گلکسی ‌بادز پرو سامسونگ ابزاری کارآمد برای افراد دارای مشکلات شنوایی

نتیجه تحقیقاتی جدید در نشریه تخصصی حوزه پزشکی گوش‌، حلق و بینی Clinical and Experimental Otorhinolaryngology نشان می‌دهد که قابلیت صدای محیط یا Ambient Sound در هدفون‌های بی‌سیم گلکسی Buds Pro سامسونگ می‌تواند به کسانی که دچار ضعف کم تا متوسط در شنوایی هستند کمک کند تا صداهای محیط را بهتر بشنوند.

موبنا – این تحقیق با همکاری مرکز پزشکی سامسونگ انجام شده است که برترین بیمارستان آسیا بوده و در کنار خدمات درمانی گسترده، دستاوردهای برجسته‌ای در حوزه تحقیقات داشته است. شرکت سامسونگ با همکاری مرکز پزشکی سامسونگ برای مدت ۱۰ سال روی تاثیر دستگاه‌های موبایل بر شنوایی افراد تحقیق کرده و روش‌های نوینی را برای بهینه کردن تجربه شنوایی کاربران ابداع کرده است. این تحقیق جدید می‌تواند آغاز یک قدم مهم دیگر در تعهد مداوم سامسونگ به همکاری در حوزه نوآوری‌هایی باشد که در زندگی روزمره به افراد کمک خواهد کرد.

در این تحقیق کارآمدی یک سمعک، یک محصول تقویت صدای شخصی و گلکسی بادز پرو مورد ارزیابی قرار گرفت. به گفته نویسندگان، هنوز در هیچ تحقیق دیگری در زمینه عملکرد دستگاه‌های کمک شنوایی، از گلکسی بادز پرو استفاده نشده است. این تحقیق برای اولین بار مزایای احتمالی یک هدفون بی‌سیم واقعی را برای افراد دارای نقص کم تا متوسط شنوایی بررسی کرده و به این نتیجه رسید که این دستگاه می‌تواند به بهبود زندگی ۱.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان کمک کند که دچار نوعی از این ضعف شنوایی هستند.

ایل جونگ مون، استاد بخش گوش، حلق و بینی مرکز پزشکی سامسونگ می‌گوید «با توجه به افزایش متوسط سن جمعیت، تا سال ۲۰۵۰ از هر ده نفر، یک نفر دچار نقص شنوایی خواهد بود. هرچند سمعک‌ها و دستگاه‌های کمک به شنوایی بسیار مفید هستند اما به دلیل قیمت بالا، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یافته‌های اولیه این تحقیق بسیار دلگرم کننده بوده و به افراد کمک خواهد کرد تا دستگاه‌هایی جایگزین مانند گلکسی بادز پرو را برای زندگی روزمره خودشان استفاده کنند».

در این تحقیق سه آزمایش کلیدی روی گلکسی بادز پرو، یک سمعک و یک دستگاه کمک تقویت صدای شخصی انجام شد که ارزیابی الکتروآکوستیک، ارزیابی تقویت صدا، و ارزیابی عملکرد کلینیکی را شامل می‎شدند.

گلکسی ‌بادز پرو سامسونگ ابزاری کارآمد برای افراد دارای مشکلات شنوایی

ارزیابی الکتروآکوستیک

اول، خصوصیات الکتروآکوستیک هر دستگاه بررسی شد تا مشخص شود که آیا معیارهای کلیدی عملکرد به عنوان کمک شنوایی را دارا هستند یا خیر. این ارزیابی شامل سطح فشار صدای خروجی، بازه فرکانس، نویز ورودی و اختلال هارمونیک کلی می‌شد. نتایج این بررسی نشان داد که گلکسی بادز پرو تمامی این چهار معیار را دارا بوده و در نتیجه عملکردی قابل مقایسه با دستگاه‌های کمک شنوایی خواهد داشت.

 

ارزیابی تقویت صدا

پس از آن میزان تقویت صدا در این دستگاه‌ها بررسی شد تا مشخص شود که آیا به اندازه کافی صدا را تقویت می‌کنند یا خیر. هر دستگاه روی هفت فرکانس متفاوت امتحان شد و میزان تقویت صدا در همه آنها مناسب بود.

گلکسی ‌بادز پرو سامسونگ ابزاری کارآمد برای افراد دارای مشکلات شنوایی

ارزیابی عملکرد کلینیکی

نهایتا، در بحث ارزیابی عملکرد کلینیکی به تغییر در میزان شنوایی فرد و توانایی تشخیص کلمات و جملات با و بدون این دستگاه‌ها پرداخته شد. شرکت‌کنندگان در این روند دارای نقص کم تا متوسط شنوایی بوده و میانگین سن آنها ۶۳ سال بود. تغییر دارای اهمیت آماری در فرکانس‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۶۰۰۰ هرتز مشاهده شد که نشان می‌دهد گلکسی بادز پرو صداهای این سه فرکانس صحبت را به اندازه کافی تقویت می‌کند. علاوه بر این، بصورت کلی ۵۷ درصد شرکت کنندگان گفته‌اند که گلکسی بادز پرو توانسته به آنها کمک کند تا در محیطی آرام با دیگران ارتباط برقرار کنند.

همچنین مشخص شد که افراد با استفاده از گلکسی بادز پرو توانستند کلمات را بهتر تشخیص دهند. این تفاوت برای هر سه دستگاه موضوع آزمایش دارای اهمیت آماری بود. این مسئله نشان می‌دهد، همانند سمعک و دستگاه کمک‌شنوایی شخصی، گلکسی بادز پرو هم می‌تواند به افراد دارای ضعف شنوایی کم تا متوسط کمک کند.

هان‌گیل مون، رییس آزمایشگاه پیشرفته صوت در سامسونگ می‌گوید «در حالی که محصولات و خدمات جدیدی را عرضه می‌کنیم، حواس‌مان به این هست که فناوری چطور می‌تواند در برداشتن موانع مختلف به افراد کمک کند. این یافته‌ها نشان دهنده تعهد همیشگی ما به خلق نوآوری‌هایی هستند که به همگان امکان بدهد از تجربه‌های روزمره خودشان لذت ببرند».

قابلیت صدای محیط یا Ambient Sound در گلکسی بادز پرو می‌تواند صداهای اطراف را تا ۲۰ دسی‌بل تقویت کند. کاربر می‌تواند یکی از چهار سطح تعریف شده برای تقویت صدا را متناسب با نیاز خود انتخاب کند.

برای مطالعه مقاله اصلی می‌توانید به آدرس  https://www.e-ceo.org/journal/view.php?number=783 مراجعه کرده و برای اطلاعات بیشتر درباره گلکسی بادز پرو به www.samsung.com/galaxy-buds-pro مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا