آموزش بورس قدرتمندترین ابزار موفقیت در سرمایه‌گذاری

بدون آموزش در بورس سرمایه‌گذاری نکنید. جمله‌ای که از هر فعال بورسی و حتی آن‌هایی که تازه وارد بازار سرمایه‌ شده‌اند، می‌شنوید. احتمالاً شما هم همان اولین باری که بعد از دریافت کد بورسی، سامانه معاملات آنلاین را پیش‌رویتان باز کردید، متوجه شدید که حتماً لازم است جایی برای یادگیری پیدا کنید.

موبنا – مدل خریدوفروش سهام احتمالاً اولین چیزی است که باید در بورس یاد بگیرید، اما خیلی از سهامداران صرفاً به همین مورد اکتفا می‌کنند و بدون اینکه اصول بازار را بدانند، پا به عرصه معاملات آنلاین سهام می‌گذارند.

 

آموزش، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد

حسین معنوی، کارشناس بازار سرمایه صحبت‌هایش را با این جمله شروع کرده و می‌گوید در چنین بازار پرهیجانی، کسانی که تازه‌وارد بورس می‌شوند، ممکن است خطای زیادی در خریدوفروش‌شان داشته باشند. آن‌ها یک یا دو ماه در بورس می‌مانند و زمانی متوجه اشتباهشان خواهند شد که بخش زیادی از سرمایه‌شان را از دست داده‌اند. اینجاست که چنین افرادی از ورود به بورس منصرف می‌شوند. آموزش بورس می‌تواند درصد خطاهای سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. چنین کاری در وهله اول به نفع خود سهامدار است تا با خطای کمتر، سود بیشتری نصیب سرمایه‌اش کند. در وهله دوم این موضوع به نفع بازار خواهد شد. کسانی که در بورس سود می‌کنند، اشتیاق بیشتری به دعوت دیگران برای سرمایه‌گذاری در این بازار دارند و خودشان هم در بورس ماندگار خواهند بود.

معنوی می‌گوید کسانی که در بورس آموزش‌ دیده‌اند، رفتارهای هیجانی کمتری دارند؛ از همین رو دوره‌های آموزشی می‌تواند تا حد قابل‌توجهی بازار را به سمت عقلانیت هدایت کند، اما به هر صورت نباید طبیعت بازار را فراموش کرد. در بازارهای دیگر مثل مسکن، طلا و ارز نمی‌توان دارایی را با یک کلیک فروخت؛ اما در بازاری مثل بورس، همه‌چیز با چند کلیک انجام می‌شود و این موضوع ممکن است حتی افراد آموزش‌دیده را هم با هیجان مواجه کند.

 

فرهنگ‌سازی بازار سرمایه

معنوی درباره لزوم ارتقاء فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس می‌گوید: تعداد سهامداران نسبت به جمعیت کشور در دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است. اگر سال ۹۷ بین مردم می‌رفتید و می‌گفتید من سرمایه‌گذار بورس هستم، موضوعی نامأنوس به‌حساب می‌آمد. آن زمان نهایتاً ۲۰۰ هزار نفر در عرضه‌های اولیه شرکت می‌کردند. به همین خاطر نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم فرهنگ‌سازی سریع اتفاق بیافتد. این موضوع باعث شده با همه اقداماتی که انجام‌گرفته و کلاس‌ها و دوره‌های مختلف آموزشی، همچنان عده‌ای بدون دانش کافی پا به عرصه سرمایه‌گذاری در بورس بگذارند.

در کشورهایی که سابقه بازار سرمایه بیشتر است؛ تعداد کسانی که در بورس فعالیت می‌کنند هم آمار بالاتری دارد. با این وجود شاهد رفتار هیجانی و سرمایه‌گذاری بدون دانش و آگاهی نیستیم. در کشورهای دیگر عموم سرمایه‌گذاران به‌جای سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام، سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌روند. آن‌ها به‌جای تشکیل سبد دارایی از سهام شرکت‌های مختلف، دارایی‌هایشان را در صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. با این کار ریسک سرمایه‌گذاری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و رفتارهای هیجانی در بورس‌ چنین کشورهایی به مراتب کمتر است.

کدام مرکز آموزش بورس اعتبار بیشتری دارد؟

کلاس‌های غیرحضوری برای آموزش بورس مزایای بیشماری دارد. افرادی که فرصت شرکت در دوره‌های حضوری را ندارند، به‌سادگی می‌توانند در دوره‌های آنلاین ثبت‌نام کرده و مراحل آموزش را طی کنند. برای دریافت آموزش آنلاین بورس ، موسسات و آموزشگاه‌های متعددی فعال هستند. مرجع آموزش بورس که با عنوان «آموزین» فعالیت می‌کند،‌ یکی از مراکز معتبری است که دوره‌های متنوعی برای بورس‌آموزان ارائه می‌کند.

دوره‌ها و محتواهای موجود در آموزین متناسب با سه سطح مخاطب برنامه‌ریزی شده‌ است. سطح مقدماتی مختص افرادی است که اطلاعاتی از بورس و بازارهای مالی ندارند. سطح پیشرفته مربوط به کسانی‌که با فضاهای کلی سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی آشنا هستند و سطح حرفه‌ای هم مناسب مخاطبانی که شناخت خوبی از بازار سرمایه و اصول سرمایه‌گذاری دارند، طراحی شده است.

نکته قابل توجه درباره آموزین، دوره‌های خودآموزین است. در واقع مخاطبان خودآموزین محدود به زمان نیستند و به سادگی می‌توانند با برنامه‌ریزی دلخواه‌‌شان فیلم‌های دوره آموزشی را مشاهده کنند. کیفیت بالای ویدیوهای آموزشی و بهره‌مندی از اساتید حرفه‌ای از جمله مزایای شرکت در خودآموزین است. بورس‌آموز در این دوره‌ها پس از مشاهده و فراگیری مطالب یک جلسه، باید تمرین‌های مربوط به آن جلسه را انجام دهد و در سایت بارگذاری کند. استاد دوره پس از بررسی تمرین و رفع اشکالات احتمالی، امکان دسترسی به مطالب آتی را به مخاطب خواهد داد. در این دوره‌ها امکان ارتباط مستقیم با اساتید به‌منظور رفع اشکال و پرسش‌وپاسخ نیز وجود دارد.

در آموزین مباحث متنوعی شامل «آشنایی با صورت‌های مالی»، ، «مجامع و افزایش سرمایه شرکت‌ها»، «تحلیل تکنیکال کلاسیک»، «تحلیل بنیادی»، «تکنیک‌های تابلوخوانی و فیلترنویسی»، «روانشناسی معاملات» و «آشنایی با بازار آتی» ارائه شده است.

آموزش‌های تخصصی نظیر «فیبوناچی و الگوهای هارمونیک»، «استراتژی معاملاتی ایچیموکو»، «پرایس اکشن»، «تئوری امواج الیوت»، «تحلیل بنیادی پیشرفته» و «ارزشگذاری شرکت‌ها» از جمله دوره‌های پرطرفدار آموزین است.

علاوه بر ارائه مطالب آموزشی متنوع، علاقه‌مندان می‌توانند متناسب با شرایط و نیاز روز بازار، از وبینارهای تحلیلی که به بررسی وضعیت سرمایه‌گذاران و شرکت‌‌ها می‌پردازد، بهره‌مند شوند.

این مدرس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به شرایط شیوع ویروس کرونا می‌گوید: با توجه به شرایط به وجود آمده، سلامت در اولویت بالاتری نسبت به آموزش قرار دارد و به همین خاطر چاره‌ای جز اکتفا به کلاس‌های آنلاین نیست. معنوی تاکید می‌کند در این شرایط و با توجه به بعد جغرافیایی، می‌توان روی آموزش آنلاین حساب باز کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا