شناخت ماهیت شرکت حسابداری و انواع آن

شرکت حسابداری یکی از نهادها مؤثر در پیشبرد امور حسابرسی و حسابداری است که بسته به نوع آن تعهدات مشخصی در قبال شرکت‌ها و کسب‌وکارها دارد. در این یادداشت نگاهی به ماهیت شرکت داشته و تلاش کردیم تا انواع مختلف آن را بسته به نوع تعهدی که دارند بررسی کنیم.

به موازات رشد و پیشرفت روزافزون شرکت‌ها و کسب‌وکارها، بازارهای نیز در مسیر توسعه هستند و این یعنی رشد چشمگیر جزئیات و عملیات‌های مالی. امروزه رشد و موفقیت یک تجارت هم‌ارز است با افزایش امور مالی و پیچیدگی بیشتر عملیات‌ها به طرزی که بدون متخصصان امور حسابداری و انجام مستمر حسابرسی نمی‌توان آینده‌ و پیشرفتی را برای یک شرکت، سازمان یا حتی کسب و کار کوچک متصور شد. حسابداری مادامی که با یک شرکت حسابداری موفق آشنا نشده باشید، یک چالش است اما پس از شناخت یک شرکت مؤثر و توانا در زمینه حسابداری قطع به یقین راه‌حل مناسبی برای تمام عملیات‌های حساس خود خواهید یافت. اما مسئله این است که شرکت حسابداری چیست و چه توصیف دقیق و مشخصی برای آن وجود دارد؟ برای پاسخ با ما همراه باشید.

شناخت ماهیت شرکت حسابداری و انواع آن
این نوع شرکت‌ها به شکل اختصاصی در زمینه حسابداری جذب نیرو می‌کنند

 

نگاهی به ماهیت یک شرکت حسابداری

یک شرکت حسابداری به شکل تخصصی در زمینه حسابرسی و پیگیری عملیات‌های حسابداری فعالیت داشته و با نقش فعالی که در این زمینه دارد به یاری سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهد شتافت. آنچه باعث موفقیت بیشتر یک شرکت حسابداری در مواجه با چالش‌های مالی می‌شود، تجمیع تخصص در زمینه حسابداری و پیگیری هدفمند این امور در آن است. پس در واقع با سپردن امور مالی و مالیاتی خود به یک شرکت حسابداری به جای اینکه یک دست یا پا را مسئول موفقیت در ماراتن بلند حسابرسی سالانه کنید، یک مغز را به این کار دعوت می‌کنید و این یعنی شانس موفقیت بیشتر. از سویی دیگر سپردن چنین مسئولیتی به یک شرکت حسابداری که در اصطلاح تخصصی نوعی برون‌سپاری است، باعث کاهش مسئولیت‌های سیستم داخلی سازمان شده و بخشی از تعهدات، چالش‌ها و نگرانی موجود در بطن سیستم را به بیرون از آن منتقل می‌کند. با برون‌سپاری امور حسابداری در عمل تمام مسئولیت عملیات‌های حسابداری اعم از تنظیم و تحریر اسناد، نگهداری و بایگانی اسناد و نظارت مستمر بر حسن انجام امور حسابرسی متوجه شرکت یا مؤسسه حسابداری خواهد بود. اما توجه داشته باشید که شرکت‌های حسابداری انواع مختلفی دارند.

شناخت ماهیت شرکت حسابداری و انواع آن
بدون همکاری با این دست شرکت‌ها، خطرات مختلفی بعد مالی شرکت شما را تهدید می‌کنند

انواع مختلف شرکت‌های حسابداری

در صورتی که مبنای دسته‌بندی و تمایز را نوع خدمات ارائه شده قرار دهیم، شرکت‌های حسابداری مشتمل بر سه دسته اصلی هستند:

شرکت حسابداری نوع اول با تعهدات مشاوره‌ای

همانطور که از نام این دسته مشخص است، تنها در پروسه مشاوره فعال بوده و در این زمینه به ارائه خدمت می‌پردازند. این شرکت‌ها با اجتناب از حضور مستمر از پروسه حسابرسی و حسابداری، به صورت موردی مطابق با خواست شرمت‌های مختلف اقدام به ارائه مشاوره و توصیه خواهند کرد. این بدان معنی است که شرکت حسابداری مشاوره‌ای، در مواردی خاص امکان ارائه خدمت دارد و تعهد دائمی در قبال حسن انجام حسابرسی شما در طول یک سال مالی ندارد. در مورد خدمات شرکت حسابداری محاسبان خبره بیشتر بخوانید.

شرکت حسابداری نوع دوم با تعهد در قبال نظارت مداوم

این شرکت‌ها پا را یک قدم فراتر گذاشته و در کنار ارائه مشاوره، دارای نقش نظارتی نیز هستند. به بیانی دیگر در شرکت‌های نوع دوم ارائه خدمات به شکل موردی نیست و به طور پیوسته شاهد نظارت از سوی این شرکت یا مؤسسه حسابداری هستیم. اما دقت داشته باشید که مجموعه تعهدات دسته دوم تنها نظارتی بوده و پیشبرد مستقیم امور مالی و انجام حسابرسی بر عهده آن‌ها نیست. پس با این وجود امکان بیرون‌سپاری کامل امور حسابداری یک شرکت به این دست شرکت‌ها نبوده و تنها در کنار انجام حسابرسی توسط شخص ثالث، این شرکت امکان نظارت بر درستی امور انجام شده را دارد.

شناخت ماهیت شرکت حسابداری و انواع آن
این همکاری شامل تعهداتی دو سویه خواهد شد

شرکت حسابداری نوع سوم با تعهد کامل در قبال امور حسابداری

این حد نهایی تعهد یک نهاد در قبال پیشبرد امور مالی بوده و به طور تنگاتنگ ضمن نظارت بر حسن اجرای کار، خود انجام کار حسابرسی نیز بر عهده همان نهاد است. برای اینکه بتوانید از صفر تا صد حسابداری و حسابرسی خود را بر عهده یک نهاد مالی خارج از سیستم شرکت قرار دهید باید به سراغ این دسته از شرکت‌ها رفته و اقدام به عهد تعهد دو سویه کنید. پس از عقد تعهد در قالب یک قرارداد، تمام مسئولیت حسن انجام امور حسابداری شرکت شما بر عهده این نهاد خواهد بود و از این جهت در عمل هیچ نگرانی متوجه شرکت شما نیست. مطابق مندرجات قراردادی که بین شما و شرکت حسابداری بسته می‌شود، این شرکت در برابر انجام حسابرسی، امور مالی و مالیاتی شرکت شما متعهد شده و شما نیز در کنار پرداخت هزینه این خدمات مؤظف هستید تا با پیروی از برخی استانداردهای حسابداری، آنچه که برای انجام این امور به نحو احسن مورد نیاز است، مانند اسناد، فرم‌ها و مدارک را در اختیار شرکت یا مؤسسه حسابداری قرار دهید. همچنین می توانید در مورد خدمات مالی شرکت ها محاسبان تلاشگر خبره از طریق سایت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کدام یک را باید انتخاب کرد؟

این پرسش پاسخ روتین و ثابتی ندارد. واقعیت این است که نوع نیاز شما تعیین می‌کنید که باید به کدام‌یک از این نهادها مراجعه کنید. اما در مجموع با دیدی کلی باید گفت که همکاری با شرکت‌های نوع سوم در کنار هزینه بیشتری که دارد، آرامش خاطر بیشتری نیز به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا