رکوردشکنی سرعت اینترنت و پیاده‌سازی یوزکیس‌های ۵G برای نخستین بار توسط همراه اول

همراه اول با راه‌اندازی سایت‌های جدید شبکه ۵G، رکورد سرعت ۳.۸ گیگابیت‌برثانیه اینترنت همراه را شکست و در «تست گیمینگ» و «یوز‌کیس واقعیت مجازی» نیز توانست سطح کیفیت بالایی را برای کاربران به نمایش بگذارد.

موبنا؛ مریم عباسی – پس‌ از رونمایی از دو سایت ۵G همراه اول در شهر مشهد، سومین سایت این اپراتور در تهران رونمایی شد. همراه‌اول که ورود به فناوری ۵G را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده، با استفاده از توان داخلی شامل تیم‌های فنی اپراتور و شرکت‌های داخلی، فرایند بومی کردن این فناوری را پیش برده است. این اپراتور نخستین سایت‌های نسل جدید را چهارم اسفند ماه در مشهد افتتاح کرد و  به‌دنبال آن است پس از تهران و طی روزهای آتی، در اصفهان، شیراز، اهواز و تبریز سایت‌ ۵G راه‌اندازی کند.

آن‌طور که مرتضی طاهری‌بخش معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول  گفته «در این اپراتور بیش از ۵۰ نفر هستند که تسلط کامل بر تمام حوزه نسل پنجم اینترنت سیار دارند و با قدرت برای توسعه این فناوری پیش می‌روند.»

رکوردشکنی سرعت اینترنت و پیاده‌سازی یوزکیس‌های 5G برای نخستین بار توسط همراه اول

از این رو می‌توان نتیجه گرفت راه‌اندازی این فناوری در ایران توسط متخصصان داخلی کشور انجام شده؛ به‌طوری که معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول  نیز تاکید کرده «در بخش تجهیزات هم سعی کردیم حداکثر توان خود را برای بکارگیری از فناوری ‌بومی به کار ببریم. به‌عنوان مثال آنتنی که در مشهد به عنوان اولین سایت ۵G در ایران ثبت شد، از یک تولید کننده ایرانی دریافت شده بود.»

البته طاهری‌بخش با اعلام اینکه آن‌ها قصد ندارند وارد بازی و مسابقه سرعت بشوند، اعلام کرد که توانستند رکورد سرعت اینترنت در ایران را بشکنند. تست سرعت این فناوری در برج ستاره ونک تهران به سرعت ۳.۶ گیگابیت بر ثانیه رسید، اما پیش از آغاز مراسم رسمی، تست سرعت به ۳.۸ گیگابیت بر ثانیه هم رسیده بود. طاهری بخش در این‌باره اعلام ‌کرد آن‌ها توانستند با تجمیع فرکانس نسل چهارم و پنجم اینترنت سیار به این سرعت دست پیدا کنند.

آن‌طور که طاهری بخش توضیح می‌دهد این فناوری نوین در موارد متعددی کاربرد دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به «گیمینگ» و فناوری «واقعیت مجازی» است.

گفتنی است در مراسم رونمایی و تست سرعت فناوری ۵G همراه اول، از تکنولوژی VR با کمک نسل پنجم تلفن همراه نیز رونمایی شد و همچنین در نمایشی دیگر به پینگ‌تایم ۹ میلی‌ثانیه در حین اجرای بازی ویدیویی دست پیدا کردند؛ موضوعی که می‌تواند آغازگر جدی برای تجربه گیمینگ عالی برای گیمرهای ایرانی باشد.

بد نیست بدانید واقعیت مجازی یا همان VR فناوری است که در آن محیط مجازی جلوی چشم کاربر قرار می‌گیرد و بر اساس حرکت سر و بدن، کاربر با آن محیط تعامل برقرار می‌کند. در واقع یک هدست بر روی سر کاربر قرار داده شده و با حرکات بدن او سازگار و کنترل می‌شود.

در واقع فناوری «واقعیت مجازی» تلاش برای حذف مرزهای موجود بین فضای واقعی و فضای مجازی است. واقعیت مجازی (VR)، یک محیط کامپیوتری سه‌بعدی است که فرد می‌تواند با آن تعامل برقرار کند. کاربر خود را بخشی از این دنیای سه بعدی می‌بیند. این تبدیل به تجربه‌ای همه جانبه می‌شود که کاربر را مجذوب دنیای مجازی می‌کند.

در این مراسم همچنین، یک «یوزکیس واقعیت مجازی» با بارگذاری در دیتاسنتر مجازی‌سازی شد و «تست گیمینگ» با راه‌اندازی گیم سرور در دیتاسنتر مجازی‌سازی‌شده‌ی همراه اول در بستر شبکه  ۵Gتجاری همراه اول صورت گرفت و کیفیت آن‌ تست شد.

واقعیت مجازی کاربردهای مختلفی از جمله سرگرمی و حوزه آموزش دارد. به عنوان مثال، یک محیط آموزش پزشکی را در نظر بگیرید که در آن بیمار، اتاق عمل، پزشکان و حتی خون موجود در صحنه همه مجازی هستند، ولی تجربه یادگیری «واقعی» است. گمان نکنید که چنین چیزی در آینده اتفاق می‌افتد، بلکه هم اکنون ما شاهد این رویداد شگفت‌انگیز در عرصه آموزش پزشکی هستیم.

واقعیت مجازی، دریچه جدیدی به دنیای آموزش باز می‌کند که بدون آن غیرممکن بود. برای مثال، می‌توان دوره‌هایی را در خصوص نحوه کار در محیط‌های خطرناک یا با ریسک بالا ایجاد کرد، مواد خطرناک را در آن کشف کرد یا فعالیت‌های پیچیده دیگری را بدون اینکه به طور واقعی در معرض چنین محیط‌هایی قرار بگیرید، انجام دهید. این یک تجربه از نزدیک است با کمترین میزان تلفات. علاوه بر جنبه جذاب و جالب بودن آن، ایمنی آن باعث شده که VR به یک ابداع خاص در صنعت آموزش مجازی تبدیل شود. به فراگیران کمک می‌کند از اشتباهاتشان درس بگیرند، مجموعه مهارت‌های مناسبی بدست آورند، آزادی در اشتباه کردن داشته باشند و دوباره تلاش کنند. برای مثال، ماژول آموزشی VR مواد خطرناک، به فراگیران کمک می‌کند تا بدون مواجهه با ریسک‌های اشتباه عملی، به طور مجازی با این مواد کار کنند. بنابراین یکی از زمینه‌های استفاده از واقعیت مجازی، در حوزه آموزش نیروی کار تازه وارد و کارآموزان است.

همچنین واقعیت مجازی تجربه سنتی آموزش را به یک تجربه جذاب و هیجان‌انگیز تبدیل کرده است. دیوارها و سقف کلاس درس را برداشته و آن را به سیستم آموزشی دیجیتال بسط داده است.

از طریق فناوری جدید ارتباطی که همراه‌ اول پیشرو در توسعه آن شده است، می‌توان به‌زودی منتظر ورود خدمات و تجربه‌های جدید در حوزه‌های مختلفی نظیر آموزش، واقعیت مجازی، گیمینگ، اینترنت اشیاء و… باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا