رکوردشکنی شبکه «شاد» با سرمایه‌گذاری گسترده همراه‌اول

مجله آنلاین موبنا این شبکه همچنین با بیش از ۱۱ میلیون و ۶۱۶ هزار دانش‌آموز در سراسر کشور، نخستین شبکه آموزش آنلاین است که توانسته ارتباطات میلیون‌ها دانش‌آموز و معلم ایرانی را در شرایط شیوع ویروس کرونا فراهم کند.

هیچ پلتفرمی مثل شاد زیر بار اینترنتی نبوده است

محمدجواد آذری جهرمی معتقد است هیچ پلتفرمی در کشور همانند شبکه «شاد» زیر بار اینترنتی نبوده و حتی این تعداد مخاطب نیز نداشته است. وی درباره عملکرد شبکه شاد در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته: «این آخرین آماری است که در خصوص سامانه شاد، به من داده‌اند. خوشحال هستم که تلاش‌ها برای تحقق یک آموزش مجازی فراگیر به نتیجه رسیده است.»

در آخرین آماری که وزیر ارتباطات در توییتر خود ارائه داده است، در کل نزدیک به چهار میلیارد پیام از طریق این بستر ارسال شده، بیشینه پهنای باند آن به ۲۹۴ گیگابیت بر ثانیه رسیده، ۹۶۵ میلیون فایل از طریق شاد رد و بدل شده، بیش از ۱۱ میلیون و ۶۱۶ هزار دانش‌آموز، نزدیک به ۱۰۶ هزار مدیر و ۶۷۰ هزار معلم از این بستر استفاده می‌کنند.

استفاده رایگان از شاد برای معلمان و دانش‌آموزان

وزیر آموزش‌وپرورش نیز با اشاره به اینترنت رایگان شاد برای دانش‌آموزان و معلمان سراسر کشور تصریح کرد: قطعاً استفاده از اینترنت برای شبکه شاد چه برای معلمان و چه دانش‌آموزان رایگان است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در برخی ساعات روز با ترافیک بالا مواجه می‌شویم، گفت: یک علت این است که باید زیرساخت فنی شاد توسعه یابد که همراه اول برای تقویت آن اقدام کرده و وزارت ارتباطات برای ‌تقویت زیرساخت‌ها با همراه اول همراهی کرده و قول مساعدت داده است. نکته دیگر اینکه ترافیک را در چهار قطب اصلی کشور یعنی آذربایجان شرقی، فارس، خراسان، تهران و اصفهان توزیع می‌کنند که این هم می‌تواند در کاهش بار ترافیکی در ساعات پرمصرف مؤثر باشد.

وی افزود: در آموزش‌وپرورش هم با توزیع زمان کلاس‌ها از صبح تا بعدازظهر تلاش کردیم ساعات ۱۰ تا ۱۲ که با ترافیک بیشتری روبه‌رو هستیم، حجم کمتری از کار را متوجه این ساعت کنیم.

حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه بسته اینترنتی ۲۰ گیگابایتی معلمان به پایان رسیده، آیا بسته جدیدی منظور می‌شود؟ اظهار کرد: اینترنت معلمان در شبکه شاد بدون هیچ محدودیتی کلاً رایگان است و آن ۲۰ گیگابایت مختص اموری بود که معلمان می‌خواستند خارج از شبکه شاد برای آماده کردن محتوای درسی کاری انجام بدهند.

گفتنی است همراه اول و شرکت مخابرات بیش از ۶۲ هزار مدرسه شهری و روستایی در مناطق دورافتاده کشور را به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات متصل کردند. فاز نخست شبکه هوشمند مدارس(دانا) با رویکرد ایجاد زیرساخت‌های تحقق عدالت آموزشی در دوران کرونا با هدف فراگیری آموزش الکترونیکی راه‌اندازی شده است.

در فاز نخست این پروژه ملی میزان اتصال به شبکه هوشمند مدارس «دانا» به ۹۴ درصد رسید که گروه «مخابرات و همراه اول» در برقراری اتصال ۲۴ هزار و ۴۳۱ مدرسه روستایی و بیش از ۳۸ هزار مدرسه شهرهای دور افتاده به اینترنت پرسرعت، نقش‌آفرینی کردند.

نقش پررنگ همراه اول در ارائه زیرساخت‌های شاد

همراه اول و مخابرات به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ ارتباطی کشور و خاورمیانه، سهم ۸۲ درصدی در پیاده‌سازی فاز نخست این پروژه داشتند؛ درحالی‌که دو شرکت ام.تی.ان-ایرانسل و های‌وب به‌عنوان مجریان دیگر این طرح، تنها سهمی حدود ۱۸ درصد داشته‌اند.

نقش همراه اول در به ثمر رساندن این پروژه ملی به‌گونه‌ای بوده که وزیر ارتباطات در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست طرح مذکور ضمن اشاره به نقش اپراتور اول گفته است: تاکنون حدود ٩۵ درصد روستاها به تلفن‌همراه و ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند؛ به‌صراحت می‌توان گفت که همراه اول به شکلی هدفمند در راستای مأموریت خود در «تحقق رؤیای دیجیتال» به شکل متوازن حرکت کرده و سرمایه‌گذاری متعادلی را در تمامی اقصی نقاط کشور داشته است.

بد نیست بدانید پیش از این «همراه اول» در راستای مسئولیت اجتماعی خود با طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) نقش پررنگی در فراگیری آموزش مجازی در کشور ایفا و به برگزاری غیرحضوری کلاس‌های دانش‌آموزان کمک کرده بود.

خروج از نسخه موبایل