فهرست اقدامات کلان شبکه ملی اطلاعات منتشر شد

مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات ۵۳ تکلیف به عنوان اقدامات این شبکه به نهادهای متولی واگذار شده است.

مجله آنلاین موبنا – پس از گذشت حدود یک سال از ارائه طرح اولیه معماری کلان شبکه ملی اطلاعات و به دنبال ماهها وقفه در تصویب این طرح در شورای عالی فضای مجازی، این شورا در جلسه شصت و ششم خود در تاریخ ۲۵ شهریورماه ۹۹، «طرح کلان و معماری شبکه‌ ملی اطلاعات» را نهایی و تصویب کرد.

این طرح به تازگی و پس از آنکه به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رسیده است، توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد.

طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در راستای تحقق این شبکه برای کاهش وابستگی و جلوگیری از دست اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تامین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست بوم متناسب با فرهنگ اسلامی – ایرانی در ۵ ماده شامل «خط مشی های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات»، «اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴»، «معماری شبکه ملی اطلاعات»، «اجزای شبکه ملی اطلاعات» و «اقدامات کلان و نگاشت نهادی»، مصوب شده است.

مطابق با آنچه که در این مصوبه با عنوان «فهرست اقدامات کلان و نگاشت نهادی » مرتبط با اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات دیده می شود ۵۳ اقدام برای تحقق اهداف عملیاتی خدمات کاربردی و محتوا در چارچوب تقسیم کار مرکز ملی فضای مجازی به نهادهای متولی واگذار شده است.

فهرست اقدامات کلان شبکه ملی اطلاعات منتشر شد

فهرست اقدامات کلان شبکه ملی اطلاعات منتشر شد

فهرست اقدامات کلان شبکه ملی اطلاعات منتشر شد

از ۵۳ تکلیفی که بر عهده نهادهای متولی گذاشته شده است بیشترین وظیفه بر عهده وزارت ارتباطات است و این وزارتخانه برای عملیاتی کردن حدود ۳۷ اقدام، مسئول است. علاوه بر این مسئولیت ۲ اقدام نیز به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات واگذار شده است.

براین اساس توسعه پیام رسان های اجتماعی بومی تا رسیدن به ظرفیت ۵۰ میلیون کاربر فعال و نیز ایجاد و توسعه مرورگر بومی، ایجاد و توسعه جویشگر داخلی، ایجاد سیستم عامل داخلی برای تلفن همراه، ایجاد و توسعه سکوی رایانامه های داخلی به وزارت ارتباطات محول شده است.

از سوی دیگر وزارت دفاع، وزارت صنعت، وزارت امورخارجه، وزارت اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی، معاونت علمی رئیس جمهور، مرکز مدیریت راهبردی افتا، قوه قضاییه، سازمان برنامه و بودجه و نیز شورای عالی فضای مجازی در زمینه اقدامات کلان شبکه ملی اطلاعات، مسئولیتهایی دارند و برخی از اقدامات به صورت مشترک به نهادهای متولی واگذار شده است.

به عنوان مثال در زمینه اجرای طرح ساماندهی VPN ها و فناوری های حاکمیت گریز، وزارت ارتباطات، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه مسئولیت دارند و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز امن سازی خدمات ارتباطی و پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات به معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت دفاع محول شده است.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا