ست سیدادس و دریاچه ای از اشک دو عاشق! (+عکس)

هرچند از نظر هیدرولوژیکی مرداب هفت شهر یک دریاچه است، اما اکثر مردم محلی از آن به عنوان دو بخش مستقل یاد می کنند. این دو دریاچه یعنی دریاچه سبز و آبی حاصل منعکس ساختن نور خورشید در رنگ های مختلف هستند.

موبنا ست سیداداس منطقه ای کوچک در مجمع الجزایر آتشفشانی آزور است. آزور سرزمینی متشکل از ۹ جزیره آتشفشانی و تعدادی جزیره کوچک در کنار تپه های دریایی است که چیزی در حدود ۲۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.

ست سیداداس به شهرت بین المللی زیادی دست یافته و تبدیل به یکی از جذاب ترین مناطق نزد گردشگران شده است.

در همین منطقه یک دریاچه دوقلو به نام Lagoa das Sete Cidades که در زبان پرتغالی به معنای “مرداب هفت شهر” است وجود دارد. موقعیت جغرافیایی این دریاچه در دهانه یکی از آتشفشان های خاموش مجمع الجزایر آزور قرار گرفته است. به طور دقیق تر آتشفشان مد نظر در قسمت غربی جزیره سائو میگوئل قابل رویت خواهد بود.

این دریاچه از دو بخش کوچک تر تشکیل شده که از دیدگاه اکولوژیکی با یکدیگر متفاوت هستند و توسط تنگه ای باریک به هم متصل شده اند. حتی می توان از طریق یک پل بین این دو دریاچه رفت و آمد کرد.

لازم به ذکر است که حداکثر عمق دریاچه ها ۳۳ متر، حداکثر عرض ۲.۰۳۰ کیلومتر، حداکثر طول ۴.۲۲۵ کیلومتر و مساحت سطح آنها نیز ۴.۳۵ کیلومتر مربع گزارش شده است.

برای مشاهده جزئیات تصاویر در اندازه بزرگ روی آن کلیک سمت راست کرده و گزینه Open link in new tab را انتخاب کنید.

 

از دوقلوی آبی و سبز تا افسانه اشک دو عاشق!

بر اساس افسانه ای که مردم منطقه آزور نقل می کنند، رنگ دریاچه دوقلو به داستانی باستانی از یک پادشاه بدخلق و دختر وی باز می گردد. این پادشاه به تنها دخترش آنتیلیا اجازه نمی داد که با هیچ کس صحبت کند. اما پس از آن که شاهزاده بزرگ شد، به کمک پرستار خود که پس از مرگ ملکه از او مراقبت می کرد از قصر پدر فرار کرد. به دنبال فرار شاهزاده به تپه ها و دره های سرسبز اطراف، جوان چوپانی را ملاقات کرد، آنها به هم علاقه مند شدند و پسر چوپان درخواست ازدواج را مطرح کرد.

شاهزاده و پسر چوپان به منظور گفت و گو با پادشاه به قصر بازگشتند و از خدمتکاران خواستند که به او اطلاع دهند. اما پدر از شنیدن درخواست ازدواج به شدت عصبانی شد و دستور داد که پسر چوپان را از قلعه بیرون کنند. در ادامه و پس از مشکلات بسیار شاهزاده به ملاقات چوپان رفت تا به او بگوید که دیگر هرگز همدیگر را نخواهند دید. آنتیلیا و پسر جوان تمام بعد از ظهر را گریستند و اشک های سرازیر شده دو دریاچه زیبا را شکل داد؛ یکی سبز به رنگ چشمان شاهزاده و دیگری آبی به رنگ چشمان پسر چوپان.

جغرافیا

همانطور که گفته شد دریاچه مرداب هفت شهر در دهانه آتشفشانی باستانی که روی لایه های مختلفی از خاکستر و گدازه های بازالت ساخته شده، قرار گرفته است. ساختار ژئومورفولوژیکی منحصر به فرد آتشفشان مذکور با ایجاد خواص هیدروشیمیایی متفاوت، انواع مختلفی از چشمه ها و شبکه های گردش آب را در این ناحیه به وجود آورده است. به نظر می رسد که تجمع خاکستر در قسمت پایینی دهانه ها سبب شکل گیری دریاچه دوقلو به مرور زمان شده باشد.

هرچند از نظر هیدرولوژیکی مرداب هفت شهر یک دریاچه است، اما اکثر مردم محلی از آن به عنوان دو بخش مستقل یاد می کنند. این دو دریاچه یعنی دریاچه سبز و آبی حاصل منعکس ساختن نور خورشید در رنگ های مختلف هستند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا