تولید اولین سیستم دید بصری زیستی برای نابینایان

محققان استرالیایی بعد از ده سال تلاش و بررسی موفق به تولید اولین سیستم دید بصری زیستی یا بیونیک شده اند که می تواند بینایی را به نابینایان بازگرداند.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش نیواطلس، سیستم دید زیستی یا بیونیک با دورزدن آسیب های واردشده به سلسله اعصاب اپتیک بدن انسان می تواند دیدن را برای افرادی که مدتهاست بینایی خود را از دست داده اند، ممکن کند.

این سیستم دید بصری زیستی با موفقیت بر روی حیوانات آزمایش شده و دانشمندان امیدوارند که روزی بتوان از این سیستم برای بازسازی اعصاب چشم انسان و ایجاد بینایی در افراد کور استفاده کرد.

تولید اولین سیستم دید بصری زیستی برای نابینایان

این سیستم دید بصری زیستی یا بیونیک که جناریس نام دارد، نیازی به استفاده از سلسله اعصاب آسیب دیده بینایی که سیگنال های کلیدی را برای دیدن به مغز منتقل می کند، ندارد. در واقع این سیستم خود فعالیت های اعصاب سالم اپتیک را بر عهده می گیرد و متشکل از یک پوشش سر با دوربین داخلی، یک دستگاه انتقال داده بی سیم، یک پردازشگر تصاویر و نرم افزار مربوطه و مجموعه ای از پوشش های مربعی ۹ میلیمتری مجهز به الکترودهای نازک است.

دوربین با ثبت تصاویر محیط اطراف اطلاعات آن را به پردازشگری در ابعاد یک گوشی منتقل می کند و این داده ها به طور بی سیم به پوشش های مربعی شکل منتقل می شوند. در این بخش اطلاعات جمع آوری شده به پالس های الکتریکی مبدل می شوند که برای مغز قابل درک است.

تولید اولین سیستم دید بصری زیستی برای نابینایان

پالس های مذکور عملکرد مغز در زمان دیدن را شبیه سازی می کنند و در نتیجه مشاهده محیط اطراف ممکن می شود. سیستم یادشده با استفاده از ده الکترود با موفقیت در سر گوسفندان کاشته شد و مورد استفاده قرار گرفت. امید می رود سیستم یادشده بر روی انسان ها هم قابل استفاده باشد.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا