تکلیف قیمت اینترنت همراه در سال آینده چیست؟

وزیر ارتباطات معتقد است اینترنت نه گران شده و نه گران خواهد شد؛ حتی اخیراً گفته درصورتی‌که ترافیک مصرفی افزایش یابد، اینترنت در سال آینده ارزان هم خواهد شد.

موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – آذری‌جهرمی در حالی وعده کاهش قیمت اینترنت را می‌دهد که مدیرعامل دومین اپراتور موبایل کشورمان نظری کاملاً مخالف با وزیر ارتباطات دارد. بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل در اظهار نظری یک ماه قبل حسابی سروصدا به‌پا کرد، اینترنت همراه را نوعی خدمات لوکس دانسته و از آنجایی‌که به اعتقاد وی این خدمات لوکس است، باید با قیمت بیشتری هم به مردم عرضه شود. البته این اظهارات از دید افکار عمومی پنهان نمانده و به‌نظر می‌رسد ام.تی.ان-ایرانسل در نبردی پنهان با وزارت ارتباطات، در تلاش است تا به هر شکل ممکن بهای اینترنت همراه – برای سال آینده – را افزایش دهد.

***

تکلیف قیمت اینترنت همراه در سال آینده چیست؟

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به‌تازگی در پاسخ به سؤالات مردمی درباره قیمت اینترنت گفته «اینترنت نه‌تنها گران نشده و نخواهد شد، بلکه در صورت افزایش ترافیک، اینترنت سال آینده ارزان خواهد شد.» این در حالی است که بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل کمتر از یک ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود «گران ‌نشدن اینترنت موبایل، سال آینده منجر به افت کیفیت می‌شود.» در همان زمان خیلی‌ها این برداشت را مطرح کردند احتمالا در صورتی‌که قیمت اینترنت در سال آینده افزایش نیابد، باید منتظر کاهش کیفیت خدمات اینترنت همراه اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل باشیم.

مدیرعامل ایرانسل در تکمیل اظهار نظری که در این ارتباط داشته گفته است: «اینترنت موبایل، سرویس لوکسی در دنیا محسوب می‌شود و تعرفه‌ بالایی دارد. استفاده از اینترنت موبایل اکنون برای مردم بسیار مرسوم شده است؛ درحالی‌که تعرفه‌ خیلی ارزان و فشار حداکثری به شبکه موبایل باعث شده اداره‌ کردن این بار برای اپراتورها سخت شود».

تکلیف قیمت اینترنت همراه در سال آینده چیست؟

او می‌گوید «راهی جز اصلاح تعرفه‌ها وجود ندارد، ما نمی‌خواهیم فشار به مردم بیاید؛ اما راه‌حل این است که شبکه ثابت گسترش پیدا کند تا سرویس ارزان‌تری به مردم در خانه ارائه شود و مردم تنها در زمانی‌که خانه نیستند، از سرویس مطلوبی روی موبایل استفاده کنند».

عباسی‌آرند این نکته را مطرح کرده است که: «با نگه‌داشتن تعرفه‌ها در وضعیت موجود، سال آینده ظرفیت شبکه پر می‌شود؛ در این شرایط، اپراتور نمی‌تواند سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهد، چون ۷۰ درصد درآمدش ریالی است؛ درحالی‌که باید سرمایه‌گذاری را به‌صورت ارزی انجام دهد. همین وضعیت باعث می‌شود به ‌دلیل تقاضای زیاد، سال آینده کیفیت اینترنت افت کند و نارضایتی عمده به‌ وجود بیاید.»

البته این اظهارات مدیرعامل ایرانسل کاملاً در تضاد با نظر وزیر ارتباطات درباره قیمت تمام شده اینترنت است. آذری‌جهرمی معتقد است هر چه ترافیک مصرفی شبکه افزایش یابد، امکان کاهش قیمت‌ها به‌دلیل افزایش حجم استفاده از شبکه امکان‌پذیر خواهد بود.

بررسی همه این نظرات باعث شده تا شائبه تلاش پشت پرده ایرانسل برای تحمیل افزایش قیمت‌ها به وزارت ارتباطات و مشترکین مطرح شود. بسیاری معتقدند در هفته‌های اخیر اپراتور دوم تلاش کرده با مطرح کردن ضرورت افزایش قیمت اینترنت همراه، به‌نوعی وزارت ارتباطات را در منگنه پذیرش افزایش قیمت‌ها قرار دهد؛ اما وزیر ارتباطات نیز گویی دست مدیرعامل ایرانسل را خوانده و هر از چندگاهی با توییت‌ها یا صحبت‌هایی که مطرح می‌کند، آب پاکی را روی دست طرفداران گرانی اینترنت همراه ریخته است.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که خیلی از کارشناسان نیز هم‌سو با وزیر ارتباطات، اعتقادی به گرانی اینترنت در کشور ندارند و حتی بعضا از گرانی اینترنت نیز انتقاد می‌کنند. به اعتقاد رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نه‌تنها قیمت اینترنت در ایران ارزان نیست، بلکه به گفته وی «ما گران‌ترین اینترنت را به مردم کشورمان می‌دهیم، هزینه‌ای که مردم برای اینترنت می‌دهند در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا زیاد است، حتی اگر با کشور افغانستان هم مقایسه کنیم، این واقعیت مشخص می‌شود.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون دلیل مشخصی از سوی عباسی‌آرند در راستای تشریح دلایل درخواست‌های آشکار و نهان اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل برای افزایش قیمت اینترنت همراه مطرح نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا