مشترک گرامی! شما برنده نشده‌اید

با وجود آنکه بیش از ۱۰ سال از کلاهبرداری ساده و ابتدایی «شما برنده شده‌اید!» می‌گذرد و در طول این سال‌ها از اپراتورها گرفته تا بانک‌ها و انواع برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، اطلاعیه‌ها و اخبار متعددی جهت آگاهی مردم منتشر شده‌ است، اما پرونده‌های واصله به پلیس و دستگاه‌های قضایی گویای آن است که این کلاهبرداری همچنان موفق است.

موبنا – نکته تاسف برانگیز آنکه روش کلاهبرداران کوچکترین تغییری در ۱۰ سال گذشته نداشته است و کماکان قربانیان را وادار به خرید محصولات برای شرکت در قرعه‌کشی، پرداخت پول برای ارسال جایزه و حتی کشاندن به پای دستگاه خودپرداز برای دریافت جایزه (بخوانید کلاهبرداری) می‌کنند.
یکی از اپراتورهایی که بنا به مسوولیت اجتماعی خود بارها اطلاعیه‌ها و گزارش‌های متعددی برای جلوگیری از خسارت به مردم منتشر کرده، همراه‌اول است.
از آنجا که اعتبار و تعداد بالای مشترکان همراه‌اول، روشی مناسب برای سواستفاده کلاهبرداران است و به اشکال خاصی هم به نام این اپراتور کلاهبرداری‌های صورت می‌گیرد، تصمیم گرفتیم تا سری به سایت رسمی این اپراتور واقع در آدرس Mci.ir بزنیم و ببینیم اصلا در حال حاضر چه تعداد مسابقه از سوی این اپراتور در حال برگزاری است.

قرعه‌کشی ماهانه باشگاه فیروزه‌ای

یکی از قرعه‌کشی‌هایی که در حال حاضر به صورت ماهانه در همراه اول برگزار می‌شود، اعطای ۱۰ جایزه ۱۰ میلیون تومانی به اعضای باشگاه فیروزه‌ای این اپراتور است.
پس پر واضح است که شرط اول شرکت داده شدن در این قرعه‌کشی و برنده‌شدن، عضویت در باشگاه فیروزه‌ای است.

قرعه‌کشی مصرف امتیاز باشگاه فیروزه‌ای

قرعه‌کشی دومی که در سایت همراه‌اول به آن برخورد کردیم نیز مربوط به مشترکان باشگاه فیروزه‌ای است که شرکت در این قرعه‌کشی نیز تنها با کسب یا مصرف امتیاز در باشگاه فیروزه‌ای تا پایان سال بوده و به ۱۰ برنده نیز ۵۰ میلیون تومان جایزه داده می‌شود.
لذا در این مورد هم قرعه‌کشی شامل اعضای باشگاه فیروزه‌ای این اپراتور شده و شرایط آن هم مشخص است.

هدایای ویژه دهه فجر

و در نهایت سومین موردی که همراه‌اول به مشترکان خود هدیه می‌دهد، به مناسبت ایام دهه فجر باز می‌گردد که به موجب آن خریداری و یا فعال‌سازی سیم‌کارت‌های دایمی همراه‌اول با تخفیف ۴۰درصدی و هدایایی نظیر ۳۰گیگابایت اینترنت، ۶ ماه مکالمه نیم‌بها، ۶ماه هر ماه ۱۰۰ پیامک رایگان همراه است.
همانطور که ملاحظه می‌شود، قرعه‌کشی و برنده شدن در جوایز همراه‌اول در حال حاضر صرفا شامل سه موضوع فوق و آن هم با شرایطی که ذکر شد، می‌شود و به هیچ وجه نیازی به خرید کالاهایی نظیر لوازم خانگی، برقی و … که این روزها از سوی کلاهبرداران به عنوان شرط لازم برای شرکت در قرعه‌کشی‌ها عنوان می‌شود، نیست و هرتقاضایی برای خرید کالا قطعا کلاهبرداری است.
با این وجود شاید همچنان راه برای کلاهبرداری جهت سواستفاده از افراد بی‌اطلاع یا کم‌اطلاع فراهم باشد.

 

توصیه‌هایی برای ناکام‌گذاشتن کلاهبرداران

به همین منظور بار دیگر توصیه‌هایی هرچند ساده و تکراری ارایه می‌شود.
۱- برای دریافت هیچ جایزه‌ای، (تاکید می‌شود؛ هیچ جایزه‌ای) هیچگاه نیاز به مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز نیست. اگر از شما خواسته شد برای دریافت جایزه به دستگاه خودپرداز مراجعه کنید، در واقع شما در مسیر تقدیم پول خود به کلاهبرداران هستید.
۲- برای اطمینان از صحت اظهارات مدعیان نمایندگی از سوی اپراتورها، شرکت‌ها یا شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی، قبل از تبادل هر گونه اطلاعاتی حتی نام و نام خانوادگی خود، با کانال‌های رسمی شرکت یا اپراتور مورد ادعای تماس‌گیرنده، ارتباط برقرار کنید.
برای مثال کانال‌های ارتباطی در مورد اپراتورهای تلفن همراه برای کسب اطمینان کامل عبارتند از: سایت اصلی اپراتور، صفحه رسمی اپراتور در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تماس با مراکز تماس اپراتورها.
در نمونه‌ای دیگر، در مورد «قرعه‌کشی جایزه بزرگ همراه اول» که به علت در اختیار داشتن بیشترین مشترک، اعتبار این اپراتور و استقبال بالای مشترکان، همواره مورد طمع کلاهبرداران است، مشترکان علاوه بر روش‌های ذکر شده، برای اطمینان از صحت اطلاعات، می‌توانند به شکل ساده به بخش جوایز این اپراتور واقع در آدرس https://mci.ir/big-prize  مراجعه کرده و به درستی یا نادرستی موضوع پی ببرند.
۳- نام برندگان هر قرعه‌کشی یا مسابقه را نه از آدرسی که کلاهبرداران به شما اعلام می‌کنند، بلکه از طریق مراجعه رسمی به سایت اپراتورها، استعلام کنید.
۴- اپراتورها اصولا وجه نقد یا الکترونیکی به حساب برندگان واریز نمی‌کنند. برای آنکه در یک مورد مشخص، خیال شما یک بار برای همیشه راحت شود، در مورد اپراتور همراه اول، پول برندگان در قالب چک و با مراجعه حضوری و پس از استعلام هویت برنده، در اختیار ایشان قرار می‌گیرد.
۵- و در نهایت اینکه با کمی هوشیاری و رعایت نکاتی که ذکر شد، همچون بسیاری از مشترکان آگاه، به راحتی می‌توانید از افتادن در دام کلاهبرداران و متعاقب آن پیگیری‌های طولانی برای شکایت و حصول نتیجه، خودداری کنید.

 منبع: آی‌تی آنالیز

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا