چطور همراه اول برنده ترابردپذیری شد؟

رقابت میان اپراتورهای موبایل در سال‌های اخیر با اجرای طرح ترابردپذیری وارد مرحله جدیدی شد. بیش از یک میلیون مشترک بنابر خدماتی که هر اپراتور ارائه می‌کند، تصمیم خود را برای مهاجرت به یکی از اپراتورهای همراه‌اول، ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل نهایی کردند. تصمیمی که در نهایت برنده‌ طرح ترابردپذیری را براساس مولفه‌های متعددی مشخص کرد.

موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – هر چند ترابردپذیری در چند سال گذشته باعث شد خیلی از مشترکین به اپراتور رقیب مهاجرت کنند، اما آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد، این طرح دیگر با اقبالی از سوی مشترکین روبرو نباشد. براساس آخرین بررسی‌ها، ترابردپذیری در ماه‌های اخیر دیگر همانند ماه‌های نخستین اجرای آن نیست. در واقع اغلب مشترکین فعلی تصمیم نهایی خود را برای استفاده از خدمات اپراتوری که از نظرشان سرویس‌های بهتری می‌دهد، گرفته‌اند.

چطور همراه اول برنده ترابردپذیری شد؟

همان‌طور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، تعداد کل درخواست‌های ترابرد در هر سه اپراتور از پایان سال ۱۳۹۷ روندی کاهش داشته است؛ به‌طوری‌که این روند در سال گذشته نیز نزولی بوده و در نهایت در سال جاری نیز به کمتر از یکصد هزار ترابرد تقلیل یافته است. اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، می‌توان انتظار داشت این نمودار در پایان سال به کمتر از ۵۰ هزار ترابرد کاهش یابد.

پرسشی که بعد از چند سال اجرای ترابردپذیری مطرح می‌شود، تعیین برنده‌های نهایی این طرح است. در واقع بررسی آمار ترابردپذیری به‌ ما نشان می‌دهد مشترکین از خدمات کدام اپراتور راضی‌تر بوده و کدام شرکت خدمات‌دهنده را قابل اطمینان‌تر دیده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در طی پنج سال اخیر، بیش از یک میلیون و ۳۵۷ هزار مشترک به اپراتور مورد نظرشان، ترابرد کرده‌اند. از این تعداد ۴۹ درصد از مشترکان، همراه اول را برای دریافت خدمات انتخاب کرده‌اند. در واقع حدود ۶۶۵ هزار نفر از اپراتورهای ایرانسل و رایتل به همراه اول پیوسته‌اند. این آمار نشان می‌دهد اپراتور همراه اول طرفداران بیشتری از دو اپراتور دیگر دارد.

چطور همراه اول برنده ترابردپذیری شد؟

بررسی نموداری که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده نشان می‌دهد، همراه اول کمترین تعداد مشترک را از دست داده، اما در مقابل ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل به ترتیب بالاترین درصد تعداد مشترک را طی سال‌های اخیر از دست داده‌اند.

براساس این گزارش طی سال‌های اخیر ایرانسل ۶۳۳ هزار و ۴۴۶ نفر از مشترکانش را از دست داده و ۱۳۵ هزار و ۵۹۴ مشترک نیز از رایتل مهاجرت کرده‌اند.

جالب است بدانید زمانی که طرح ترابردپذیری راه‌اندازی شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند همراه اول بیشترین خسارت را متحمل می‌شود و بیشتر از همه، مشترکانش به سایر اپراتورها مهاجرت می‌کنند؛ اما طبق اطلاعات منتشر شده می‌بینیم که همراه اول توانسته بیشترین جذب مشترک را در طول اجرای این طرح داشته باشد و از اپراتورهای ایرانسل و رایتل، بیشترین تعداد مشترک را جذب کند.

آن طور که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش کرده، در بین اپراتورهای پذیرا، همراه اول با ۴۹ درصد جذب مشترک در صدر قرار دارد و ایرانسل با ۴۷ درصد در رتبه دوم جای گرفته است.

براساس این گزارش هرچند میزان ترابرد در سال‌های اخیر در میان مشترکان کاهش یافته، اما در مجموع آمارها حکایت از این دارد که کسر ورود و خروجی اپراتورها نشان می‌دهد همچنان رقابت برای دریافت خدمات بهتر در بین مشترکان وجود داد و همراه اول در این مدت توانسته نسبت به سایر اپراتورها پیشرو باشد. هر چند با روندی فعلی می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که اغلب مشترکین اپراتور برتر را انتخاب کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا