رویایی‌ترین خودروی دهه ۹۰ میلادی با قلب ۱۲ سیلندر (+عکس)

این خودرو عنوان سریع ترین خودروی تولید انبوه جهان را در زمان عرضه با رکورد ۳۲۵ کیلومتر برساعت به خود اختصاص داد.

موبنا؛ مازیار دانیالی – دیابلو یکی از ماندگارترین نام ها در صنعت خودروی جهان است. دیابلو در فاصله سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ روی خط تولید لامبورگینی قرار داشت و طی این مدت ۲۸۸۴ دستگاه از تولید شد. در این خودرو با توجه به سال تولید از موتورهای ۱۲ سیلندر ۵.۷ لیتری و ۶ لیتری استفاده شد. در بخش جعبه دنده نیز نمونه ۵ سرعته دستی انتخاب اصلی بود.

دیابلو در لامبورگینی با نام پروژه ۱۳۲ شناخته می شد. در سال های ابتدایی تولید با موتور ۵.۷ لیتری ۱۲ سیلندر که ۴۸۵ اسب بخار خروجی و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور داشت، عرضه شد. این طراحی برای سال های آغازین دهه ۹۰ حقیقتا انقلابی و متفاوت بود.

این خودرو همچنین عنوان سریع ترین خودروی تولید انبوه جهان را در زمان عرضه با رکورد ۳۲۵ کیلومتر برساعت به خود اختصاص داد. البته نمونه های اولیه دیابلو فاقد امکاناتی مانند فرمان خودکار و انواع دستیار الکترونیک رانندگی بود. کابین دیابلو با چرم مرغوب و امکاناتی مانند سیستم تهویه و پاور ویندوز خودنمایی می کرد!

دوران دیابلو همزمان با خرید لامبورگینی توسط گروه آئودی در سال ۲۰۰۰ به پایان رسید. مدل های اس ویی، ویی تی و ویی تی رودستر در سال ۱۹۹۹ مدل های متنوع دیابلو را شامل می شدند. در سال ۲۰۰۱ دیابلو با دیگر مدل محبوب لامبورگینی یعنی مورسیه لاگو جایگزین شد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا