آزمایشگاه تخصصی تجهیزات دسترسی ۴G راه اندازی شد

آزمایشگاه تخصصی ایستگاه پایه و تجهیزات دسترسی نسل چهارم ارتباطات، با هدف اطمینان از تطابق عملکرد و کارآیی این تجهیزات با استانداردهای تدوین شده در سطح دنیا، آغاز به کار کرد.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس شکوهی مجری پروژه آزمایشگاه گفت: آزمایشگاه تایید نمونه ایستگاه پایه و تجهیزات دسترسی رادیویی نسل چهارم، با جدیدترین تجهیزات و مطابق با آخرین استانداردهای جهانی، در پژوهشگاه ICT شروع به کار کرده و در حال حاضر پذیرای سازمان‌ها، وارد کنندگان و سازندگان تجهیزات مخابراتی و نیز شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌هایی است که روی ایستگاه پایه و تجهیزات دسترسی نسل چهارم کار می کنند.

وی افزود: این آزمایشگاه علاوه بر آزمون سامانه‌های وارداتی، بستری برای ارائه خدمات آزمایشگاهی درجهت بررسی و آزمون سامانه‌هایی است که توسط تولیدکنندگان داخلی، با استفاده از ایده‌های جدید دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخته شده است.

شکوهی ادامه داد: در آزمایشگاه تخصصی مذکور علاوه بر انجام آزمون‌ها براساس استانداردهای بین‌المللی و توسط تجهیزات پیشرفته، موارد مختص هر کشور مانند شرایط زیرساخت مخابراتی و نیازهای آن، الزامات، انتظارات و ارتقای کیفی شبکه‌های مخابراتی، مورد توجه قرار می‌گیرد و لازم است که با توجه به شرایط بومی، تایید شود.

این پژوهشگر گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار گفت: اجرای توسعه شبکه پهن‌باند در چارچوب شبکه ملی اطلاعات یکی از برنامه‌های اصلی وزارت ارتباطات و ‏فناوری اطلاعات بوده و به همین منظور، نسل چهارم ارتباطات سیار (۴G) در چارچوب استفاده از شبکه پهن‌باند به بهره‌برداری رسید.‏ ‎در این راستا فناوری‌های نسل چهارم مخابرات سیار نظیر LTE به کشور وارد شد و برای اطمینان از تطابق عملکرد و کارآیی این تجهیزات با استانداردهایی که در سطح دنیا برای این فناوری تدوین شده است، آزمایشگاه تخصصی ایستگاه پایه و تجهیزات دسترسی نسل چهارم با جدیدترین تجهیزات و مطابق با استانداردهای جهانی به تازگی آغاز به کار کرده است.

وی با اشاره به اینکه این آزمایشگاه پذیرای تولیدکنندگان، واردکنندگان، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاه هایی است که روی ایستگاه های پایه و تکرارکننده های نسل چهارم کار می کنند، خاطرنشان کرد: در این راستا این آزمایشگاه قادر به همکاری با شرکتهای دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی به صورت انجام آزمونهای استاندارد و ارزیابی محصولات مختلف این فناوری در جهت بومی سازی ساخت و توسعه محصولات و تجهیزات نسل چهارم است.

مجری پروژه آزمایشگاه تخصصی تجهیزات دسترسی ۴G در گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشکده فناوری ارتباطات گفت: پروژه ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه در راستای نیاز کشور به تجهیزات نسل چهارم در گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار و اداره آزمایشگاه‌های پژوهشکده فناوری ارتباطات تعریف و پس از مطالعات اولیه در رابطه با تجهیزات نسل چهارم، آزمون های توصیه شده استانداردهای جهانی برای تایید نمونه و تجهیزات اندازه گیری مورد نیاز، اقدام به تدوین روالهای آزمون و نیز خریداری تجهیزات اندازه گیری کرد.

وی افزود: هم اکنون آزمایشگاه آماده خدمت رسانی است و توانایی انجام آزمون‌های استاندارد روی ایستگاه های پایه و تکرارکننده های نسل چهارم را دارد. مشتریان اصلی این آزمایشگاه، تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات دسترسی نسل چهارم هستند که برای بهره برداری از تجهیزاتشان در شبکه مخابراتی کشور به تاییدیه نیاز دارند.

شکوهی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سعی شده تا تجهیزات اندازه گیری خریداری شده برای آزمایشگاه از پیشرفته و جدیدترین تجهیزات در نوع خود باشند، علاوه بر اینکه می توان از این تجهیزات برای اندازه گیریهای نسل چهارم از قبیل آزمون انواع پروتکل‌ها و سنجش کارآیی تجهیزات آن استفاده کرد. به سهولت می توان آنها را برای انواع آزمونهای رادیویی از قبیل اندازه‌گیریهای مربوط به توان، طیف، سیگنالهای مزاحم، پهنای باند و دیگر آزمون‌های سیگنالهای رادیویی و نیز مطالعات و اندازه گیریهای فناوری های دیگر از قبیل نسل پنجم نیز به کار برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا