آلوده شدن زمینی به مساحت بیش از دو کیلومتر مربع با پلوتونیوم می شود. به گفته شاهدان عینی، بمب چهارم در اقیانوس سقوط کرده بود. نیروی دریایی ارتش آمریکا تقریبا ۱۰۰ روز وقت صرف کرد تا موقعیت بمب چهارم را شناسایی کرده و آن را بازیابی کند.

 

وقتی سلاح‌های هسته‌ای ارتش آمریکا مفقود می‌شوند! (+عکس)

۱۹۶۸: سقوط هواپیمای بی-۵۲ به مفقود شدن یک سلاح هسته ای زیر یخ های قطب شمال منجر می شود

همانند سقوط در پالومارس اسپانیا، در بیست و یکم ژانویه ۱۹۶۸ سقوط یک فروند هواپیمای بی-۵۲ موجب رها شدن چهار بمب هسته ای بی۲۸ می شود. این سقوط در گرین لند رخ می دهد و حداقل سه بمب منفجر می شوند. ماموران رسیدگی بیشتر این قطعات را بازیابی می کنند، پیش از آن که دریابند هیچ چیزی از بمب چهارم نیافته اند. طی جستجوهای صورت گرفته یک تکه یخ سیاه شده با رد بندهای چتر نجات در آن شناسایی می شود. تیم بازیابی بمب حدس زدند که بمب موجب ذوب شدن یخ شده است. سپس، باقیمانده بمب در آب های قطب شمال فرو رفته و غرق شده است. این بمب همچنان مفقود است و به عنوان نمونه ای غیرقابل بازیابی فرض می شود.

 

وقتی سلاح‌های هسته‌ای ارتش آمریکا مفقود می‌شوند! (+عکس)

۱۹۶۸: زیردریایی یواس‌اس اسکورپیون غرق می شود

گم شدن زیردریایی تهاجمی یو‌اس‌اس اسکورپیون که از انرژی هسته ای نیرو می گرفت در پنجم ژوئن ۱۹۶۸ اعلام شد. این مساله به ویژه برای نیروی دریایی ارتش آمریکا نگران کننده بود زیرا زیردریایی اسکورپیون پیش از ناپدید شدن به دنبال یک گروه پژوهشی روسی بود. زمانی که زیردریایی اسکورپیون مفقود شد، دو اژدر ضد زیردریایی مارک ۴۵ را حمل می کرد. لاشه این زیردریایی در اکتبر ۱۹۶۸ کشف شد و همچنان کف اقیانوس اطلس در عمق ۳,۰۰۰ متری قرار دارد و دلیل غرق شدن آن نامشخص است. به نظر می رسد اژدرها همچنان سر جای خود قرار دارند، اما نیروی دریایی ارتش آمریکا این را به طور قطعی تایید نمی کند. بازیابی اژدرها بسیار چالش برانگیز است، از این رو، نیروی دریایی سطوح تشعشع در منطقه را کنترل می کند. تاکنون هیچ نشانه ای از نشت از اژدرها یا راکتور هسته ای زیردریایی دیده نشده است.

وقتی سلاح‌های هسته‌ای ارتش آمریکا مفقود می‌شوند! (+عکس)

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا