خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

در ادامه این مطلب لیستی از خودروهای نظامی توسعه یافته در ارتش هند را مشاهده می کنید که طی مراسم مختلف از جمله رژه نظامی از آنها رونمایی شده است:

ماهیندرا مارکسمن

این محصول نخستین خودروی ضد گلوله سبک و زره پوش هندی بود که به منظور حفاظت از نیروهای مسلح این کشور و همینطور نیروهای پلیس در برابر مهمات کوچک و حملات نارنجکی طراحی شده است. ماهیندرا مارکسمن در سال ۲۰۰۶ توسعه یافت و با توجه به تهدیدات تروریستی چندین سال اخیر حضور پر رنگ تری در شهرهای بزرگ هند داشته است. با این حال کاربرد این خودروی هندی به مقاصد ضد تروریستی داخل شهری محدود نمی شود و استفاده گسترده از آن را در جاده های بین شهری هم مشاهده می شود.

خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

به گفته مقامات نظامی هند، این وسیله نقلیه نقش مهمی در محافظت از سربازان در مقابل انفجار نارنجک ها و سلاح های سبک دارد. در قسمت روی سقف ماهیندرا مارکسمن یک دستگاه مسلسل قرار داده شده که محافظت مطلوب از توپچی را نیز به عمل می آورد.

بسته به ماموریتی که قرار است خودروی نام برده در آن شرکت کند، کیت های زرهی متفاوتی در نظر گرفته شده است. وسیله نقلیه زرهی مد نظر می تواند تا چهار نفر را به غیر از راننده و کمک راننده به همراه خود جا به جا کند. ماهیندرا مارکسمن مجهز به یک موتور ۲.۵ لیتری CRDE است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت را در اختیار این مجموعه قرار می دهد.

خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

 

تاتا کسترل

خودروی بعدی جدیدترین مدلی محسوب می شود که از سال ۲۰۱۷ در خدمت ارتش هند قرار دارد. این وسیله نقلیه نظامی به وسیله تاتا موتورز بزرگترین شرکت خودروسازی هند تولید شده است و در واقع یک نفربر زرهی پیشرفته به شمار می رود. کسترل با همکاری سازمان تحقیقات و توسعه دفاع هند (به اختصار DRDO) طراحی و توسعه یافته است.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، تاتا کسترل جایگزین ناوگان قدیمی و فعلی هندوستان از خودروهای جنگی پیاده نظام ساخت شوروی به نام BMP-1 و BMP-2 خواهد شد. قدمت BMP-1 به دهه ۱۹۶۰ و BMP-2 به دهه ۱۹۸۰ باز می گردد. از این رو نیازی به گفتن نیست که این ناوگان عملا منسوخ شده است و کسترل به ارتش هند کمک می کند تا از پس چالش های پیش رو در جنگ های مدرن برآید و از سربازان در برابر آتش تسلیحات کوچک و در عین حال مواد منفجره استتار شده محافظت کند.

خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

قسمت فوقانی وسیله نقلیه مجهز به یک سیستم کنترلی از راه دور مخصوص برجک با توپ ۳۰ میلی متری خودکار است. از نظر نیروی محرکه هم کسترل از حضور یک موتور دیزلی با قدرت حدودا ۱۰۰ اسب بخار بهره می برد.

خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

خودروی ویژه سبک تاتا

وسیله نقلیه سوم این لیست چیزی نیست جز خودروی ویژه سبک تاتا که محصولی دیگر از تاتا موتورز به شمار می رود و در واقع نمونه معادلی از خودروی چرخ‌دار چندمنظورهٔ قابلیت تحرک بالا  یا به اختصار هاموی آمریکایی است. خودروی ویژه سبک تاتا در اصل یک محصول تاکتیکی با قدرت تحریک بالا است که کاربرد فراوانی برای نیروهای مسلح هند خواهد داشت.

خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

هرچند اطلاعات چندانی در مورد این خودروی نظامی وجود ندارد و به سختی می توان جزئیات طراحی و ساخت مربوط به آن را جست و جو کرد، اما وسیله نقلیه مذکور مجهز به یک موتور ۳ لیتری DICOR با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر است.

خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

اشوک لیلند سوپر استالیون ۸X8

شاید متعجب شوید اما محبوب ترین خودروی این لیست حداقل برای ارتش هند، اشوک لیلند سوپر استالیون ۸X8 خواهد بود. این وسیله نقلیه نقش مهمی در عملیات های تدارکاتی ارتش دارد و توسط اشوک لیلند که یک کارخانه خودروسازی در شهر چنای هند است ساخته شده است.

خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

این محصول در ماه مارس سال ۲۰۱۲ معرفی و با هدف حفظ قابلیت های خود حتی در سخت ترین شرایط محیطی مانند ماموریت های کویری بهینه سازی شد. سوپر استالیون در انواع مختلفی شامل خودروی ۶×۶ با قدرت تحرک بالا، ۸×۸ HMV و همچنین FAT (تراکتور توپخانه میدانی) تولید شده است. مدل سوم را می توان با استفاده از توپ های صحرایی و حتی هویتزر (یکی از ادوات توپخانه ای که برخی از ویژگی های توپ جنگی و خمپاره را به طور ترکیبی در اختیار دارد) نیز تجهیز کرد. از نظر سیستم موتوری سوپر استالیون با موتور نپتون ۳۶۰ کار می کند که ۳۶۰ اسب بخار قدرت و گشتاوری عظیم معادل ۱۴۰۰ نیوتن متر را در اختیار مجموعه قرار می دهد.

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

خودروهای نظامی محبوب در هند! (+عکس)

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا