آموزش بورس، قدرتمندترین ابزار ارتقای فرهنگ‌ سرمایه‌گذاری است

مجتبی کیانی، مدیر بازاریابی کارگزاری فارابی در گفت‌وگو با راه‌پرداخت:‌ «وب‌سایت آموزین تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار بورس‌آموز داشته که از این تعداد بخشی مشتریان فارابی و بقیه علاقه‌مندان فعال در بورس هستند.»

موبنا همین سه سال پیش بود که بورس با چند صد هزار کد معاملاتی، صرفا برای یک گروه خاص شناخته‌ شده بود. سال ۱۳۹۶ اغلب مردم با مفاهیم سهام و بورس ناآشنا بودند یا حداقل نمی‌دانستند، چطور می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. اما تحول در متغیرهای اقتصادی کشورمان باعث شد اکثر مردم گزینه سرمایه‌گذاری در بورس را انتخاب کنند و از این رو میلیون‌ها کد بورسی جدید صادر شد.

در این شرایط صاحبان کدهای جدید افرادی هستند که با وجود علاقه‌مندی به بازار سرمایه، آشنایی چندانی با مفاهیم بورسی ندارند و به همین دلیل سردرگم شده‌اند. این سردرگمی‌ها باعث شده تازه‌واردهای بورسی بدون آموزش درست و حسابی هم ریسک خودشان را بالا ببرند و هم متهم به ایجاد نوسانات هیجانی بازار شوند.

به ‌اعتقاد کارشناسان، آموزش و فرهنگ‌سازی در این حوزه می‌تواند ریسک‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاری در بورس را برطرف سازد. یک طرف ماجرای فعالیت در بازار بورس کارگزاری‌ها هستند که در این گزارش به اقداماتی که کارگزاری فارابی در این خصوص انجام داده پرداخته‌ایم. اکنون وب‌سایت آموزین مهم‌ترین فعالیت فارابی برای ارائه خدمات آموزشی محسوب می‌شود که مجتبی کیانی، مدیر بازاریابی این کارگزاری در رابطه با آن توضیح داد.

 

رونمایی از آموزین جدید

کارگزاری فارابی یکی از شرکت‌هایی است که با توسعه و سرمایه‌گذاری گسترده در ارائه دوره‌های آموزش بورس، برند آموزین را در سال‌های اخیر به علاقه‌مندان معرفی کرده است. کیانی درباره اقداماتی که در حوزه آموزش در این کارگزاری انجام شده توضیح داد و گفت: «آموزین چند سالی است که فعالیتش را در بازار سرمایه آغاز کرده و در این مدت نیز خدمات گسترده‌ای به متقاضیان آموزش بورس ارائه کرده است. با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های اخیر کسب کرده‌ایم، در ویژگی‌ها و خدمات آموزین تحولات گسترده‌ای را به منظور ارتقاء سطح کیفی آن لحاظ کردیم. این تغییرات به‌تازگی همزمان با رونمایی از آموزین جدید در دسترس علاقه‌مندان به آموزش بورس قرار گرفته است.»

به گفته کیانی آموزش بورس، قدرتمندترین ابزار ارتقای فرهنگ‌ سرمایه‌گذاری است؛ از این رو کارگزاری فارابی سعی می‌کند با تاکید بر مسئولیت اجتماعی خود، آموزش‌های کاربردی و مورد نیاز متقاضیان را ارائه دهد.

از نظر او برنامه‌ای که فارابی برای آموزش در بازار سرمایه دارد، چند هدف را دنبال می‌کند؛ مهم‌ترین آن فرهنگ‌سازی است. کیانی دراین‌باره توضیح داد: «با وجود تمام تغییرات صورت گرفته، ضریب نفوذ بورس در میان اقشار مختلف جامعه و استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هنوز هم جای رشد و ارتقاء دارد. در اغلب اقتصادهای پیشرفته جهان مشاهده می‌کنیم مردم از طریق ابزارهای مدیریت ‌دارایی نظیر آنچه در بحث صندوق‌های بورسی شاهد آن هستیم، به‌صورت بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حالی‌که فرهنگ‌ سرمایه‌گذاری در کشورمان به‌خوبی جا نیفتاده و اطلاعات مردم از این حوزه کم است. از این‌رو وظیفه‌ داریم برای کسانی که قصد دارند وارد این بازار شوند، فرهنگ‌سازی کنیم و آموزش‌های لازم را برای شناخت ریسک‌ها و گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری ارائه کنیم.»

همان‌طور که اشاره شد افرادی که تصمیم گرفتند وارد بازار سرمایه شوند، طبعاً از سطوح مختلفی برخوردارند و ممکن است که با بورس آشنایی داشته یا نداشته باشند. مدیر بازاریابی فارابی با بیان این مطلب توضیح داد: «ما برای تمامی مخاطبان برنامه آموزشی در نظر داریم تا بتوانند منفعت میان‌مدت و بلندمدت خود را از بازار سهام تأمین کنند. البته در آموزش‌های ارائه شده نیز صرفاً انجام معاملات را مدنظر قرار نداده‌ایم. در واقع انواع گزینه‌های سرمایه‌گذاری بورس از جمله معاملات آنلاین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی نیاز به معرفی مناسب دارند. البته طبیعتا سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس بحث مفصل‌تری است؛ مواردی نظیر آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی از جمله دوره‌هایی هستند که به متقاضیان فعالیت حرفه‌ای در بورس ارائه می‌شود.»

آموزین، فراتر از آموزش‌های معمول

دوره‌های آموزشی فارابی از طریق وب‌سایت آموزین انجام می‌شود. کیانی درباره آموزین و خدمات آن توضیح داد: «سال ۱۳۹۶ بود که کارگزاری فارابی با توجه به رویکرد مسئولیت اجتماعی‌ خود در بازار سرمایه، برند آموزشی آموزین را برای فرهنگ‌سازی و ارائه‌ آموزش‌های مورد نیاز متقاضیان راه‌اندازی کرد.»

آن‌طور که مدیر بازاریابی کارگزاری فارابی توضیح داد، این کارگزاری دنبال کسب درآمد از آموزین نیست و صرفا می‌کوشد از طریق ارائه دوره‌های حضوری و غیرحضوری (آنلاین)، فرهنگ سرمایه‌گذاری را در بورس ارتقاء دهد.

به‌گفته کیانی رویکرد آموزین در بحث آموزش فراتر از فارابی است. او افزود: «به‌دلیل اینکه بحث فرهنگ‌سازی را مد نظر داریم و بیش از آنکه افراد بخواهند مشتری کارگزاری فارابی باشند، متقاضیانی وجود دارند که هنوز وارد بازار سرمایه نشده‌اند، آموزین کل مخاطبان بالقوه بازار را در نظر گرفته است. از همین رو آموزین تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار بورس‌آموز داشته و از این تعداد بخشی مشتریان فارابی و بقیه علاقه‌مندان فعال در بورس هستند.»

وی در ادامه به اقداماتی که کارگزاری فارابی در زمان شیوع ویروس کرونا در بحث آموزش انجام داده‌ اشاره کرد و توضیح داد: «بعد از شیوع کرونا در ابتدای سال دوره‌ای با عنوان «در خانه بیاموزین» برگزار کردیم؛ در این دوره مباحث متنوعی به‌صورت غیرحضوری و وبینار منتشر شد تا افرادی که علاقه‌مند به یادگیری در بورس بودند، بتوانند از این فرصت استفاده کنند؛ برگزاری‌ دوره مذکور با استقبال بی‌نظیر بورس‌آموزان مواجه شد و پس از این دوره بود که مخاطبان آموزین رشد چشم‌گیری داشتند.»

 

دوره‌های پرطرفدار آموزین

از کیانی این سؤال را پرسیدیم که در حال حاضر مخاطبان از چه خدماتی در آموزین بیشتر استفاده می‌کنند؟ به‌گفته او در حال حاضر دوره‌های تخصصی بورس طرفداران بیشتری دارد؛ یعنی مخاطبانی که وارد بازار شده‌اند و گزینه سرمایه‌گذاری مستقیم را انتخاب کرده‌ و سعی دارند که موفقیت بیشتری را کسب کنند.

مدیر بازرایابی فارابی درباره این موضوع که این کارگزاری چقدر توانسته از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات به مخاطبان استفاده کند، نیز این‌طور توضیح داد: «در اپیدمی کرونا آموزش حضوری عملاً منطقی نیست. اکنون گزینه‌ای که در دسترس مخاطبان است، بحث وبینارهاست؛ از این رو بسیاری از آموزش‌های بورس در قالب وبینار برگزار می‌شود. در این میان تکنولوژی می‌تواند به کارگزاری کمک کند آموزش‌ها را به‌صورت مجازی ولی بدون اینکه مخاطب محدود به زمان مشخصی باشد برگزار کند؛ یعنی دوره‌های ضبط‌ شده‌ای که به‌صورت مدون برنامه‌ریزی‌ شده و نیازهای کاربر در آن‌ها در نظر گرفته‌ شده است.»

او همچنین افزود: «یکی از مزیت‌های آموزین بحث پشتیبانی حرفه‌ای است. در واقع افرادی که در دوره‌های مختلف آموزین شرکت‌ می‌کنند، می‌توانند به‌طور مستقیم با همان استاد برگزار کننده دوره در ارتباط باشند تا اشکالات و سوالات احتمالی متقاضی برطرف شود. این موضوع کمک می‌کند افرادی که نمی‌توانند در زمان تعیین شده وبینار شرکت کنند،‌ بتوانند دوره را با همان کیفیت دوره‌های حضوری پیگیری کنند. این راهکار یکی از استانداردهای مطرح آموزش‌های روز دنیا است و در ایران هم برخی کسب‌وکارها به سمت آن رفته‌اند، اما نیاز است در بازار سرمایه نیز این موضوع با جدیت بیشتری دنبال شود. به همین دلیل ما هم در آموزین این رویکرد را پیگیری می‌کنیم.»

به‌گفته کیانی آموزین به‌عنوان محصولی ارائه شده که فارغ از اینکه متقاضی مشتری کارگزاری است یا نه بتواند در دوره‌ها شرکت کند. او تاکید کرد: «ما با اساتید باتجربه در بازار سرمایه که از دانش روز بازار بهره‌‌مند هستند همکاری می‌کنیم. از طرفی با توجه به آنلاین بودن آموزش‌ها و تعداد بالای مشارکت‌کنندگان، دوره‌ها در عین داشتن کیفیت با بهای اندکی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا