همراه را بخریم یا نخریم؟

هم اکنون برخی از سهامداران در شرایطی قرار گرفته اند که نمی دانند سهام خود را نگه دارند یا بفروشند. یا برخی دیگر در خرید یک سهم در شرایط کنونی مردد هستند. حالا پرسش این است که سهام همراه را بخریم یا نخریم؟

مجله آنلاین موبنا – شرکت ارتباطات سیار ایران (سهامی عام) بر اساس بند ۳ مصوبه شماره ۷۶۰۱۶/۱۹۰۱ مورخ ۲۴ تیرماه ۱۳۸۲ شورای عالی ادرای با انتزاع فعالیت های شبکه ارتباطات سیار از شرکت مخابرات ایران و انتقال آن به شرکت مزبور که با تغییر نام مرکز سنجش از راه دور ایران به شرکت ارتباطات سیار شکل گرفته، تاسیس گردید و از تاریخ ۱ آبان ماه ۱۳۸۳ بر اساس مصوبه شماره ۴ مورخ ۲۰ مهرماه ۱۳۸۳ مجمع عمومی صاحبان سهام فعالیت خود را آغاز نمود. در تاریخ ۴ اسفندماه ۱۳۸۶ بر اساس مصوبه شماره ۴۹ مورخ ۴ آبان ماه ۱۳۸۳ مجمع عمومی صاحبان سهام، نام شرکت به شرکت ارتباطات سیار ایران تغییر یافت و مورخ ۱۴ اسفندماه ۱۳۸۶ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید.

در حال حاضر شرکت از شرکت های فرعی شرکت محابرات ایران (سهامی عام) می باشد. به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مورخ ۲۴ آبان ماه ۱۳۸۹ گه در تاریخ ۲۱ آذر ماه ۱۳۸۹ در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید. سپس بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۳۰ آبان ماه ۱۳۸۹ شرکت فرابروس ایران طی شماره ثبت ۱۰۸۱۲ از تاریخ ۲۱ آذرماه ۱۳۸۹ به عنوان نهمین شرکت در فهرست نرخ های شرکت فرابورس ایران (بازار اول) پذیرفته و از تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۲ نام شرکت از فرابورس به تابلوی اصلی بورس منتقل شد.

شرکت ارتباطات سیار ایران (MCI) تحت نام تجاری همراه اول، اولین و بزرگترین اپراتور شبکه تلفن همراه ایران با حدود ۶۲ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۷۲۸ سیم کارت فعال سهم حدودا ۵۳ درصدی از بازار تلفن همراه کشور را در اختیار دارد. همچنین شرکت با دارا بودن میزان پوشش شبکه در ۱۲۵۲ شهر (تمامی شهرها)، بیش از ۸۶.۹ درصد از جمعیت روستایی و بیش از ۸۲ هزار و ۱۴۶ کیلومتر از راه های مواصلاتی کشور دارای بیشترین میزان پوشش در بین اپراتورهای تلفن همراه کشور می باشد.

ترکیب سهامداران عمده شرکت در تاریخ ۲۹ اسفندماه به شرح زیر بوده است:

همراه را بخریم یا نخریم؟

سرمایه شرکت که در بدو تاسیس ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است طی چندین مرحله افزایش به یک هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

سهام همراه را بخریم یا نخریم؟

بررسی گزارش های ماهانه همراه اول حکایت از آن دارد که درآمدهای این شرکت، در شش ماهه نخست سال جاری با رشد رو به رو بوده است. در شش ماهه نخست سال جاری در مجموع همراه اول توانسته است ۱۰ هزار و ۹۹۱ میلیارد تومان درآمد کسب کند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است.

همراه را بخریم یا نخریم؟

نکته مهم در رشد درآمدهای همراه در سال جاری این بوده است که این رشد در هر ماه اتفاق افتاده است. در حالی که درآمدهای شرکت در فروردین ماه سال جاری حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده است این درآمدها در شهریورماه سال جاری به حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. با ادامه این روند، تحقق درآمد ۲۲ هزار میلیارد تومانی در ۱۲ ماهه سال ۹۹ دور از انتظار نخواهد بود و این در حالی است که جمع درآمدهای شرکت در سال ۹۸ حدود ۱۷.۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

همراه را بخریم یا نخریم؟

بررسی منابع درآمدی شرکت ارتباطات سیار حکایت از آن دارد که همواره در این ماه ها بیش از ۵۰ درصد از درآمدهای شرکت از محل “درآمد کارکرد مشترکین اعتباری” بوده است. رشد درآمدهای شرکت در ماه های اخیر نیز عمدتا از محل افزایش همین مورد درآمدی حاصل شده است. در این بین درآمد “کارکرد مشترکین دائمی” با حدود ۴۰ درصد در رتبه دوم قرار داشته است. همچنین گسترده بودن امکانات شرکت باعث شده تا دیگر اپراتورها نیز از امکانات و تجیهزات همراه استفاده کرده که این امر درآمدی با عنوان اتصال متقابل برای این شرکت به همراه آورده است.

همراه را بخریم یا نخریم؟

شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ماه سال گذشته و عدم موفقیت در پیشگیری از شیوع آن، موجب شده است تا ارتباطات از راه دور چه در قالب استفاده از اینترنت و چه در قالب استفاده از مکالمات روند رو به رشدی را داشته باشد که این مسئله می تواند به افزایش درآمدهای عملیاتی همراه در ماه های آینده کمک کند. همچنین احتمالا تجدید ارزیابی دارایی ها و درآمدهای غیرعملیاتی مانند احتمال عرضه سهام سرمایه گذاری نور دنا در بورس، می تواند شرکت همراه اول را به یکی از گزینه های سرمایه گذاری برای سهامداران با دید بلندمدت یا کوتاه مدت تبدیل کند.

شایان ذکر است در اصلاح اخیر بازار، قیمت سهام شرکت همراه به شدت با اُفت مواجه شد و در حالی که هدف این سهم قیمت ده هزار تومان به بالا بود، هم اکنون قیمت پایانی هر سهم آن در محدوده ۳۶۷۰ تومان می باشد. به لحاظ تکنیکالی این سهم در کف قیمتی خود قرار دارد و به نظر می رسد از مورخه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ استارت روند صعودی این سهم زده شد.

در مجموع به نظر می رسد که سهم همراه چه از لحاظ بنیادی و چه از لحاظ تکنیکالی مستعد رشد قیمت در ماه های آینده می باشد.

 منبع: نبض بورس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا