اپراتورهای بزرگ برای نسل ششم اینترنت پیش‌قدم شدند

اپراتورهای بزرگ مخابراتی دنیا برای پیشتاز شدن در نسل ششم (۶G) ، «اتحاد نسل بعدی» (Next G Alliance) را ایجاد کردند.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش موبنا به نقل از گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی، با این‌که شبکه‌های ۵G هنوز یک فناوری جدید محسوب می‌شود، گروهی متشکل از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی و فناوری در تلاش هستند «اتحاد نسل بعدی» (Next G Alliance) را با هدف پیشتاز شدن در ۶G و بعد از آن ایجاد کنند.

این گروه که به طور خاص روی دستیابی به ۶G در آمریکای شمالی تمرکز دارد، شامل ۴ شرکت مخابراتی بزرگ ایالات متحده یعنی AT&T، T-Mobile، Verizon و U.S. Cellular و شرکت‌های قدرتمندی مانند فیس‌بوک، مایکروسافت و کوالکام می‌شود.

شرکت‌های مخابراتی Bell Canada و Telus از کانادا و شرکت‌های Ciena، InterDigital، JMA Wireless و Telnyx هم از اعضای اولیه این گروه هستند.

شرکت اریکسون از سوئد، نوکیا از فنلاند و سامسونگ از کره جنوبی هم عضو اتحاد نسل بعدی هستند. هدف این اتحاد پیشتاز شدن در بازار ۶G در آمریکای شمالی است و تحقیق و توسعه، تولید، استانداردسازی و آمادگی بازار را در بر می‌گیرد.

شرکت‌هایی که وظیفه تأمین‌ زیرساخت‌ها را بر عهده دارند، در حال حاضر تأمین‌کنندگان اصلی ۵G برای شرکت‌های مخابراتی اصلی آمریکا و شرکت‌های دیگر هستند و از بازار آمریکای شمالی سهم قابل‌توجهی دارند. شرکت اریکسون کارخانه‌ای را در تگزاس تأسیس کرده که در آن ایستگاه‌های مخابراتی ۵G به وسیله آمریکایی‌ها تولید می‌شود.

«اتحاد نسل بعد»، در وبسایت خود اعلام کرده عضویت شرکت‌هایی که «محصولات، خدمات، نرم‌افزارها یا برنامه‌هایی را برای استفاده در بخش تجاری، خصوصی یا شبکه‌های دولتی ارائه می‌کنند یا در حوزه شبکه‌های ارتباطی، چندرسانه‌ای یا خدمات ابری در آمریکای شمالی فعالیت دارند» بلامانع است. شرکت‌های که دولت ایالات متحده آن‌ها را تحریم کرده است (مانند شرکت چینی هوآوی) اجازه پیوستن به این گروه را ندارند.

به گفته سوزان میلر، مدیرعامل ATIS، انتظار می‌رود اعضای بیشتری به اتحاد نسل بعدی ملحق بشوند، بعضی از شرکت‌ها هم هنوز در مرحله بازبینی قرار دارند. شرکت‌هایی که معرفی شده‌اند همگی اعضای ATIS به حساب می‌آیند.

میلر عنوان می‌کند که یکی از اهداف مهم اتحاد این است که در اولویت بودجه دولت قرار گیرد و فعالیت‌هایی را پیش ببرد که باعث پیشرفت فناوری‌های ارتباطی شود.

وی می‌گوید: «به نظر ما این کار زمینه را برای داشتن یک بازار پرجنب‌وجوش فراهم می‌کند».

وقتی از میلر در مورد عدم هماهنگی و نداشتن نقشه راه در ۵G سوال شد، وی عنوان کرد که این اتحاد قرار نیست در مورد ۵G پاسخگو باشد. بلکه ATIS قصد دارد از «فرصت و قدرتی که از این همکاری ناشی می‌شود برای فکر کردن در مورد ۶G و بعد از آن» استفاده کند.

حرکت به سمت ۵G با سرعت زیادی انجام شد و تاکید آن بر این بود که به کشورهای دیگر، به خصوص چین، اجازه ندهد که در پیشرفت فناوری از ایالات متحده پیشی بگیرند. همچنین در سال‌های اخیر این موضوع مورد توجه قرار گرفته که با افزایش رقابت جهانی، نیاز است از فناوری‌های داخلی بیشتر حمایت شود. اوایل سال جاری، ATIS نقشه راه خود را ارائه کرد که هدفش این بود که ایالات متحده در حوزه ۶G پیشتاز باشد. فعالیت اتحاد نسل بعدی هم بر این مبنا استوار است.

میلر می‌گوید: «وقتی کشورهای جهان در زمینه تحقیق و توسعه ۶G پیشرفت می‌کنند، آمریکای شمالی باید پا را فراتر گذشته و برای به دست گرفتن رهبری طی دهه آینده، نقشه راه مشارکت‌آمیزی را ایجاد کند. هدف «اتحاد نسل بعدی» نیز همین است (از تحقیقات تا تجاری‌سازی) و زمینه را ایجاد می‌کند تا آمریکای شمالی در نسل‌های بعدی فناوری تلفن همراه، بازار پرجنب‌وجوش و نوآورانه‌ای داشته باشد».

این اتحاد روی سه فعالیت استراتژیک اصلی تمرکز دارد که به این شکل می‌توان آن‌ها را توصیف کرد:

– ایجاد نقشه راه ملی برای ۶G به منظور رسیدگی به چشم‌انداز رقابتی و پیشتاز شدن آمریکای شمالی در جهان.

– هم‌راستا شدن صنعت فناوری آمریکای شمالی بر اساس مجموعه‌ای از اولویت‌های اساسی که رهبری ۶G را تعیین کرده و تاثیر گذاشتن بر سیاست و بودجه‌بندی دولت.

– شناسایی و تعریف مراحل و استراتژی‌های اولیه برای کمک به تجاری‌سازی سریع و افزایش میزان پذیرش در سطح ملی و بین‌المللی.

مایک ناروکی، معاون فناوری و راهکارهای ATIS نیز معتقد است که بسیاری از حوزه‌های ۶G که اتحاد روی آن‌ها تمرکز کرده (مانند تحقیق و توسعه، تولید و غیره) در ۵G به صورت جداگانه و در چارچوب‌های زمانی مختلف مورد توجه قرار گرفته بودند.

وی می‌گوید: «از نظر ما مزیت واقعی اتحاد نسل بعدی این است که رویکرد یکپارچه‌تری دارد که در آن تمام مراحل مختلف تحقیق و توسعه با یکدیگر در ارتباط هستند و می‌توان از نتایج یک مرحله برای کمک به توسعه مرحله بعدی استفاده کرد».

دیمیتری ماوراکیس، مسئول ارشد تحقیقات ABI Research نیز عنوان می‌کند که «اتحاد نسل بعدی» گام مهمی است که ایالات متحده و کانادا را در مرکز پیشرفت‌های حوزه ۶G قرار می‌دهد.

به گفته وی، «آمریکای شمالی در حوزه ۵G از نواحی دیگر عقب ماند که دلیل اصلی آن نداشتن تأمین‌کنندگان زیرساخت بود. اما هدف اتحاد این است که آمریکای شمالی را به رهبر ۶G جهان تبدیل کند. البته منظور ما این نیست که ۶G تقسیم‌بندی جغرافیایی را به دنبال خواهد داشت بلکه شرکت‌های آمریکایی و کانادایی با یکدیگر متحد شده و برای رسیدن به هدف مشترکی تلاش می‌کنند؛ اینکه آمریکای شمالی را به رهبر بی‌چون‌وچرای ۶G تبدیل کنند».

«اتحاد نسل بعدی»، اولین جلسه خود را در ماه نوامبر برگزار خواهد کرد. اعضای اولیه، یک گروه رهبری تعیین می‌کنند و در اوایل سال ۲۰۲۱ کارگروه‌هایی ایجاد شده و فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا