دسترسی به کالا و خدمات با کمترین قیمت در شبکه «بایا»

مدیران شبکه خریدوفروش کالا و خدمات بایا، در نخستین نشست خبری خود ضمن تشریح چگونگی راه‌اندازی و آخرین وضعیت این شبکه، به پرسش‌ها و ابهامات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ دادند.

موبنا – به گزارش موبنا، در این نشست که با حضور ابراهیم ابراهیم‌بای مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت دانش پارسیان به‌عنوان طراح، سرمایه‌گذار و مالک «بایا»، مهدی ساعدی معاون فنی و اصغر رضانژاد معاون ارتباطات این شرکت برگزار شد، ابتدا گزارشی کلی از پیشینه این شرکت و شبکه بایا از سوی مدیرعامل ارائه شد.

ابراهیم‌بای مدیرعامل شرکت دانش پارسیان با بیان اینکه بایا در لغت به معنی ضروری؛ واجب؛ لازم؛ بایسته است، گفت: بایا فضایی برای خریدوفروش و همچنین تعامل تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم ‌آورده و هدف آن، ایجاد محیطی مناسب برای دسترسی مصرف‌کنندگان به کالا و خدمات با کیفت با قیمت مناسب و به‌موقع؛ و برای تأمین‌کنندگان کالا و خدمات توسعه بازار، تجاری‌سازی ایده‌ها، توسعه بازارهای محلی، صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور با استفاده از ابزار نوین است.

وی با بیان اینکه بایا زیرساخت لازم را برای تأمین‌کنندگان به‌منظور مبادله کالا و خدمات بین کسب‌وکارها (B2B) و فروش کالا و خدمات به مشتریان نهایی (B2C) را فراهم آورده است افزود: مطالعات بایا از سال ۱۳۹۵ در شرکت دانش پارسیان آغاز شد و در سال ۱۳۹۹ آماده‌سازی زیرساخت‌ها و سامانه‌های نرم‌افزاری به پایان رسید و مذاکرات برای عقد قرارداد اطلاع‌رسانی و تبلیغات آغاز شد و در پایان شهریورماه سال ۹۹ شرکت موفق شد بزرگترین کمپین تبلیغاتی کشور را برای امر مهم اطلاع‌رسانی و تبلیغات منعقد و اجرایی کند.

ابراهیم‌بای ادامه داد: از ابتدای اسفندماه جاری نیز کار ارائه خدمات در بایا آغاز شده است که بعد از ۲ هفته مرحله آزمایشی رسماً وارد فاز اصلی خواهد شد.

مدیرعامل دانش‌پارسیان با بیان اینکه مهمترین مأموریت پایا تسهیل فرایند فروش، بازاریابی، لجستیک و بازارسازی برای ارائه‌کنندگان کالا و خدمات در سراسر کشور است، گفت: ما به دنبال تبدیل شدن به یک پیشگام در ارائه کالا و خدمت با استاندارد بالا در کشور و در سراسر جهان هستیم تا بتوانیم هر کالا یا خدمتی را با کمترین قیمت ممکن در زمان مناسب، برای مشتریان در هر مکان در دسترس کنیم.

وی با بیان اینکه نخستین فروش در بایا مربوط به یک روستایی در بانه بود که یک سه‌راهی برق از نزدیک‌ترین مغازه سفارش داده شد، به مشکلات عمده تجارت الکترونیکی در کشور پرداخت و گفت: گستردگی جغرافیایی و حمل‌ونقل یکی از چالش‌های اصلی فروش‌های اینترنتی در کشور است که در همین راستا ما نیز مذاکرات زیادی در این خصوص داشتیم و به ۲ راه‌کار رسیدیم. نخست واگذاری کار تحویل کالا از سوی خود تأمین‌کنندگان که حدود ۲۰۰ هزار پیک به ما معرفی شد و دوم هم همکاری با پیک بادپا بود و در مجموع حمل‌ونقل را برون‌سپاری کردیم.

 

مرور سوابق دانش‌پارسیان

وی در بخش دیگری از سخنان به بیان سوابق شرکت دانش پارسیان پرداخت و گفت: شرکت دانش پارسیان در سال ۱۳۸۲ تأسیس و در حوزه تولید نرم‌افزارهای مقیاس بزرگ فعالیت می‌کند و پروژه‌های بزرگی را در سطح ملی به انجام رسانده است و در سال ۱۳۹۷ به‌عنوان شرکت برتر در صنعت تولید نرم‌افزار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد.

ابراهیم‌بای با بیان اینکه شرکت دانش‌پارسیان ۶۳ شعبه و بیش از ۴۳۲ نمایندگی در سطح کشور دارد، به‌مرور برخی از پروژ‌ه‌های انجام‌شده از سوی این شرکت پرداخت و گفت: ایجاد و راه‌اندازی مراکز آزمون الکترونیکی در کشور، اجرای پلتفرم سنجش آزمون مهارت‌های IT کارکنان دولت، سامانه سنجش آزمون‌های دانشگاه پیام‌نور، ارائه خدمات ERP، ایجاد سامانه ملی مشاغل ایران با بیش از ۵۶هزار شغل، ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت حوزه بهداشت کشور (سیب) با پوشش ۷۵ میلیون نفر، بسیج الکترونیکی ملی کنترل فشارخون با پوشش ۳۰ میلیون نفر در ۲ ماه، ایجاد سامانه خودارزیابی بیماری کرونا با پوشش بیش از ۷۰ میلیون نفر و راه‌اندازی امور الکترونیکی بیش از ۱۲۰۰ کلینیک در کشور و تخصیص QRCODE بیش از ۴ میلیون واحد صنفی در ایام کرونا از جمله خدمات و پروژه‌های این شرکت است.

دسترسی به کالا و خدمات با کمترین قیمت در شبکه «بایا»

ثبت روزانه ۱۲۰۰ تقاضا

مالک شبکه بایا در پاسخ به ارائه آخرین آمار از خدمات و تراکنش‌های رخ داده در این شبکه، با بیان اینکه ارائه این آمار تجاری اصولاً مرسوم نیست، گفت: تاکنون بیش از یک‌میلیون تقاضا داشتیم و در حالا حاضر روزانه بالای ۱۲۰۰ تقاضا در این شبکه به ثبت می‌رسد که استان‌های تهران، خراسان و البرز بیشترین تقاضا را دارند.

وی در خصوص درصد دریافتی شبکه بایا از ارائه‌دهندگان خدمات و کالا نیز گفت: این شبکه بسته به نوع کالا و خدمات، حداقل نیم و حداکثر ۳ درصد از تأمین‌کنندگان دریافت می‌کند که از این مبلغ به مشاغل خانگی، روستایی و دانش‌بنیان نیز تخفیف‌های تعلق می‌گیرد.

ابراهیم‌بای در خصوص مالکیت و سهامداران اصلی شرکت مالک بایا نیز گفت: من زمانی که از وزارت علوم خارج شدم در سال ۸۲ شرکت را تأسیس کردم و سهامدار عمده نیز خودم هستم و ۲ معاون شرکت نیز دیگر سهامداران محسوب می‌شوند.

 

شکایت از اخبار جعلی

وی با بیان اینکه این شرکت برنامه ورود به بورس دارد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر چرایی وجود حجم قابل ملاحظه‌ای از اخبار منفی پیرامون این شرکت در برخی رسانه‌ها گفت: چون مجموعه بزرگ است، این برخوردها طبیعی است، البته شکایت قضایی هم کرده‌ایم که رسیدگی به این اخبار جعلی در جریان است و مصاحبه و پاسخ هم داده‌ایم. البته سیاست ما پاسخ به هر موضوعی نیست و صرفاً در حوزه کسب‌وکار پاسخگوی رسانه‌ها هستیم.

مدیرعامل دانش‌پارسیان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص مجوز فعالیت شبکه بایا گفت: بایا در سال ۹۶ مجوز ارائه کالا و خدمات به‌صورت اینترنتی از اتاق اصناف دریافت کرد، چراکه آن زمان اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وجود نداشت و مجوز مذکور نیز ۵ ساله است.

دسترسی به کالا و خدمات با کمترین قیمت در شبکه «بایا»

جزییات مبالغ ثبت‌نام و میزان سرمایه‌گذاری

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما در خصوص مسائلی پیرامون امنیت اطلاعات تجاری تأمین‌کنندگان کالا و خدمات در شبکه بایا نیز گفت: ما اطلاعات خاص و محرمانه‌ای از تأمین‌کنندگان حاضر در بایا دریافت نمی‌کنیم و تمام آنچه خواستیم مربوط به اطلاعات مجاز و ارائه‌شده به اتحادیه‌ها و صنوف است.

ابراهیم‌بای درباره نحوه رقابت با فروشگاه‌های اینترنتی موجود با بیان اینکه بایا اصولاً از جنس یک فروشگاه اینترنتی، مارکت‌پلیس و سایر فعالیت‌های مشابه نیست، گفت: بایا در واقع کسب‌وکارهای آفلاین‌ها را آنلاین می‌کند و حجم بازار به‌قدری بزرگ است که رقابت مطرح نیست و در حالیکه ۲ و نیم تا ۳ درصد حجم تجارت الکترونیکی کشور است، ما در نظر داریم که طی ۳ سال آینده این حجم را تا ۳ درصد افزایش دهیم.

وی در خصوص مراکز پشتیبانی و مسئولیت بایا در قبال خریداران و عرضه‌کنندگان نیز گفت: مراکز تماس در سراسر کشور برقرار است و در مرحله نخست، اختلاف مشتری و فروشنده باید بین خودشان حل شود و در غیر اینصورت به اتحادیه‌ها و در مورد فعالان غیرصنفی نیز کارشناسی لازم انجام خواهد شد.

مالک سایت بایا در خصوص علت دریافت هزینه‌های اولیه برای ثبت‌نام تأمین‌کنندگان کالا و خدمات در این شبکه گفت: در ابتدا مبلغ مذکور ۳۲۲ هزار تومان بود که به ۱۵۰ هزار تومان کاهش دادیم و در ادامه نیز ضمن عودت ۱۰۰ هزار تومان به ثبت‌نام‌کنندگان قبلی، این مبلغ را به ۵۰ هزار تومان کاهش دادیم که این مبلغ شامل نفرساعت کارشناسی، هزینه‌های دفتری و غیره بود و از سوی دیگر با ثبت تراکنش برای این ثبت‌نام‌ها نوعی احراز هویت نیز برای متقاضیان انجام شد.

ابراهیم‌بای در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده از سوی این شرکت روی شبکه بایا نیز گفت: این پروژه از بخش‌های مختلفی از آماده‌سازی تا بهره‌برداری و تبلیغات تشکیل شده که سرجمع این عددها ۲ هزار میلیارد تومان روی شبکه بایا سرمایه‌گذاری شده است.

وی در خصوص وجود برخی اشکالات و عدم تطابق فروشندگان و تأمین‌کنندگان کالا با خدمات و کالاهای عرضه‌شده روی سایت بایا نیز گفت: ازآنجاکه دسته‌بندی‌های سایت به شکل استاندارد انجام‌شده و ورود اطلاعات به دست خود عرضه‌کنندگان کالا و خدمات عرضه می‌شود، این اطلاعات باید از سوی آنها اصلاح شود که این اصلاحات به‌مرور انجام شده و بروز برخی اشکالات به علت گستردگی و حجم وسیع کالاها و خدمات گریز ناپذیر است.

دکمه بازگشت به بالا