بیانیه مطبوعاتی یا Press Release چیست؟

فارغ از اینکه در حوزه روابط عمومی تازه‌کار باشید یا نه، آیا میدانید بیانیه مطبوعاتی یا Press Release چیست؟

تعریف «بیانیه مطبوعاتی» یا همان “Press Release” برای بسیاری از افراد، واضح نیست.

در ادامه، به شما می‌گوییم که معنی بیانیه مطبوعاتی چیست و چه چیزی را در مورد آن باید به خاطر بسپارید.

تعریف بیانیه مطبوعاتی

برخی می‌گویند این روزها «بیانیه مطبوعاتی» گروه نادرستی از مخابان را هدف قرار می‌دهند یا خسته‌کننده و بیش از حد تبلیغاتی است. اما آیا این تفکر به دلیل اصلی عدم آشنایی با مفهوم اصلی بیانیه مطبوعاتی است؟ قبل از اینکه در مورد برخی از این موارد سخن بگوییم، بهتر است ابتدا “Press Release” را تعریف کنیم.

ایده اصلی در تهیه و انتشار «بیانیه مطبوعاتی،» ارتباط با مردم است. این بیانه می‌تواند به صورت نوشته‌شده، ضبط‌شده یا حتی بصری باشد؛ بیش از همه، این اثربخشی بیانیه مطبوعاتی است که اهمیت دارد نه قالبی که استفاده می‌شود.

بیانیه مطبوعاتی، ابزاری است برای معرفی چیزی که از نظر خبری ارزش دارد.

هدف اصلی از تهیه چنین محتوایی، پوشش کامل خبری در مورد برنامه، سرویس یا محصول مورد نظر و همچنین قرارگیری آن در کانون توجه مخاطبان هدف است.

ساده به نظر می‌رسد، درست است؟ مشکل اینجاست که برخی مواقع، متخصصان روابط عمومی و همچنین مخاطبان، مفهوم «بیانیه مطبوعاتی» را به درستی درک نمی‌کنند.

آیا بیانیه مطبوعاتی همان رپورتاژ آگهی است ؟

بله؛ امروز مدیران روابط عمومی و تبلیغات از رپورتاژ آگهی به عنوان ابزاری قدرتمند برای روابط عمومی ، بیانیه مطبوعاتی و برندینگ استفاده میکنند.

برای اینکه متن خبر یا رپورتاژ یا همان بیانیه مطبوعاتی شما، اثربخشی و کارآیی لازم را داشته باشد، لازم است که با ساختار بیانیه مطبوعاتی آشنا شوید.

تصویر زیر می‌تواند مثال خوبی باشد:

بیانیه مطبوعاتی یا Press Release چیست؟

تعریف ویکیپدیا از «بیانیه مطبوعاتی»

در این میان بد نیست به تعریف ویکیپدیا از بیانیه مطبوعاتی نیز اشاره کنیم:

«اعلامیه مطبوعاتی یا بیانیه مطبوعاتی، یک راه ارتباطی نوشته‌شده یا ضبط‌شده است که تحت نظارت افراد حاضر در رسانه‌های خبری با هدف معرفی چیزی به‌ظاهر ارزشمند تهیه می‌شود. معمولا، این بیانه‌ها به صورت پست الکترونیک، فکس یا نامه به دست روزنامه‌نگاران و دبیران مجموعه‌های مختلف در روزنامه‌ها، مجله‌ها، ایستگاه‌های رادیویی، رسانه‌های آنلاین، ایستگاه‌های تلویزیونی و شبکه‌های تلویزیونی می‌رسند.»

مهم‌ترین چیز در مورد بیانیه مطبوعاتی چیست؟

هنگام نوشتن یک بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ خبری ، مهم است که متن خود را با طرح سوالات ابتدایی مثل چه کسی چه کاری انجام داد، علت آن چه بود یا چه زمانی و کجا، چه اتفاقی افتاد، شروع کنید. استفاده از این قالب مشخص می‌کند که بیانه شما از نظر خبری ارزش دارد یا نه.

اگر خبر شما مفید نباشد، بدون هیچ‌گونه واکنش رسانه‌ای، بیانه شما در میان انبوه اتفاق‌ها و خبرها در فضای وب ناپدید خواهد شد!

بخش حیاتی از پوشش مطالب طرح‌شده در بیانیه  و رپورتاژ ، جهت‌دهی آن به سمت مخاطبان درست است. تحقیقات انجام‌گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که ۶۷ درصد از ژورنالیست‌ها می‌گویند آنها مطالبی را دریافت می‌کنند که ارتباطی با زمینه فعالیت آنها ندارد. با این تفاسیر، اگر یک ژورنالیست در حوزه فناوری تخصص داشت، نباید مطلبی در مورد محصولات جدید لوازم آرایشی را برای آنها ارسال کنید زیرا آنها حتی بیانه شما را مطالعه هم نخواهند کرد.

همیشه بیانیه مطبوعاتی و رپورتاژ آگهی را با در نظر داشتن مخاطبان خود بنویسید. آنها چه چیزی را می‌خواهند بدانند؟ اگر چیزی که می‌خواهید بنویسید برای آنها جذاب نیست، نوشتن را از نو شروع کنید!

بیانیه مطبوعاتی و رپورتاژ باید ساده و کوتاه باشد؛ به خصوص در حالتی که به راحتی بتوان متن را کپی-پیست کرد. ژورنالیست‌ها همیشه سرشان شلوغ است و اگر مجبور باشند متنی را بخوانند و ویرایش کنند که خیلی طولانی باشد، احتمالا پیش از شروع، دست از کار خواهند کشید. متخصصان می‌گویند متن‌هایی را می‌خواهند که ساده بوده و مستقیما آنها را به مقصودشان برساند. بیانه‌ای که نیاز چندانی به ویرایش ندارد و به شکل نهایی یک مقاله نزدیک‌تر است، شانس بیشتری برای انتشار گسترده‌تر دارد.

چه چیزی را در مورد بیانیه مطبوعاتی باید به خاطر بسپارید؟

اگر کسی از شما پرسید «یک بیانیه مطبوعاتی چیست؟» به یاد داشته باشید که هدف از تهیه بیانه‌ها و رپورتاژ ها صرفا مطرح شدن در رسانه‌ها و اخبار نیست، بلکه چنین متونی می‌توانند ابزاری عالی برای سئو وب‌سایت شما نیز باشند.

بیانیه مطبوعاتی یا Press Release چیست؟

در انتها پیشنهاد می کنیم برای مطالعه مقالات مرتبط به وب سایت  https://www.virlan.co/newsمراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا