اینترنت همراه هم جزء کالاهای لوکس شد!

در هفته‌های اخیر کیفیت اینترنت همراه در برخی اپراتورها کاهش چشم‌گیری داشته است. پس از کاهش کیفیت اینترنت، وزیر ارتباطات فیلترشکن‌ها را مقصر کندی اینترنت دانسته و مدیرعامل ایرانسل نیز پر شدن ظرفیت شبکه را عامل کاهش سرعت‌ها اعلام کرده است. مدیر عامل ایرانسل البته ارزان بودن اینترنت را متهم اصلی کاهش کیفیت اینترنت اعلام کرده و معتقد است تا زمانی که اینترنت همراه در ایران ارزان است، اپراتور نمی‌تواند برای توسعه زیرساخت‌هایش سرمایه‌گذاری مناسبی کند.

موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – بیژن عباسی‌آرند مدیر عامل ایرانسل در اظهار نظری عجیب، اینترنت همراه را نوعی خدمات لوکس دانسته و از آنجایی‌که به اعتقاد وی این خدمات لوکس است، باید با قیمت بیشتری هم به مردم عرضه شود! به‌نظر می‌رسد اینترنت همراه از نظر عباسی‌آرند همانند برخی خودروسازان وطنی که زه‌بغل پراید را آپشن تصور می‌کردند، تبدیل به‌نوعی خدمات اضافه شده که باید برای آن پول بیشتری دریافت شود.

ام.تی.ان-ایرانسل چند ماه قبل هم با حذف بسته‌های اینترنت بلندمدت و افزایش قیمت‌ها، تلاش کرده بود قیمت اینترنت را افزایش دهد؛ هر چند این تلاش جز جریمه شدن اپراتور دوم نتیجه‌ای نداشت. تلاش ناموفق ایرانسل مربوط به زمانی است که این اپراتور بدون کسب مجوز از رگولاتوری، کوشید قیمت‌ خدمات اینترنت همراه را افزایش دهد، اما اعتراض شدید مشترکین و ورود وزارت ارتباطات به پرونده تخلف این اپراتور، راهی جزء عقب‌نشینی برای مدیران ایرانسل نگذاشت.

اینترنت همراه هم جزء کالاهای لوکس شد!

حالا بعد از چند ماه به‌نظر می‌رسد ایرانسل بار دیگر به بهانه ارتقاء کیفیت اینترنت، تلاش می‌کند ذهنیت مردم را برای افزایش قیمت‌ها آماده کند! به اعتقاد عباسی‌آرند ارزانی اینترنت همراه در کشور باعث رغبت زیاد مردم به استفاده از آن شده و این بالا رفتن ضریب نفوذ، به پر شدن ظرفیت شبکه می‌انجامد؛ اتفاقی که به گفته وی، سرانجامش کاهش کیفیت اینترنت همراه خواهد بود.

مدیرعامل ایرانسل در این ارتباط گفته است: «اینترنت موبایل، سرویس لوکسی در دنیا محسوب می‌شود و تعرفه‌ بالایی دارد. استفاده از اینترنت موبایل اکنون برای مردم بسیار مرسوم شده است؛ درحالی‌که تعرفه‌ خیلی ارزان و فشار حداکثری به شبکه موبایل باعث شده اداره‌ کردن این بار برای اپراتورها سخت شود».

او می‌گوید «راهی جز اصلاح تعرفه‌ها وجود ندارد، ما نمی‌خواهیم فشار به مردم بیاید؛ اما راه‌حل این است که شبکه ثابت گسترش پیدا کند تا سرویس ارزان‌تری به مردم در خانه ارائه شود و مردم تنها در زمانی‌که خانه نیستند، از سرویس مطلوبی روی موبایل استفاده کنند».

عباسی‌آرند این نکته را مطرح کرده است که: «با نگه‌داشتن تعرفه‌ها در وضعیت موجود، سال آینده ظرفیت شبکه پر می‌شود؛ در این شرایط، اپراتور نمی‌تواند سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهد، چون ۷۰ درصد درآمدش ریالی است؛ درحالی‌که باید سرمایه‌گذاری را به‌صورت ارزی انجام دهد. همین وضعیت باعث می‌شود به ‌دلیل تقاضای زیاد، سال آینده کیفیت اینترنت افت کند و نارضایتی عمده به‌ وجود بیاید.»

اینترنت همراه هم جزء کالاهای لوکس شد!

در نقد اظهار نظرهای اخیرا مدیرعامل ایرانسل درباره درآمد‌ این اپراتور، بد نیست بدانید صنایع ارتباطی یکی از پرسودترین صنایع فعال در کشورمان هستند که درآمد چند هزار میلیاردی را برای صاحبان این صنعت به ارمغان می‌آورد. در پاسخ به عباسی‌آرند که این روزها ساز گران‌ شدن اینترنت را کوک می‌کند، باید گفت با چه استدلالی می‌گویید ظرفیت سرمایه‌گذاری برای ارائه سرویس به مشترکان – با قیمت‌های کنونی – وجود ندارد؟!

شاید اگر اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل سال‌ها قبل مطابق مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی، فرایند بورسی شدن را طی کرده بود، امروز دخل‌و‌خرج‌های این اپراتور در سامانه کدال موجود و کسی مثل مدیر‌ عامل این اپراتور نمی‌توانست از ارزان‌بودن قیمت خدماتش صحبت کند! اما در حال حاضر به‌دلیل در دسترس نبودن وضعیت مالی این شرکت، نه کسی می‌تواند ادعای عباسی‌آرند از سودآور نبودن وضعیت فعلی را رد کند و نه امکان تأیید آن وجود دارد! هرچند فعالان این حوزه درآمد اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل را بسیار بیشتر از آن چیزی که خیلی‌ها تصور می‌کنند، برآورد کرده و معتقدند اگر مدیران این شرکت مخابراتی بخواهند برای توسعه زیرساخت‌هایشان هزینه کنند، نه‌تنها با کمبود منابع مالی مواجه نیستند، بلکه به‌سادگی می‌توانند تأمین مالی بزرگ‌ترین پروژه‌های مخابراتی را بر عهده بگیرند.

این نکته را هم نباید فراموش کنیم به اعتقاد رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نه‌تنها قیمت اینترنت در ایران ارزان نیست، بلکه به گفته وی «ما گران‌ترین اینترنت را به مردم کشورمان می‌دهیم، هزینه‌ای که مردم برای اینترنت می‌دهند در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا زیاد است، حتی اگر با کشور افغانستان هم مقایسه کنیم، این واقعیت مشخص می‌شود.»

آمارها نشان می‌‌دهد در حال حاضر بیش از ۷۶ میلیون مشترک اینترنت همراه در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۶ درصد یا به عبارتی ۳۰ میلیون نفر مشترک اینترنت همراه ام.تی.ان-ایرانسل هستند و حالا با اظهار نظری که مدیرعامل ایرانسل اخیراً داشته، باید به‌زودی منتظر افزایش قیمت‌ خدمات اینترنت همراه ارائه شده توسط این اپراتور باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا