جهش بی‌سابقه خرید سیم‌کارت از سوی ایرانی‌ها

آخرین آمار منتهی به پاییز سال ۹۹ که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد اپرتورهای حوزه ICT منتشر شده است نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در مجموع بیش از ۱۲۷ میلیون سیم‌کارت در دست دارند.

موبنا – اما بررسی گزارش‌های آماری نکته جالبی را نشان می‌دهد که گویای جهش بی‌سابقه خرید سیم‌کارت از سوی ایرانی‌ها است.
بر اساس آمار سال‌های قبل، تعداد مشترکان سیم‌کارت در خردادماه سال ۹۲ بیش از ۵۹ میلیون مشترک بوده که این روند تا اسفندماه سال ۹۷ با شیب بسیار اندکی در حال بالا رفتن بوده است. اما این آمار در خرداد سال ۹۸ با یک جهش شدید و تغییر رفتار مشترکان مواجه شده و بر این اساس آمار مذکور از ۹۳ میلیون مشترک در اسفنده ۹۷ به یکباره به ۱۱۵ میلیون مشترک در خردادماه سال ۹۸ رسیده است.
نکته جالب دیگراینکه از آن زمان تا آذرماه سال ۹۹، سیر جهشی خرید سیم‌کارت از سوی ایرانی‌ها همچنان ادامه یافته است و مطابق معمول اقبال به سمت سیم‌کارت‌های همراه‌اول بیشتر بوده است.
تحلیل چرایی افزایش جهشی خرید سیم‌کارت از سوی ایرانی‌ها به عوامل متعددی مرتبط است که برخی از این موارد به مسایلی همچون لزوم مشترک بودن نام مالک حساب‌های بانکی با سیم‌کارت، ارایه خدمات قضایی، ارایه وام‌های مرتبط با کرونا به اصناف و سرپرستان خانوار، ارایه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان و دانشجویان و خرید سیم‌کارت برای این اقشار و دیگر انواع خدمات الکترونیکی مربوط است.
اینکه سیر صعودی خرید سیم‌کارت چه زمانی ملایم و به حد اشباع می‌رسد، نیازمند دریافت آمارهای جدید از سوی سازمان رگولاتوری است.
اما بر اساس گزارش منتشره از سوی سازمان رگولاتوری، آمار دقیق سیم‌کارت‌های فعال در دست ایرانی‌های معادل ۱۲۷ میلیون و ۶۲۴هزار و ۹۵۱ فقره است که به این ترتیب ضریب نفوذ سیم‌کارت در کشور را به بیش از ۱۵۱ درصد رسانده است.
از این آمار، اما تفکیک سهم اپراتورهای موبایل، نشان می‌دهد همراه‌اول با اختلاف زیاد و سهم بیش از ۵۳درصد همچنان اپراتور قالب و انتخاب نخست اکثریت مردم است و ایرانسل نیز با بیش از ۴۳درصد، دومین سهم و انتخاب مشترکان محسوب می‌شود.
به عبارت دیگر این دو اپراتور بالغ بر ۹۶درصد از سهم بازار را در اختیار داشته و باقی سهم ۴درصدی باقی‌مانده از بازار نیز در اختیار رایتل و تالیا است.

 منبع: آی تی آنالیز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا