ژاپنی‌ها از قمر مریخ تصاویر ۸K می‌گیرند

قرار است ماموریت مریخی ژاپنی‌ها، تصاویری با کیفیت ۸K از قمرهای این سیاره ثبت کند.

مجله آنلاین موبنا به گزارش نیواطلس، “آژانس فضایی ژاپن” یا “جاکسا”(JAXA) و ” سازمان ملی رادیو تلویزیونی ژاپن”(NHK) با یکدیگر همکاری می‌کنند تا برای “ماموریت اکتشاف قمر مریخ”(MMX) دوربینی با دیدی بسیار عالی توسعه دهند.

این دوربین از اطراف سیاره سرخ، تصاویری با کیفیت ۸K ثبت خواهد کرد.

از زمان ارسال اولین تصاویر فضایی از دهه ۱۹۶۰ میلادی، زمان زیادی می‌گذرد. امروزه، ویدئوهای ۴K از ایستگاه فضایی بین‌المللی و ماموریت‌های فضای عمیق با کیفیتی بالا ارائه می‌شوند.

جدا از تولید تصاویر خیره‌کننده، این دوربین‌ها به ابزاری قدرتمند برای اکتشفات فضایی تبدیل شده‌اند.

حال، جاکسا و NHK قصد دارند برای ماموریت MMX دوربینی با کیفیت ۸K توسعه دهند.

قرار است این ماموریت در سال ۲۰۲۴ میلادی به فضا پرتاب شود و یک سال طول خواهد کشید که به مریخ برسد.

این مأموریت در نوع خود برای کشف دو قمر مریخ به نام‌های “فوبوس”(Phobos) و “دیموس”(Deimos) پرتاب خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، “ماموریت اکتشاف قمر مریخ”(MMX) اواخر دهه حاضر میلادی با اولین نمونه‌ها از سطح این قمرها به زمین باز خواهند گشت. دانشمندان امیدوارند که این نمونه‌ها سرنخ‌هایی درباره شکل گیری مریخ و گذشته پر از آب آن ارائه دهند.

این کاوشگر با انجام مشاهدات مریخی، از سطح قمر “فوبوس” نمونه جمع‌آوری خواهد کرد تا در سال ۲۰۲۹ میلادی به زمین بازگرداند.

امید است که این ماموریت، فناوری‌های جدید را نیز برای کمک به ماموریت‌های بعدی سیاره‌ای شامل گردآوری نمونه و بازگشت به زمین آزمایش کند.

این دوربین که موسوم به ” Super Hi-Vision” است، تصاویر ۴K و ۸K خواهد گرفت اما به دلیل حجم بالای آنها، تصاویر کامل تا زمانی‌که داده‌های کامل تصویر در یک دستگاه ضبط به زمین بازنگردد، در دسترس نخواهد بود.

این ماموریت در صورت موفقیت آمیز بودن، اولین سفر با بازگشت به مریخ خواهد بود.

جنبه دیگر این مأموریت در نظر گرفتن احتمال تاسیس پایگاه انسانی در آینده در مریخ است. فضاپیمای “MMX” با بازدید از مریخ و قمرهای آن، فناوری‌های مورد نیاز برای ورود و فرار از گرانش مریخ را نشان خواهد داد. علاوه بر این، این فضاپیما، تشعشعی را که با آن روبرو می‌شود، ارزیابی می‌کند که برای ماموریت‌های آینده به مریخ مفید است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا