«آیونیک ۵» خودروی مهم هیوندای وارد بازار خواهد شد (+عکس)

در تمام قسمت های بدنه با استفاده از خطوط و زوایای تند تلاش شده تا رویکردهایی از طراحی آینده نگر به نمایش گذاشته شود.

موبنا؛ مازیار دانیالی – مدتی قبل در خبر مربوط به برند جدید هیوندای به برنامه های کمپانی کره ای با محصولات آیونیک اشاره شد که جزئیاتش اینجا در دسترس قرار دارد. اخیرا یکی از محصولات این خانواده با نام آیونیک ۵ معرفی رسمی شده و تصاویر دقیقی از آن ارائه شده که در ادامه نگاهی بدان خواهیم داشت.

این محصول نزدیکی زیادی به خودروی مفهومی ۴۵ هیوندای که در جریان نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۹ رونمایی شد، دارد.

طراحی

در تمام قسمت های بدنه با استفاده از خطوط و زوایای تند تلاش شده تا رویکردهایی از طراحی آینده نگر به نمایش گذاشته شود.

رینگ های آیونیک ۵ در حالت استاندارد ۲۰ اینچی هستند. این خودرو برابر با ۴۶۳۵ میلیمتر در طول توسطع یافته و فاصله بین محورهای آن نیز ۳۰۰۰ میلیمتر است. ارتفاع برابر با ۱۶۰۵ میلیمتر و عرض خودرو نیز برابر ۱۸۹۰ میلیمتر است. هیوندای ادعا می کند فضای داخل کابین این خودرو از کلاسی که در آن ارائه شده، بیشتر است.

کابین

فضای داخل کابین آیونیک ۵ ترکیبی فعال است که شاید بتوان آنرا لوکس مینیمال نامگذاری کرد. نمایشگر دیجیتال کیلومتر و نمایشگر سیستم سرگرمی در اندازه ۱۲ اینچی کنار یکدیگر قرار گرفته اند که نظیر آنرا در محصولات مرسدس بنز مشاهده کرده ایم. نمایشگر هداپ نیز دلبری های فناورانه خاص خود را دارد.

بیشتر قسمت های کابین از مواد بازیافتی مانند بطری های پلاستیکی توسعه یافته است.

نمونه ای از آیونیک ۵ با سقف سولار نیز قابل سفارش خواهد شد که یک رویکرد خلاقانه در بهره برداری از انرژی خورشید برای شارژ باتری محسوب می شود.

باتری

برای این محصول از باتری ۵۸ کیلووات ساعت و همچنین نمونه بزرگتر ۷۲.۶ کیلووات ساعت استفاده می شود. با استفاده از فناوری شارژ سریع، باتری ها طی ۱۸ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد ظرفیت خود شارژ می شوند که برای دستیابی به این زمان باید از شارژر ۳۵۰ کیلوواتی استفاده شود. تنها ۵ دقیقه شارژ برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر کفایت خواهد کرد.

 

پیشرانه

مدل پایه از یک موتور الکتریکی که با محور عقب در ارتباط است، استفاده می کند. تریم بالاتر از دو موتور الکتریکی و سیستم تمام چرخ محرک بهره می برد. بیشینه سرعت تمامی مدل ها ۱۸۵ کیلومتر برساعت عنوان شده است.

میزان خروجی نمونه تک موتوره با باتری ضعیف تر برابر با ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر است. این محصول طی ۸.۵ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می رسد.

در نمونه دو موتوره با باتری ۵۸ کیلووات ساعت؛ موتور محور عقب ۱۶۱ اسب بخار خروجی و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار مجموعه قرار می دهد و موتور محور جلو ۷۱ اسب بخار خروجی و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. مجموع این اعداد میزان خروجی کل را به ۲۳۲ اسب بخار و گشتاور را به ۶۰۵ نیوتن متر می رساند. خودرو طی ۶.۱ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می رسد.

اما نمونه تک موتور با باطری قویتر ۲۱۵ اسب بخار خروجی و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که طی ۷.۴ ثانیه خودرو را از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می رساند. همین باتری یعنی نمونه ۷۲.۶ کیلووات ساعت با ترکیب دو موتور الکتریکی در محور عقب ۲۰۸ اسب بخار خروجی و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور و در محور جلو ۹۴ اسب بخار خروجی و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور را در اختیار مجموعه قرار می دهد. با این آپشن خودرو طی ۵.۲ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می رسد. مجموع خروجی این تریم برابر با ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۶۰۵ نیوتن متر است.

برد حرکتی نمونه تک موتور روی محور عقب با باتری ۷۲.۶ کیلووات ساعت برابر با ۴۸۰ کیلومتر است.

این خودرو اواخر سال جاری با ۹ رنگ قابل انتخاب در تریم داخل کابین، عرضه خواهد شد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا