رکورد سبک‌ترین موتور ۱۲ سیلندر خیابانی و مهندسی وزن از انگلیس (+عکس)

مورای در سال ۱۹۴۶ متولد شده و هم اکنون با ابرخودروی T.50 از گوردون مورای اتوموتیو باردیگر نام خود را مطرح کرده است.

مجله آنلاین موبنا؛ مازیار دانیالی –  گوردون مورای یکی از نام های مطرح صنعت خودرو است که شهرت وی به سال ها طراحی سوپر اسپرت های ویژه پیست فرمول ۱ و همچنین مک لارن اف۱ (خودروی قانونی ویژه خیابان)مربوط می شود.

مورای در سال ۱۹۴۶ متولد شده و هم اکنون با ابرخودروی T.50 از گوردون مورای اتوموتیو باردیگر نام خود را مطرح کرده است.

گوردون مورای

گوردون مورای

تی.۵۰ در همان نگاه اول شباهت های خود را با مک لارن اف۱ به نمایش می گذارد تا جائیکه کارشناسان تی.۵۰ را به اف۱ رویایی مدنظر گوردون مورای تشبیه کرده اند.

مورای جادوی وزن را در این محصول به نمایش گذاشته است زیرا وزن خالص این خودرو ۹۸۶ کیلوگرم است. وی ادعا می کند که وزن شاسی مونوکوک و پنل های بیرونی تی.۵۰ کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم(۳۳۱ پوند) است که البته صحت این مورد را فقط با حدس و گمان می توان مشخص کرد زیرا امکان جدا سازی چنین محصول گران قیمتی عملا وجود ندارد اما به هر ترتیب ۹۸۶ کیلوگرم یک عدد استثایی است و در این جای شکی وجود ندارد.

تی. ۵۰ برابر با ۳.۰۸  میلیون دلار قیمت دارد، فروش آن از ژانویه ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد و تنها ۱۰۰ دستگاه از آن تولید می شود.

 

کابین یک گالری لوکس فوق مینیمال است که تمام زیبایی های آن در نهایت سادگی و البته هنرمندی ارائه شده و قطعا هر مخاطبی عاشقش خواهد شد. صندلی راننده نیز دقیقا مانند اف۱ در قسمت وسط قرار گرفته است.

مورای برای توسعه پیشرانه این هیولای زیبا با کازورث انگلیس همکاری کرده که حاصل آن موتور ۴ لیتری ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی با ۶۵۴ اسب بخار خروجی و ۴۶۷ نیوتن متر است. شاید این اعداد چندان روی کاغذ آنهم برای یک سوپر اسپرت چشمگیر نباشند اما فرمولی که مورای برای تی.۵۰ در نظر داشته همه چیز را تغییر می دهد.

این اسپرت ۹۸۶ کیلوگرمی دارای بیشینه دور یا خط قرمز ۱۲۱۰۰ دور است. پیشرانه آن تنها ۱۷۷ کیلوگرم وزن دارد تا سبک ترین ۱۲ سیلندر جاده ای و قانونی نام بگیرد. مجموعه پیشرانه با جعبه دنده ۶ سرعته دستی هماهنگ شده و فاصله تعویض بین دنده ها بسیار کوتاه است.

در قسمت عقب خودرو یک فن ۴۰۰ میلیمتری نصب شده که تا ۷هزار دور بر دقیقه می چرخد و در هماهنگی با یک موتور ۴۸ ولتی کار می کند. ترکیب فعال فن بزرگ با اسپویلر و دیفیوزر عقب داون فورس را در حالت رانندگی عادی به میزان ۵۰ درصد و در حالت ترمز تا ۱۰۰ درصد افزایش می دهد. علاوه بر این؛ فن مذکور به عنوان یک سامانه القای هوا برای پیشرانه عمل کرده و در حدود ۴۹ اسب بخار به خروجی آن اضافه می کند.

سیستم ترمز نیز از سرامیک کربنی ۶ پیستونه با دیسک ۱۴.۶ اینچی در چرخ های جلو و ۴ پیستونه با دیسک ۱۳.۴ اینچی در چرخ های عقب استفاده شده است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا