بورس، صادرات و برندسازی مهمترین اهداف پیش روی به ‌پخش

شرکت به پخش، بیش از نیم قرن سابقه در صنعت پخش دارد و از بزرگترین و قدیمی ترین، همچنین پر افتخار ترین شرکت های پخش در خاورمیانه است. شرکتی که این روزها در تمامی استان های کشور شعبه دارد، قدمت و از آن مهمتر موفقیت هایی که توانسته در دستیابی به هدف گذاری هایش داشته باشد، موجب شد تا گفت و گویی با «دکتر بهروز پور محمدی»، استراتژیست بازار، متخصص در صنعتFMCG و مدیرعامل این شرکت داشته باشیم تا کمی برای ما از دستاوردهای به پخش در سالی که می گذرد و برنامه ها و تدابیری که برای سال آینده در دستور کار قرار دارد، بگوید.

موبنا –    چه خبرهای خوبی از به پخش به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های حوزه پخش مواد غذایی، شویده و … برای مخاطبان پایگاه خبری تحلیلی نقد دولت دارید؟
در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که شرکت به پخش یکی از زیر مجموعه های شرکت توسعه صنایع بهشهر است و مسئولیتی که برعهده دارد؛ شامل بازاریابی، تامین، فروش و توزیع است می شود، البته با توجه به رسالتی که بر عهده دارد در ابتدای امر می توان آن را شرکت بازاریابی و فروش دانست. بر این اساس بسیار خوشحالم که اعلام کنم در سال جهش تولید و کسب و کار، توانسته ایم رسالت خود را در زمینه ارتقاء فروش ایفا کنیم، آنچه که به تبع رفاه اجتماعی راه هم به همراه خواهد داشت.  ضمن اینکه باید بگویم توانسته ایم به تمام هدف گذاری هایی که در راستای آن صاحبان سهام شرکت در سال ۲۰۲۰ بودجه تخصیص داده بودند، دست یابیم، حتی موفق شدیم رقمی بالاتر از آن را محقق کنیم.

–    با این اوصاف و با توجه به اینکه شرکت های بزرگ مانند به پخش سال مالی خود را براساس سال میلادی تعریف و تنظیم می کنند، سال ۲۰۲۰، سال موفقیت آمیزی برای شما بوده است؟
بله در سالی که گذشت به عبارتی سال ۲۰۲۰میلادی، توانستیم، شاخص هایی که در زمینه پیشرفت و رشد در نظر گرفته بودیم را محقق کنیم. توجه داشته باشید، هولدینگ شرکت به پخش دارای هفت شرکت زیر مجموعه است که همه آنها امسال به سود دهی رسیده اند.
به طور معمول تمامی شرکت های پخش مانند شرکت های تولیدی سودساز نیستند. به عنوان نمونه ۸۰ درصد کار توزیع ما مربوط به محصولات تولیدکنندگان تحت پوشش به پخش است، شرکت هایی مانند پاکسان، ساینا، روغن مارگارین، به پاک و گلتاش و ۲۰ درصد نیز بخش خصوصی مربوط می شود. به عبارتی ماموریت و ماهیت شرکت به پخش، عرضه، فروش و بازاریابی کالاهای شرکت های تحت پوشش خود است.

–    بنابراین امسال رشد بسیار خوبی را در بازار فروش شاهد بوده اید؟
بله، به طور مثال درخصوص شرکت پاکسان که یکی از شرکت های بزرگ شوینده ما است، رشد ۲۸ درصدی  رشد فروش را داشتیم، درباره شرکت گلتاش  ۱۵ درصد رشد فروش و در شرکت ساینا این رقم ۱۸ درصد بود، همچنین برخی از شرکت های ما که زیان ده بودند، هم از زیان در آمدند. توجه داشته باشید، زمانی که صحبت از رشد فروش داریم، این به معنای عرضه بیشتر و فراوانی در بازار بوده که این امر موجب می شود، مردم دسترسی بیشتری و بهتری به کالاهای مختلف داشته باشند.

–    شرکت به پخش خانواده بزرگ دو هزار نفری داشته و به تبع آن تدابیر و هدف گذاری های خاص، بزرگ و جدیدی را نیز مد نظر دارد، کمی از این تدابیر نو بگویید.
در این خصوص باید بگویم که اگرچه شرکت های پخش چندان تن نمی دهند که وارد بازار بورس شوند، اما ما تمامی اقدامات برای آماده سازی جهت ورود به بازار سرمایه را انجام داده ایم تا سهام این شرکت را در بورس عرضه کنیم.

–    پس قرار است وارد بازار سهام شوید، این اقدام چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟
اکنون در حال ارزیابی دارایی ها هستیم و براین اساس پیش بینی می شود، در سال آینده این امر محقق شود.

–     ورود به این بازار تا چه میزان می تواند، به پخش را در دستیابی به هدف گذاری هایی که مد نظر دارد یاری کند؟
توجه داشته باشید، بورس معانی مختلف مانند؛ شفافیت، در اختیار مردم بودن، عرضه سهام و مشارکت همگانی را با خود به همراه دارد، به طور قطع هر جا مردم باشند، در آن نعمت، برکت و فراوانی وجود دارد. موضوعی که سهامداران عمده شرکت هم آن را مدنظر داشته اند، ضمن اینکه به پخش این پتانسیل و ظرفیت را دارد که وارد بورس شود.

–    افرایش هزینه ها و نرخ تورم به تبع بر بهای خدمات و کالاهایی که شما به بازار عرضه می کنید هم اثرگذار است، در این زمینه تعریفی برای مدیریت بهای خدمات خود دارید که مانع از افزایش بیش از حد قیمت ها شود؟
شرکت به پخش حدود ۳۰ شعبه در سراسر کشور دارد، همچنین حدود ۴۰۰ دستگاه کامیون و کامیونت نیز داریم که ابزار فروش ما به شمار می روند. تمام کالاهایی که به فروش می رسد، قیمت شان در همه مناطق کشور یکسان است، به عبارتی عرضه کالاها به طور منصفانه در همه استان ها صورت می گیرد. توجه داشته باشید یکی از رسالت های شرکت های توزیع و پخش این است که به شکل عادلانه در سراسر ایران کالاها را به دست مردم برسانند، براین اساس آنها می تواند در این زمینه یار و یاور دولت و حاکمیت باشند.
نکته دیگر اینکه کالاهای ما مشمول قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان بوده و براین اساس نمی توانیم حتی ذره ای بدون مجوز قیمت ها را افزایش دهیم. ضمن اینکه امسال حدود ۲۵ درصد از کل فروشی که را در سال ۲۰۲۰ داشتیم به فروشگاههای زنجیره ای اختصاص دادیم که یکی از بازوان عرضه کالا ها هستند و کالاها را با قیمت خوب و تخفیفات مناسب به دست مردم و مشتری می رسانند.

–    در دستیابی به اهداف و ارائه خدمات آیا تحریم ها برای شما مشکل ساز شده است؟
همانطور که گفتم امسال، سال بسیار خوبی برای شرکت به پخش بود، هرچند که تامین کنندگان ما توجه به تحریم های موجود با مشکلاتی برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز خود مواجه بودند. با این وجود همکاران ما در شرکت های تحت پوشش توسعه صنایع بهشهر واقعا خوب درخشیدند و سعی کردند، با تمام مشکلاتی که وجود دارد کالاهای مورد نیاز مردم را تامین کنند. ما نیز توانستیم رشد فروش در بازار را داشته باشیم. توجه داشته باشید هر میزان عرضه در بازار  بیشتر باشد، این امر به معنای فراوانی و رونق کسب و کار خواهد بود.
به عبارتی اگرچه ما در بعد داخلی کار می کنیم، اما شرکت های تحت پوشش صنایع توسعه بهشهر به هرشکلی که بود، سعی کردند، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند تا با رشد در فروش مواجه شویم. به تبع این امر نیز مردم دغدغه ای برای تامین کالاهای مختلف نداشتند.

–    برای عادلانه بودن قیمت ها برنامه یا تدبیری هم اندیشیده اید؟
ما سعی کرده ایم تا با مدیریت هزینه ها کمترین نرخ افزایش را در کالاهای عرضه شده به بازار داشته باشیم. علاوه براین با توجه به شرایط و افزایش هزینه های زندگی تلاش داریم تا دستمزد ماهیانه کارکنان را به موقع برای آنها واریز کنیم، ضمن اینکه در مناسبت های مختلف نیز بسته های کالایی را به کارکنان ارائه می کنیم.
علاوه براین سعی کرده ایم به نحوی فعالیت خود را مدیریت کنیم که هزینه مضاعف کمتری به مردم تحمیل شود. البته هر گونه افزایش قیمتی طبق مصوبات دولت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خواهد بود و ما تمامی  همه مقررات را به طور دقیق   رعایت می کنیم.

–    بنابراین با تامین مواد اولیه روند ارائه محصولات به بازار مشکلی مواجه نشد.
درست است، ظرفیت انبارهای ما ۲۱ هزارتن است که می توانیم کالاها رادر آنها نگه داری کینم، اما به رغم تحریم های ظالمانه در حال حاضر انبارهای ما ۳۰ هزار تن کالا را در خود جای داده اند که باید به دست مشتریان برسانیم بنابراین در این زمینه کمبود و نگرانی برای عرضه به بازار وجود ندارد.

–    نگاهی هم به حوزه صادرات داشته باشیم، در این حوزه هم آیا فعالیتی داشته اید یا برنامه ای را در دستور کار دارید؟
فعالیت ما شامل حوزه داخلی است، البته به فکر صادرات نیز هستیم و براین اساس امسال برای نخستین بارموفق شدیم حدود چهار تا پنج میلیارد تومان تن ماهی به ونزلا صادر کنیم. البته در تهیه و تدارک هستیم که ماکارونی و سایر کنسرویجات را نیز صادر کنیم.
تخصص ما توزیع فروش در داخل ایران است، اما نیم نگاهی نیز به صادرات داریم. البته شرکت های تحت پوشش توسعه صنایع بهشهر صادرات موفق فراوانی به کشورهای همجوار دارند.

–     جدا از ونزولا بحث صادرات به سایر کشورها را نیز در دستور کار خود دارید؟
بله ما برای صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و ارمنستان را نیز هدف گذاری کرده ایم و مدنظر داریم که در سال آینده به این کشورها صادرات داشته باشیم.

–    کمی به سراغ بحث داغ این روزها و اثرگذاری پاندمی کووید۱۹ بر کسب و کارها برویم، در این شرایط آیا شیوع کرونا ویروس جدید بر روند کاری شما نیز تاثیری داشته است؟
ما سال بسیار موفقی داشتیم و همه کارکنان برای موفقیت شرکت تلاش کردند و از جان مایه گذاشتند.  به اعتقاد من بعد از کادر پزشکی مظلوم ترین قشری که اسمی از آنها برده نمی شود، ویزیتورهای شرکت پخش البته به طور عام هستند که در عرصه فروش کار می کنند.
در این شرایط ۱۰۲ نفر از ویزیتورهای شرکت به پخش نیز مبتلا به کرونا شدند. از سوی دیگر از اسفندماه که این بیماری شایع شد و در فروردین ماه نیز محدودیت های برای آمد و شد، همچنین کاهش ساعت فعالیت اصناف از سوی ستاد ملی کرونا لحاظ شد، این امر بر کسب و کار ما نیز اثر گذار بود، همچنین در آذرماه گذشته که پایان سال مالی شرکت بود نیز دو هفته تعطیلی در قالب تدابیر مقابله ای با کرونا ویروس جدید داشتیم، اما به هر حال با تمام این موارد توانستیم موفق باشیم.
البته کرونا بسیاری از فرصت های فروش ما را گرفت، به طور مثال کارکنان مبتلا که به تعداد آنها اشاره شد هر کدام به مدت یک ماه برای بهبودی به استراحت رفته یا بستری شدند که این امر فرصت های فروش را نیز از ما گرفت. علاوه براین در اوایل شروع اپیدمی مذکور مغازه داران ویزیتورها را به داخل مغازه راه نمی دادند و کارکنان ما مجبور بودند از بیرون مغازه ها و با فاصله سفارش بگیرند. به هر صورت فضای کسب و کار به میزان زیادی تغییر کرد، ساعات کار مغازده دارن، سوپرمارکت ها کاهش یافت ضمن اینکه مردم نیز تردد کمتری برای خرید داشتند.

–    مقداری از فضای کسب و کار دور شویم، در شرایط کنونی با توجه به ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی شما نیز تدابیری را مد نظر گرفته اید؟
بله ما با هدف تشویق برای رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی در شرکت به همکارانمان اعلام کرده ایم، اگر تا شب عید با رعایت دقیق دستورالعمل ها خود و خانواده را از ابتلا به کرونا مصون دارند، در پایان سال جاری به آنها هدیه ای داده خواهد شد. در داخل مجموعه نیز تاکید زیادی بر رعایت پروتکل ها داشته ایم، به عنوان نمونه سالن غذا خوری را تعطیل و ساعت کارکنان را نیز کاهش داده ایم. به هر حال در این جنگ کرونایی هم موفق شدیم که خارج از شعار کرونا را شکست دهیم و در این شرایط به کسب و کار رونق دهیم.

–    جدا از بورس که به آن اشاره کردید، چه برنامه های جدیدی را برای سال آینده مدنظر دارید؟
مسائلی مانند اصلاح فرایند ها، تاسیس واحد تحقیق و توسعه (R & D )، همچنین راه اندازی فروشگاه اینترنتی به عبارتی تجارت الکترونیک (E-Commerce) را مد نظر قرار دادیم و  این امکان را برای مصرف کنندگان ایجاد کردیم.
ضمن اینکه برای نخستین بار گفتیم که چرا شرکت های توزیع و پخش مانند ما نتوانند صاحب برند بوده و کالا تولید کنند. اداره شرکت های پخش بسیار پر هزینه است، بر این اساس یکی از راهکارهایی که توصیه می شود تا دچار زیان و ضرر نشوند، این است که صاحب برند شوند.
بنابراین ما کار برندسازی را از سال گذشته شروع کردیم و چند کالا در حوزه مواد غذایی را برای تولید هدف گرفتیم. تن ماهی، کنسرو لوبیا، ماکارانی و رب کالاهایی هستند که با برند صرفه آنها را تولید کرده ایم. این اقدام البته کاملا به شیوه برون سپاری صورت گرفته است.
در کنار موارد عنوان شده فراخوانی از استارت آپ ها داشته ایم، همچنین اتاق فکری را در شرکت مدت یکسال است که تشکیل داده ایم. جلسات آن به طور مرتب برگزای می شود و در آن مشاورانی از اساتید دانشگاه در حوزه های اقتصادی، مدیران و کارکنان به پخش حضور دارند.
کار برند بوک، برندها را در حال انجام هستیم، همچنین برنامه های ویژه دیگری را نیز در سال جدید  در دستور کار خود داریم.

–    پس برند جدیدی را راهی بازار کرده اید؟
داشتن برند برای یک شرکت پخش ارزش افزوده و دارایی قابل توجهی است که در قیمت گذاری سهامش در بورس بسیار اثرگذار است. به طور قطع با توجه به شبکه توزیع، فروش و بازاریابی بزرگی که داریم، می توانیم روی برندی که متعلق به ما است بیشتر کار کنیم.

–    به طور قطع این اقدامات می تواند فروش را نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
امسال برای اولین بار در شرکت به پخش به فروش سه هزارو ۱۰۰ میلیارد تومانی از زمان تاسیس تاکنون  دست یافتیم، در بازه زمانی حدود ۶۰ سال گذشته که این شرکت تاسیس شده است، رقم مذکور موفقیت بزرگ و قابل توجهی است. براین اساس آرزو داریم که در سال آینده نیز این رقم را افزایش دهیم. امیدواریم بتوانیم به رکورد فروش چهار هزار میلیارد تومانی در سال ۲۰۲۱ برسیم. این هدف گذاری موجب خواهد شد تا عرضه نیز بیشتر شود، وقتی عرضه و فراوانی افزایش یابد،  قیمت ها به طور قطع رقابتی خواهد شد و به تبع کالاها به خوبی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.
اشاره به این موضوع ضرورت دارد که ما تنها شرکت توزیع مواد غذایی و مواد شوینده – بهداشتی هستیم. شرکت های بزرگی مانند پخش البرز و قاسم، دارو هم می فروشند درصورتی که در شرکت به پخش ما بخش مجزایی برای دارو داریم.

 منبع: نقد دولت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا