ارتباط یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان و کووید-۱۹

سازمان بهداشت جهانی به افراد توصیه می کند که یک رژیم غذایی متعادل را برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود طی همه گیری کووید-۱۹ مصرف کنند. این شامل مصرف مواد غذایی تازه و فرآوری نشده مانند میوه ها و سبزیجات، حبوبات، و غلات کامل می شود.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – یک رژیم غذایی وگان یا مبتنی بر گیاهان نمی تواند مانع از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ شود، اما ممکن است به پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن کمک کند. این به نوبه خود می تواند به پیشگیری از عفونت سارس-کو-۲ کمک کند و خطر علائم شدید را کاهش دهد.

به گزارش “مدیکال نیوز تودی“، رژیم های غذایی گیاهی همچنین می توانند خطر چاقی و بیماری های مزمن در فرد را کاهش دهند. اینها شرایطی هستند که به طور معمول موجب تشدید نتایج بیماری کووید-۱۹ می شوند.

آیا یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان می تواند خطر کووید-۱۹ را کاهش دهد؟

یک رژیم غذایی خاص برای کاهش خطر ابتلا به کووید-۱۹ وجود ندارد.

سازمان بهداشت جهانی به افراد توصیه می کند که یک رژیم غذایی متعادل را برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود طی همه گیری کووید-۱۹ مصرف کنند. این شامل مصرف مواد غذایی تازه و فرآوری نشده مانند میوه ها و سبزیجات، حبوبات، و غلات کامل می شود.

همچنین، سازمان بهداشت جهانی پرهیز از مصرف گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده و محدود کردن مصرف قندها را توصیه کرده است.

بنابر یک پژوهش، یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان فواید سلامت برای وزن، متابولیسم انرژی و التهاب سیستمیک را ارائه می کند. این آثار مفید می تواند از سلامت سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کرده و خطر علائم شدید کووید-۱۹ را در فرد کاهش دهد.

باید به این نکته اشاره داشت که مصرف یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان و وگان بودن دقیقا یکسان نیستند. اصطلاح رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان فقط به رژیم غذایی اشاره دارد، در شرایطی که وگانیسم عوامل دیگری را نیز در بر می گیرد.

افرادی که به عنوان وگان شناخته می شوند، مخالف بهره‌برداری یا کشتن حیوانات برای تولید غذا، پوشاک یا هر دلیل دیگری هستند. با این وجود، برخی افراد وگان ممکن است غذاهای فرآوری شده مصرف کنند که به خودی خود به عنوان یک برنامه غذایی برای سلامت بدن مفید نیست.

در مقابل، افرادی که یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان را دنبال می کنند بیشتر یا به صورت انحصاری مواد غذایی گیاهی را مصرف می کنند. آنها ممکن است این رویکرد را برای سلامت، محیط زیست یا دلایل اخلاقی انتخاب کنند.

رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان لزوما به بهبود شرایط سیستم ایمنی منجر نمی شود. فرد می تواند یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان را دنبال کند، اما به دلیل مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده، جایگزین های مبتنی بر گیاهان و چربی های گیاهی از شرایط سلامت خوبی برخوردار نباشد.

اگر فردی بیشتر غذاهای فرآوری شده مصرف کند و کمتر میوه ها و سبزیجات تازه را مصرف کند و مواد مغذی ضروری، مانند ویتامین B12 را به میزان کافی دریافت نکند، ممکن است فواید احتمالی یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان را خنثی کند.

فواید یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه در برابر کووید-۱۹

در ادامه با برخی فواید سلامت رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان و احتمال تاثیر آنها بر خطر ابتلا به کووید-۱۹ بیشتر آشنا می شویم.

ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر

یک بررسی که در نشریه the British Journal of Nutrition منتشر شد، نشان داد که افراد دارای سطوح مطلوب از ریزمغذی ها ممکن است مقاومت بیشتری در برابر کووید-۱۹ داشته باشند.

ریزمغذی ها شامل ویتامین ها و مواد معدنی می شوند که افراد از رژیم غذایی خود دریافت می کنند. همچنین، بدن انسان زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D تولید می کند.

غذاهای گیاهی حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای یک سیستم ایمنی سالم هستند که از آن جمله می توان به روی، سلنیم، و ویتامین های A، C و E اشاره کرد. سلنیم یک ماده معدنی مفید و ضروری برای سلامت سیستم ایمنی و عملکرد شناختی مطلوب است.

با دنبال کردن یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان که شامل طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات می شود یا مصرف مواد غذایی گیاهی بیشتر، افراد میزان بیشتری از مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن خود را دریافت خواهند کرد. این به نوبه خود ممکن است مقاومت فرد در برابر کووید-۱۹ را افزایش دهد.

خواص ضد التهاب

برخی پژوهش ها نشان می دهد که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان ممکن است موجب التهاب کمتری شوند.

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز شامل ۴۰ مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که بین الگوهای غذایی مبتنی بر گیاهان و نشانگرهای التهاب کمتر، مانند پروتئین واکنشی C ارتباطی وجود دارد.

مطالعه ای در سال ۲۰۲۱ پیوندی قوی بین التهاب سیستماتیک و شرایط بحرانی بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را نشان داد.

افزایش آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها

رژیم های غذایی گیاهی سالم که شامل طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات می شوند سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. اینها ترکیباتی هستند که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و به خنثی سازی استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

برخی ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین ترکیبات گیاهی، مانند پلی فنول ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. پلی فنول ها در مواد غذایی مانند توت ها، زیتون، و مغزدانه ها وجود دارند.

بنابر مطالعه ای در سال ۲۰۲۱، پلی فنول ها می توانند به طور بالقوه به درمان عفونت های ویروسی، مانند سارس-کو-۲ کمک کنند.

به گفته نویسندگان مطالعه، افزایش سن با افت توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ها همراه است. پلی فنول ها می توانند روند پیری سیستم ایمنی را خنثی کرده و التهاب را کاهش دهند.

یک بررسی دیگر نشان داد که استرس اکسیداتیو بیش از حد ممکن است مسئول آسیب ریوی، ترومبوز و بی نظمی گلبول های قرمز خون باشد که در برخی افراد مبتلا به کووید-۱۹ رخ می دهد.

به گفته نویسندگان این بررسی، آنتی اکسیدان ها می توانند اثرات درمانی داشته باشند. از این رو، یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان سرشار از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها ممکن است به محافظت در برابر کووید-۱۹ کمک کند.

پشتیبانی از میکروبیوم سالم روده

بنابر نتایج برخی پژوهش ها، سارس-کو-۲ موجب تغییر در میکروبیوتا روده می شود و پروبیوتیک ها و پری‌بیوتیک ها ممکن است به بهبود عملکرد ایمنی در افراد مبتلا به کووید-۱۹ کمک کنند.

فیبر موجود در مواد غذایی گیاهی پری‌بیوتیک ها را برای تغذیه باکتری های روده تامین می کند. پژوهش ها نشان می دهد که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان تاثیری مطلوب بر میکروبیوم روده دارد و موجب افزایش تنوع باکتریایی و به طور بالقوه کاهش التهاب می شود.

بنابر یک بررسی در سال ۲۰۲۰، یک ژیم غذایی مبتنی بر گیاهان سرشار از فیبر ممکن است از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ محافظت کند. نویسندگان به این نکته اشاره داشتند که مواد غذایی گیاهی احتمالا میکروبیوتا روده را تقویت می کنند که قادر به ایجاد یک واکنش ضد التهاب است.

کاهش چاقی و بیماری های همراه

مصرف یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان ممکن است به پیشگیری از چاقی و دیگر شرایط سلامت که می تواند در صورت ابتلا به کووید-۱۹ تجربه ای ناخوشایند از این بیماری را رقم بزنند، کمک کند.

پژوهش ها نشان می دهد که عفونت سارس-کو-۲ در افراد مبتلا به دیابت یا چاقی موجب افزایش نرخ بستری شدن در بیمارستان و شدت بیشتر بیماری می شود.

تجزیه و تحلیلی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که رژیم های غذای مبتنی بر گیاهان می توانند التهاب و خطر بیماری مزمن در افرادی که چاق هستند را کاهش دهد.

یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان ممکن است به پیشگیری از ابتلا به اضافه وزن، چاقی و دیابت کمک کند. همچنین، مشخص شد که این رژیم غذایی از فواید قلبی عروقی پشتیبانی می کند.

آیا مصرف گوشت و محصولات حیوانی خطر کووید-۱۹ را افزایش می دهد؟

یافته های یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که دنبال کردن یک رژیم غذایی غربی که سرشار از چربی های اشباع، قندها و کربوهیدرات های پالایش شده است در شیوع چاقی و دیابت نقش دارد. بسیاری از محصولات حیوانی، مانند گوشت های فرآوری شده و پنیر به طور معمول سرشار از چربی اشباع هستند. از این رو، مصرف یک رژیم غذایی سرشار از محصولات حیوانی می تواند خطر علائم شدید کووید-۱۹ و مرگ را افزایش دهد.

فواید دیگر یک رژیم غذایی گیاهی

مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ پیوندی بین رژیم غذایی سالم مبتنی بر گیاهان و خطر کمتر تمام دلایل مرگ و میر بزرگسالان در آمریکا را نشان داد.

افزون بر این، مطالعات دیگر نشان داده اند افرادی که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان را مصرف می کنند، ممکن است با خطر کمتر سرطان پستان، پرفشاری خون و علائم آرتریت روماتوئید مواجه باشند.

همچنین، شواهد نشان می دهد که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان به بهبود عملکرد ورزشی فرد کمک می کنند.

چگونه رژیم غذایی خود را به یک رژیم غذایی گیاهی تغییر دهیم

افرادی که قصد دارند یک رژیم غذایی وگان را دنبال کنند باید مصرف مواد غذایی کامل تازه و پرهیز از غذاهای فرآوری شده و غذاهای کم ارزش وگان را در دستور کار خود قرار دهند.

با افزایش محبوبیت وگانیسم، فروشگاه ها نیز تنوع بیشتری از محصولات وگان را ارائه می کنند.

باید به این نکته اشاره داشت که وگان بودن یک محصول لزوما به معنای سالم بودن آن نیست. از این رو، توصیه می شود که جدول ارزش غذایی محصول پیش از خرید به دقت بررسی شود.

انتخاب میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل و منابع سالم چربی ها و پروتئین بیشترین سود را برای شما به همراه خواهد داشت.

انتخاب مواد غذایی مختلف می تواند به دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک کند. اما برخی مواد مغذی مانند ویتامین B12 در محصولات گیاهی وجود ندارند که یک ماده مغذی مهم برای تولید گلبول های قرمز خون و عملکرد مغز است.

از این رو، مصرف غذاهای غنی شده با ویتامین B12 یا مصرف یک مکمل برای افرادی که یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان را دنبال می کنند، اهمیت دارد. همچنین، ممکن است این افراد به مصرف مکمل اسیدهای چرب امگا-۳ نیاز داشته باشند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا