مشکلی با ماینینگ نداریم

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: با ماینینگ (استخراج) رمز ارز مدیریت شده در کشور مشکلی نداریم، اما اگر رمزارزها بخواهند به بخشی از پول رایج کشور تبدیل شوند، با آن مخالف هستیم.

موبنا – «ابوالحسن فیروزآبادی» در حاشیه مراسم رونمایی از مرکز مانیتورینگ همراه اول، در جمع خبرنگاران در تشریح اقدام شورای عالی فضای مجازی در خصوص رمزارزها، افزود: شورای عالی فضای مجازی در این حوزه ورودی نداشته است اما مرکز ملی فضای مجازی در جلساتی با شورای اقتصاد به این مساله ورود کرده و تصمیم‌گیری‌هایی داشته‌ است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: ماینینگ مدیریت شده بیت‌کوین و هر رمز ارز دیگری در کشور مورد تأیید است. ما معتقدیم این کار می‌تواند مفید باشد چرا که صادرات انرژی محسوب می‌شود و به فعال شدن بخشی از اقتصاد کشور کمک می‌کند اما اگر بیت‌کوین بخواهد به بخشی از پول رایج کشور تبدیل شود یا به عنوان ذخیره دارایی یا مالی کشور باشد با آن مخالفیم.

فیروزآبادی تاکید کرد: ما باید از ظرفیت ‌رمز ارزها برای تسهیل تجارت و گردش پولی و کاهش هزینه‌های مالی در کشور استفاده کنیم، اما اگر بخشی از ثروت کشور به این واسطه به صورت منجمد شده در یک فضای مجازی قرار بگیرد قطعاً با آن موافق نیستیم.

وی درباره طبقه‌بندی کاربران در فضای مجازی و صیانت از آن‌ها گفت: این برنامه کاری بین وزارت ارتباطات و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و معاونت فضای مجازی دادستانی است. البته طبق گزارش‌هایی که از این فرآیند به ما می‌دهند آن‌ها از جدول زمانی‌شان عقب هستند اما به نظر می‌آید آن‌ها در حال طی کردن مراحل نهایی‌ باشند.

وی افزود: این پروژه تحت عنوان مدیریت وی‌پی‌ان و مدیریت اینترنت کشور انجام می‌شود تا نیازهای اینترنتی‌ طبقات مختلف مانند خبرنگاران، پزشکان، دانشگاهیان را با کیفیت بهتری تامین کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره انتشار کلیپ یکی از خوانندگان غیرمجاز در فضای مجازی کشور و این‌که آیا مصداق جرم است یا نه گفت: تشخیص جرم هست یا نه، بر عهده قوه قضاییه است و نه مرکز ملی، اما قطعا این ویدیو جزو موارد مستهجن حساب می‌شود و طبق مصادیق تعیین‌شده، انتشارشان در کشور غیرمجاز است و به هیچ‌وجه سکوها و اپلیکیشن‌های ایرانی نباید نسبت به انتشار آنها اقدام کنند.

فیروزآبادی تصریح کرد: تاکنون هم عکس‌العمل‌های اجتماعی و رسانه‌ای زیادی در این خصوص انجام شده و بهترین راه برخورد با این موارد خود مردم و اعلام انزجار آنهاست که در طیف‌های مختلف این کار را انجام دادند. در پلتفرم‌های ایرانی نیز تا جایی که مقدور بود از پخش بیشتر این موارد جلوگیری شد. اما به هر حال فضای مجازی یک فضای باز جهانی است و نمی‌شود جلوی همه چیز را برای همه افراد گرفت.

وی درباره وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفت: طرح کلان شبکه ملی اطلاعات که مصوبه شورا است، به سال ۱۴۰۴ برمی‌گردد اما برای سال ۱۴۰۰ نیز مجموعه‌ای از پروژه‌ها را مشخص کرده‌ایم که باید به اتمام برسند. حدود ۴۰ درصد از مجموعه‌ها محقق شده است و امیدواریم مابقی آن نیز در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص ابهامات موجود در اجرای مصوبه تعرفه ترافیک محتوای داخلی نسبت به خارجی گفت: در کمیسیون محتوای شورای عالی فضای مجازی در حال تهیه مدل اقتصادی برای تولیدکنندگان محتوا و سکوهای نشر محتوا هستیم که اکنون مراحل نهایی خود را طی می‌کند، در این خصوص ساترا مواردی را مطرح کرد و از ما خواست که اجازه ورود به این حوزه را به آن‌ها بدهیم. چون موضوع تعرفه نیم بها به VOD ها نیز مربوط می‌شود ما ورود آن‌ها را بلا اشکال دیدیم و گفتیم موضوع را رسیدگی کنند و اگر مشکلی هست رفع شود.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: آنچه در خصوص تعرفه نیمه بهای پلتفرم‌های بومی مصوب شورای عالی فضای مجازی است باید با دقت رعایت شود اما این مصوبه کلی است و به همین دلیل ما در حال مقررات‌نویسی برای آن هستیم تا جزئیات آن را استخراج کنیم. قطعا پس از آن سیاست‌ها با دقت بیشتری اعمال می‌شوند. در این زمینه وزارت ارتباطات و ساترا همواره با یکدیگر ورود کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا