اقدامات حمایتی بزرگترین اپراتور تلفن‌همراه کشور در دوران شیوع کرونا

همراه اول در یک سال اخیر خدمات گسترده‌ای در حوزه آموزش آنلاین، دورکاری، سامانه شاد، راه‌اندازی سامانه‌های ارتباط مجازی و… را به میلیون‌ها نفر ارائه کرده است.

موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان این خدمات که در راستای مسئولیت اجتماعی اپراتور اول ارائه شده،‌ توانسته بخش قابل‌توجهی از مشکلات و موانع حاصل از شیوع ویروس کرونا در کشور را برطرف سازد.

****

اقدامات حمایتی بزرگترین اپراتور تلفن‌همراه کشور در دوران شیوع کرونا

راه‌اندازی سامانه «پارلمان مجازی ایران»

سرمایه‌گذاری گسترده اپراتور اول در سال‌های اخیر و زیرساخت‌های قدرتمند آن باعث شد بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی نیز در ایام شیوع کرونا، با قرار گرفتن بر بستر شبکه امن همراه اول، اقدام به پیاده‌سازی سرویس‌های نوین دورکاری یا آموزش مجازی کنند. در این راستا جدیدترین اقدام همراه اول راه‌اندازی سامانه یکپارچه‌سازی ارتباطات مردم با نمایندگان مجلس است که اخیراً رونمایی شده است. در سامانه تعاملی پارلمان مجازی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند درباره مهم‌ترین طرح‌ها و لوایح با مردم مشورت و نظرات و پیام‌های مردمی را دریافت کنند. هر نماینده در پارلمان مجازی ایران دفتر مجازی دارد و مردم می‌توانند به‌جای صرف وقت و هزینه، مراجعات خود را از طریق دفتر مجازی انجام دهند.

از این پس رسالت یکپارچه‌سازی ارتباطات مردم با تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با این سامانه و راهبری مدیریت مرکز تماس، پیامک، ایمیل و موارد ارتباطی دیگر از جمله خدمات پارلمان مجازی ایران خواهد بود. «پارلمان مجازی ایران» با همکاری و مشارکت «همراه اول کسب‌وکار» در مجلس شورای اسلامی ایران پیاده‌سازی و اجرا شده است.
همراه اول در کنار توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، در بحث مسئولیت اجتماعی نیز بیش از ۱۶ میلیون ماسک رایگان را در مناطق محروم توزیع کرده است. همچنین با ارائه بسته اینترنت ۲۰۰ گیگابایتی به خبرنگاران، بستر اطلاع‌رسانی برای اصحاب رسانه را در دوران کرونا هموار ساخته است.

 

رایگان کردن تماس ۶۰ هزار بهورز

یکی دیگر از موارد قابل توجه همراه اول در ماه‌های اخیر، رایگان کردن تماس ۶۰ هزار بهورز است. با آغاز طرح بسیج ملی مدیریت مبارزه با بیماری کرونا، اپراتور اول تماس ۶۰ هزار مراقب سلامت و بهورز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور را به‌منظور آموزش، پیشگیری و مراقبت از خانوارهای ایرانی رایگان کرد. بر اساس اطلاعیه که در این خصوص منتشر شد، به‌منظور ایجاد امکان دورکاری بهورزان از یک‌سو و نیز اعتمادسازی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از سوی دیگر، راهکار نوینی ارائه ‌شده تا مراقبین سلامت و بهورزان وزارت بهداشت بتوانند با استفاده از سیمکارت همراه اول خود، بدون آشکار شدن شماره‌هایشان، با خانوارهای هدف به‌صورت رایگان تماس بگیرند. به‌این‌ترتیب به‌جای شماره بهورزان، کلیه تماس‌های مرتبط با پیشگیری و مراقبت از بیماری کرونا با شماره مورد تائید وزارت بهداشت (سرشماره ۴۰۳۰) برقرار خواهد شد.

اقدامات حمایتی بزرگترین اپراتور تلفن‌همراه کشور در دوران شیوع کرونا

راه‌اندازی سامانه شاد

فاز نخست «شبکه هوشمند مدارس(دانا)» مهرماه سال جاری در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی روستایی و عشایری با حضور رئیس‌جمهور و به‌صورت نمادین در یکی از  روستاهای کنارک سیستان و بلوچستان افتتاح شد و بدین ترتیب بیش از ٧۶ هزار مدرسه شهری و روستایی در مناطق دور افتاده به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.
در اجرای این طرح ملی و با همت «گروه مخابرات و همراه اول» به‌عنوان بزرگترین هلدینگ ارتباطی ایران، ۶۲هزار و ۷۶۴ مدرسه شهری و روستایی به اینترنت پرسرعت متصل شدند که سهمی ٨٢ درصدی از مجموع مدارس حاضر در این فاز را شامل می‎‌شود. حسن روحانی رئیس‌جمهوری  در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از وزارت ارتباطات بابت راهبری این پروژه، از برقراری عدالت آموزشی ابراز خشنودی کرد.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با بیان اینکه بخش مهمی از توان وزارت ارتباطات برای تحقق عدالت ارتباطی صرف شد، اظهار کرد: تاکنون حدود ٩۵ درصد روستاها به تلفن‌همراه و ٩٠ درصد روستاهای بالای ٢٠ خانوار به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند. وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم این میزان دسترسی تا پایان کار این دولت به ١٠٠ درصد برای روستاهای بالای ٢٠ خانوار برسد و ضمن تشکر از اپراتورهای مجری این پروژه بیان کرد: با توجه به دستور رئیس‌جمهوری، پیگیر آماده کردن زیرساخت‌های تحقق عدالت آموزشی در دوران کرونا با فراگیری آموزش الکترونیکی بودیم که بر این اساس توانستیم برای ١٣ میلیون دانش‌آموز، یک‌میلیون معلم و کادر آموزشی، چهار میلیون دانشجو و ١٠٠ هزار استاد اینترنت رایگان فراهم کنیم.
بنابر این گزارش، با اتصال ٧۶ هزار مدرسه دیگر به شبکه هوشمند مدارس، میزان اتصال به «دانا» به ٩۴ درصد رسید که گروه «مخابرات و همراه اول» در برقراری اتصال ۲۴ هزار و ۴۳۱ مدرسه روستایی و ۳۸ هزار و ۳۳۳ مدرسه شهرهای دور افتاده به اینترنت پرسرعت، در فاز نخست این پروژه ملی نقش‌آفرینی کردند. گفتنی است پیش از این «همراه اول» در راستای مسئولیت اجتماعی خود با طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) نقش پررنگی در فراگیری آموزش مجازی در کشور ایفا و به برگزاری غیرحضوری کلاس‌های دانش‌آموزان کمک کرده بود. هم‌اکنون بیش از ١١ میلیون دانش‌آموز و حدود ١١۴ هزار مدرسه در شبکه شاد احراز هویت شده‌اند و از خدمات این پلتفرم استفاده می‌کنند.

اقدامات حمایتی بزرگترین اپراتور تلفن‌همراه کشور در دوران شیوع کرونا

ارائه بستهاینترنت به معلمین کشور

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و الزام سیستم آموزشی کشور به در خانه ماندن و استفاده دانش‌آموزان از ابزارهای ارتباطی برای آموزش از راه دور، همراه اول در راستای مسئولیت اجتماعی خود و به‌پاس قدردانی و حمایت از معلمان گرانقدر، اقدام به ارائه بسته هدیه اینترنت به این قشر متعهد و تلاشگر کرد.

در این شرایط بحرانی، تجربه جدیدی برای نظام آموزشی کشور و حوزه فناوری اطلاعات حاصل شد که در بعد آموزش، معلمان در صف اول خدمت‌رسانی(آموزش از راه دور) هستند که موضوعی جدید به‌حساب می‌آید. همین موضوع باعث شد که همراه اول به‌عنوان بزرگترین اپراتور ارتباطات سیار کشور راه‌اندازی بسته اینترنت هدیه به معلمان را با فوریت در دستور کار قرار دهد.

 

مشارکت در ساخت بیمارستان

مشارکت در ساخت بیمارستان سیار نیز یکی دیگر از اقدامات قابل‌توجه همراه اول در ماه‌های اخیر است. اپراتور اول تلفن همراه کشور در راستای انجام مسؤوليت اجتماعی خود با اختصاص ٣٠ میلیارد ریال در ساخت، تجهیز و بهره‌برداری از یک بیمارستان سیار مشارکت فعال داشت. این بیمارستان سیار با هدف ارائه خدمت در بحران‌ها و بلایای طبیعی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. همچنین در شرایط شیوع ویروس کرونا در بخش‌های مختلف کشور، شرکت ارتباطات سیار ایران جزو اولین برندهای بزرگ بود که تصمیم به برقراری شرایط دورکاری مبتنی بر سامانه‌های یکپارچه الکترونیکی خود به‌منظور حفظ سلامت كاركنان و رفاه حال پيمانكاران و شركای تجاری خود گرفت. کمیته HSE همراه اول با شناسايی و ارزيابی به‌موقع ريسك‌های موجود و باهدف كاهش ميزان مواجهه، در خصوص اقدامات پيشگيرانه از ابتلا به ویروس کرونا یکم اسفندماه سال گذشته تشکیل جلسه فوق‌العاده داد و با تعريف اقدامات عاجل عملياتی در سه حوزه مديريت تغييرات مبتنی بر زيرساخت‌های فنی، ارتقای آگاهی و فرهنگ‌سازی، ايمن‌سازی محيط كار در راستای هدف تعیین‌شده حركت كرد.

 

کاهش تعرفه ترافیک سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها

به‌منظور کمک به آموزش غیرحضوری، تعرفه ترافیک دسترسی به سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌های کشور با اینترنت همراه اول به یک سوم کاهش یافت. همراه اول به‌عنوان اپراتور پیشرو در ارائه خدمات نوین، تعرفه دسترسی به سامانه‌های آموزش مجازی تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به یک سوم کاهش داد. براساس این اطلاعیه، دانشگاه‌های متقاضی استفاده از این طرح می‌توانند با ارسال درخواست خود به ایمیل eLearning@mci.ir  نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. استفاده از شبکه اینترنت پرسرعت همراه اول پس از ارسال درخواست و انجام مراحل ثبت‌نام تا اطلاع ثانوی همراه با تخفیف خواهد بود. دانشجویان می‌توانند وضعیت تعرفه استفاده از ترافیک سامانه‌های آموزش مجازی را از درگاه‌های اطلاع‌رسانی دانشگاه متبوع خود پرس‌وجو کنند.

اقدامات حمایتی بزرگترین اپراتور تلفن‌همراه کشور در دوران شیوع کرونا

پوشش زنده هیئت‌ها در ایام محرم و صفر درروبیکا

همراه اول با همکاری پیام‌رسان بومی «روبیکا» امکان ویژه‌ای را برای هیئت‌های مذهبی سراسر کشور فراهم آورده بود که برگزاری مراسم‌ عزاداری را در دوران محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، تسهیل می‌کرد. بر این اساس، هیئت‌های سراسر کشور می‌توانستند با ایجاد کانال در پیام‌رسان روبیکا و عضویت در صفحه اختصاصی «عقیق»، از امکان پخش زنده با اینترنت رایگان و تسهیلات اطلاع‌رسانی این برنامه بهره‌مند شوند.

 

مشارکت با سازمان حج در تهیه غذای مخصوص بیماران کرونایی

یکی دیگر از اقدامات همراه اول مشارکت با سازمان حج در تهیه غذای مخصوص بیماران کرونایی است. پس از این اقدام رئیس سازمان حج و زیارت از شرکت ارتباطات سیار ایران در همراهی با خادمان و کارگزاران این سازمان در تهیه، طبخ، بسته‌بندی و توزیع غذای مورد نیاز بیماران متأثر از کرونا، تقدیر کرد. علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در قالب لوح تقدیری، خطاب به مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول آورده است: «خدمت به مردم موهبتی است الهی که نصیب بندگان مخلص خداوند می‌شود؛ در همین راستا لازم می‌دانم از زحمات و تلاش‌های ارزنده و صمیمانه شما در این اقدام خداپسندانه قدردانی کنم.»  سازمان حج و زیارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر کمک به خانواده افرادی که مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند، با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت بهداشت، مشارکت خیران و خانواده بزرگ حج و زیارت اعم از پرسنل و کارگزاران، بین خانواده‌ها و افرادی که مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند، غذا توزیع کرد. این اقدام در چارچوب ستادهای محلات مدیریت کرونا انجام و غذای مناسب با حال بیماران کرونایی مطابق با دستورالعمل غذایی پزشکان متخصص، پخت شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا