نکاتی در مورد سرماخوردگی کودکان که باید بدانید

سرماخوردگی در اثر عفونت های بینی، سینوس ها و گلو توسط ویروس ها و میکروب ها ایجاد می شود. در اوایل کودکی، سیستم ایمنی هنوز قادر به مقابله با همه میکروب ها نیست، بنابراین بیش از بزرگسالان به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در ادامه با علائم ، روش های درمان و راهکارهای جلوگیری از سرماخوردگی در کودکان بیشتر آشنا خواهیم شد.

کودکان چگونه سرما می خورند؟

میکروب ها به راحتی پراکنده می شوند. تا آن زمان ، کودکان بیشتر در معرض تماس مستقیم (دست یا دهان) با اشیایی مانند اسباب بازی ها و اشیا دیگر قرار می گیرند. از طرف دیگر ، به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن در این دوره ، احتمال ابتلا به بیماری از این طریق افزایش می یابد.

ویروس های سرماخوردگی می توانند ساعت ها روی اشیا live زندگی کنند. اگر كودكي يك دستگاه آلوده را لمس كند و سپس دهان ، بيني يا چشم هايش را لمس كند ، احتمال سرماخوردگي بيشتر است.

والدین و مراقبان نیز می توانند با در آغوش گرفتن ، تعویض پوشک یا تغذیه آنها سرماخوردگی را گسترش دهند.

برخی از ویروس های سرماخوردگی با سرفه یا عطسه منتشر می شوند. در نتیجه ، قطره های سرماخوردگی ، از سرفه یا عطسه ، می توانند به بینی یا دهان کودک دیگر برسند.

چرا کودکان اینقدر سرما می خورند؟

بیش از ۱۰۰ نوع ویروس سرماخوردگی وجود دارد و سیستم ایمنی بدن کودک برای مبارزه با همه آنها مناسب نیست.

قبل از ۲ سالگی کودک می تواند ۸-۱۰ بار در سال سرما بخورد. بیشتر این موارد در پاییز و زمستان رخ داده است. زیرا در این فصول کودکان بیشتر در محیط های بسته قرار دارند و با کودکان و پرستاران دیگری که ممکن است به ویروس سرماخوردگی آلوده باشند تماس بیشتری دارند.

 

 

علائم سرماخوردگی در کودکان عبارتند از:

آبریزش بینی (ترشحات در ابتدا مشخص است اما به تدریج به رنگ خاکستری ، زرد یا سبز غلیظ می شود)

  • عطسه کردن
  • تب (۳۸.۳-۳۸.۹ درجه سانتیگراد)
  • از دست دادن اشتها

ترشح بزاق از گلو درد و مشکل در بلعیدن

  • سرفه کردن

تورم کمی در لوزه ها

 

 

علائم کمتر شایع عبارتند از:

 

سردرد

دردهای عضلانی

کمی خارش چشم

کاهش بو و طعم غذا

تب بین ۳۹ تا ۳۸ درجه سانتیگراد

خارش در گوش و صورت

داروهای خانگی برای سرماخوردگی فوری در کودکان

وقتی کودکان سرما می خورند ، والدین سعی می کنند به هر طریقی با کودک رفتار کنند. بهتر است به جای استفاده از داروهای شیمیایی ، از داروهای خانگی برای بهبود علائم سرماخوردگی استفاده کنید. داروهای سرماخوردگی بدون نسخه در واقع برای کودکان مناسب نیستند. در اینجا چند روش درمانی خانگی برای سرماخوردگی در کودکان آورده شده است:

۱- عسل و آبلیمو برای درمان سرماخوردگی

کودکان زیر یک سال به دلیل خطر مسمومیت حاد غذایی نباید عسل بخورند ، اما استفاده از عسل برای درمان گلودرد و سرفه در کودکان بالای یک سال بسیار مفید است. مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ توسط دانشمندان نشان داد که دادن نصف قاشق چای خوری عسل به کودکان ۲ تا ۵ ساله در هنگام خواب می تواند برای درمان گلودرد و جلوگیری از سرفه بسیار مفید باشد.

در مورد موسسه خیریه کودکان در سایت خیره و درمان کودکان زنجیره امید بیشتر بخوانید.

درمان سرماخوردگی با لیمو و عسل:

 

عناصر:

آب: ۱ فنجان

عسل: ۲ قاشق چایخوری

آب لیموی تازه: ۲ قاشق چایخوری

 

درمان خانگی سرماخوردگی در کودکان خدمات پرستاری در منزل مهر پرور

 

روش تهیه:

 

آب را روی اجاق گاز یا در یک لیوان در مایکروویو گرم کنید.

عسل و آبلیمو را به آب داغ اضافه کنید و هم بزنید تا عسل در آب حل شود.

قبل از نوشیدن با قاشق تست کنید تا خیلی گرم نباشد.

 

۲- مصرف ویتامین C برای درمان سرماخوردگی در کودکان

مصرف این ویتامین در طول بیماری ، بهبود بیماری را کوتاه می کند. ویتامین C در هنگام سرماخوردگی می تواند سرفه و عطسه را کاهش یا متوقف کند. قره قاط ، گریپ فروت و آب پرتقال حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند.

۳- دستگاه تنفسی را آبرسانی کنید

اگر کودک سرفه شدیدی دارد ، او را تشویق کنید که روزانه چهار بار به مدت ۱۵ دقیقه دوش آب گرم بگیرد تا مجاری تنفسی باز شود و سرفه خود را متوقف کند.

۴- استفاده از بخور سرد

استفاده از دستگاه بخور می تواند مفید واقع شود زیرا سیستم تنفسی کودک را نرم و تنفس کودک را آسان می کند. کودکان باید از گرد و غبار ، رطوبت گرم و بخور دور شوند.

۵- كودكان در حال استراحت

برای تسریع در بهبودی کودکان خود ، اطمینان حاصل کنید که آنها خواب خوبی دارند. کودکان بسته به سن خود به ۸ تا ۱۲ ساعت خواب راحت در هر شب نیاز دارند. استراحت و خواب کافی می تواند از بروز سرماخوردگی در کودکان جلوگیری کند. اگر کودکان به طور منظم بیمار می شوند ، این نشان می دهد که آنها به خواب بیشتری احتیاج دارند.

۶ – نیاز به گرم نگه داشتن بدن

گرم نگه داشتن کودک به درمان فوری سرماخوردگی کمک می کند. در این شرایط ، سیستم ایمنی بدن انرژی خود را برای حفظ گرما خرج نمی کند و بیماری زودتر بهبود می یابد.

سرماخوردگی برای کودکان مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

۷- مصرف سوپ مرغ برای درمان سرماخوردگی کودکان

یک کاسه سوپ مرغ گرم به باز شدن مجاری تنفسی در بینی کمک می کند. سوپ مرغ داغ به دلیل عطر و طعم خود دارای خواصی است که باعث بهبود ترشح مخاط بینی می شود. این ترشحات باعث می شود میکروب ها و ویروس ها از بدن خارج نشوند.

۸- مایعات زیادی برای درمان سرماخوردگی در کودکان مصرف کنید

مصرف مایعات از جمله ۶ تا ۸ لیوان (آب ، آب ، چای و سایر مایعات …) می تواند به سرعت سرماخوردگی را درمان کند. مصرف مقدار زیادی مایعات باعث از بین رفتن عوامل بیماری زا و آلاینده ها در بدن می شود.

۹ – برای درمان سرماخوردگی در کودکان با آب نمک غرغره کنید

غرغره روزانه گلو با آب نمک از تحریک گلو جلوگیری می کند. یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و سپس گلو را با آن بشویید. هرگز نمک زیاد استفاده نکنید.

۱۰ – استفاده از بخور آب گرم برای درمان سرماخوردگی

آب را در کتری یا قابلمه بریزید و آن را روی اجاق گاز بجوشانید. سپس یک حوله بالای سر خود قرار دهید ، سر خود را روی یک کتری یا گلدان آب کج کنید و بخار آب را استنشاق کنید تا ازدحام از بین برود. همچنین به تسکین سرفه ناشی از خشکی گلو کمک می کند.

۱۱ – مصرف سیر برای درمان سرماخوردگی

سیر خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی دارد. علائم سرماخوردگی را از بین می برد. سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مجاری تنفسی را باز کرده و سموم را از بدن دفع می کند.

۱۲ – مصرف زنجبیل برای درمان سرماخوردگی

خوردن زنجبیل خام یا نوشیدن چای زنجبیل تا ۳ بار در روز می تواند به درمان سرماخوردگی کمک کند. دو فنجان آب جوش را با یک قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده مخلوط کنید. بعد از ۵ دقیقه زنجبیل را برداشته و کمی آب لیمو و عسل به چای اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا