۶ پایگاه نظامی فوق محرمانه آمریکا (+عکس)

اکثریت مردم نمی‌دانند در پایگاه‌های نظامی آمریکا دقیقا چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و چه‌کارهایی در این مکان‌ها انجام می‌شود. برخی از این مکان‌ها برای مردم عادی یا خارج از دسترس است و یا ممنوع‌الورود هستند. این مکان‌ها به شدت محافظت می‌شوند و مردم دسترسی مستقیمی به آن‌ها ندارند.

موبنا – در ادامه با چند نمونه از سایت های نظامی مخفی که نتایج اقدامات صورت گرفته در آنها به تغییراتی بزرگ در سطح جهان منجر شد، بیشتر آشنا می شویم.

شهر اوک ریج، تنسی

6 پایگاه نظامی فوق محرمانه آمریکا (+عکس)

 

اوک ریج در تنسی اکنون به شهری کاملا عادی با حدود ۳۰ هزار شهروند تبدیل شده است، اما این شهر در اصل برای تولید بمب اتمی شکل گرفت.

مهندسان ارتش آمریکا که وظیفه ایجاد زیرساخت های پروژه منهتن را بر عهده داشتند، سایت اوک ریج را انتخاب کرده و به طور مخفیانه تاسیساتی فوق محرمانه با قابلیت حضور حداکثر ۷۵ هزار نفر را ایجاد کردند. اوک ریج جایی بود که قسمت عمده مواد اتمی برای بمب ها به آنجا انتقال می یافت.

در سال ۱۹۴۹، اوک ریج به روی عموم باز شد و در سال ۱۹۵۹ به عنوان یک شهر ثبت شد.

جزیره مرجانی کواجالین در اقیانوس آرام

6 پایگاه نظامی فوق محرمانه آمریکا (+عکس)

 

جزیره مرجانی بیکنی مکانی است که بسیاری از آزمایش های اتمی آمریکا در آن انجام شده است.

ارتش آمریکا همچنان در جزیره مرجانی کواجالین حضور دارد و عملیات های حساس از جمله بیشتر آزمایش های موشکی و تمرینات نابودی اهداف همچنان در آنجا انجام می شوند.

تونوپا

6 پایگاه نظامی فوق محرمانه آمریکا (+عکس)

 

سایت تونوپا در دهه ۱۹۷۰ حتی بین خلبانان ارتش آمریکا نیز یک راز محسوب می شد. خلبانان منتخب برای انجام تمرینات نبرد هوایی علیه جت های شوروی به نزدیکی تونوپا در نوادا اعزام می شدند.

اما تونوپا با راز دیگری نیز پیوند خورده است که هوانوردی نظامی را تغییر داد. برخی هواپیماهای پنهان‌کار ارتش آمریکا در تونوپا توسعه داده شدند و بسیاری از پروازهای آزمایشی هواپیمای لاکهید F-117 ملقب به “شاهین شب” از فرودگاه آن انجام شد.

منطقه ۵۱

6 پایگاه نظامی فوق محرمانه آمریکا (+عکس)

 

شایعاتی که پیرامون سایت آزمایش منطقه ۵۱ وجود دارد، دستمایه ساخت برخی فیلم های مطرح هالیوودی مانند “روز استقلال” و بازی های ویدئویی مانند “منطقه ۵۱” بوده است.

تاسیسات فوق محرمانه نیروی هوایی ارتش آمریکا در این سایت قرار دارند و محل آزمایش هواپیماهای شناخته شده ای همچون U-2، SR-71 و A-12 Oxcart بوده است. به طور رسمی، این سایت به نام محدوده آزمایش و آموزش نوادا در دریاچه گروم شناخته می شود.

پایگاه نیروی هوایی وِندُور

6 پایگاه نظامی فوق محرمانه آمریکا (+عکس)

 

پایگاه نیروی هوایی وِندُور در زمان آغاز فعالیت خود در سال ۱۹۴۲، تاسیسات کوچکی بود که در درجه نخست به عنوان مدرسه آموزش خلبانانی که قرار بود راهی اروپا شوند، مورد استفاده قرار می گرفت.

اما در سال ۱۹۴۴، پنهان‌کاری در این پایگاه دور افتاده افزایش یافته و ماموران FBI و پلیس نظامی بر مکالمات افراد نظارت داشته و حرکات کارکنان پایگاه و خانواده آنها را محدود کردند. این شرایط به دلیل آن ایجاد شد که  پایگاه نیروی هوایی وِندُور برای آموزش افرادی که وظیفه آزاد کردن بمب های اتمی روی ژاپن را بر عهده داشتند، انتخاب شده بود.

پایگاه نیروی هوایی موراک / پایگاه نیروی هوایی ادواردز

6 پایگاه نظامی فوق محرمانه آمریکا (+عکس)

 

پایگاهی نیروی هوایی موراک فعالیت خود را در دهه ۱۹۳۰ به عنوان مکانی برای آموزش بمباران و تیراندازی آغاز کرد، اما در طول جنگ جهانی دوم به پایگاه و مدرسه ای برای آموزش خلبانان تبدیل شد. چند سال پس از جنگ جهانی دوم، نام این پایگاه به ادواردز تغییر کرد.

پروژه های فوق محرمانه در سال ۱۹۴۲ در پایگاه نیروی هوایی موراک آغاز شدند و نخستین جت نیروی هوایی ارتش آمریکا به نام Bell P-59 Airacomet در آنجا آزمایش شد.

همچنین، این پایگاه به عنوان محل آزمایش اولیه برای هواپیماهای B-29 اصلاح شده برای رهاسازی بمب های اتمی روی ژاپن بکار گرفته شد، پایگاهی بود که خلبان چاک یگر از آن پرواز کرد و برای نخستین بار دیوار صوتی را شکست و همچنین از آن برای آزمایش شاتل فضایی استفاده شد.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا