وقتی بانک مرکزی نمی‌شنود…

رمز ارز‌ها به یکی از پر حاشیه‌ترین مباحث اقتصادی این روز‌های کشور تبدیل‌شده و در تازه‌ترین تحول رئیس بانک مرکزی از امکان تبدیل رمز ارز‌ها به کالا و ورود آن از سوی صرافی‌های منتخب خبر داده و از سوی دیگر مرکز ملی فضای مجازی در اطلاعی‌های رسمی نسبت به ابعاد مواجهه با این موضوع هشدار داده است.

موبنا –  مرکز ملی فضای مجازی در اطلاعیه خود تأکید کرده شرایط فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتالی شفاف نیست و علاوه بر خروج سرمایه از کشور، هیچ نشان‌های از وجود سازوکار‌های حفظ دارایی‌های مردم توسط گردانندگان پشت پرده آن‌ها ارائه نشده است.

نوید آقایی تحلیلگر فضای مجازی به بورس‌نیوز گفت: به نظرم برخی مسئولان کشور درکی از مفاهیمی، چون حکمرانی واحد، خوب و پایدار ندارند و در نظام فکری خود قائل به موضوعات فراسازمانی نیستند.

وی ادامه داد: بارزترین نمونه آن صحبت‌های اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی راجع به رمز ارزهاست که اظهار کرده‌اند به‌زودی از طریق برخی صرافی‌ها امکان ورود کالا در برابر رمز ارز‌ها فراهم می‌شود.

آقایی، تصریح کرد: هرچند رئیس‌کل تأکید کرده که تنها کاشفان قانونی آن در کشور می‌توانند از این مزیت استفاده کنند اما؛ معلوم نیست وقتی هنوز قانونی در این حوزه وجود ندارد مرجع تشخیص قانونی و غیرقانونی بودن آن کجاست.

وقتی بانک مرکزی نمی‌شنود...

وی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان معتقدند رابطه مستقیمی بین خروج پول از بازارسرمایه بحران‌زده داخلی و ورود آن به رمز ارز‌ها وجود دارد بااین‌وجود دلیل صحبت‌های همتی را درک نمی‌کنم، البته باید بگویم واقعیت رمز ارز‌ها غیرقابل‌انکار است اما؛ واکنش نسبت به آن نیازمند دوراندیشی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در وضعیتی که مرکز ملی فضای مجازی به‌عنوان عالی‌ترین نهاد حاکمیتی در فضای مجازی نسبت به کلیت بازار رمز ارز‌ها هشدار می‌دهد و از عدم اطمینان نسبت به حفظ سرمایه افراد در آن سخن می‌گوید و مسئولان سازمان بورس هم نگران خروج سرمایه ناگهانی از بازار سرمایه هستند چنین اظهاراتی حاصلی جز خسارت برای کشور ندارد.

وی اضافه کرد: معتقدم بانک مرکزی هشدار کارشناسان و نهاد‌های حاکمیتی راجع به رمز ارز‌ها را نمی‌شنود.

آقایی در پایان گفت: “فضای مجازی” امروز، فضای واقعی است نمی‌توانیم جز با توجه به کلیت ساختار کشور، منطقه و جهان برای آن تصمیم بگیریم؛ درعین‌حال تصمیمات خلق‌الساعه سال‌ها و ماه‌های گذشته به‌اندازه کافی به اعتماد و سرمایه اجتماعی آسیب‌زده است و نیازمند ریل‌گذاری معقول برای تصمیمات اکنون و آینده هستیم.

 منبع: بورس نیوز | دکتر نوید اقایی ؛ تحلیلگر فضای مجازی

دکمه بازگشت به بالا