قدرتمندترین میدان مغناطیسی جهان رصد شد

ستاره شناسان قدرتمندترین میدان مغناطیسی جهان را رصد کرده اند.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش نیواطلس، گروهی از محققان هنگام بررسی سیگنال های قدرتمند اشعه ایکسی که از یک ستاره نوترونی خارج می شد، میدان مغناطیسی آن را محاسبه کردند و متوجه شدند قدرت آن میلیون ها بار بیشتر از هر میدانی است که در آزمایشگاه روی زمین ساخته شده است. به عبارت دیگر آنها قدرتمندترین میدان مغناطیسی جهان را کشف کرده اند.

این ستاره نوترونی که GRO J۱۰۰۸-۵۷ نام دارد به گروه تپ اخترهای اشعه ایکس در حال تجمیع تعلق دارد. این ستاره به عنوان یک تپ اختر اشعه های قدرتمند الکترومغناطیسی منتشر می کند که در فواصل مشخص مانند نور فانوس دریایی از روی زمین گذر می کند. حالت «درحال تجمیع اشعه ایکس» نیز مربوط به این واقعیت است که مواد به تدریج روی سطح ستاره می افتند و انفجارهای پرتوی ایکس پرانرژی دوره ای را به وجود می آورند که به وسیله تلسکوپ قابل تشخیص است.

اکنون گروهی از محققان آکادمی علوم چین و دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن آلمان تحقیقاتی روی یکی از این انفجارها انجام دادند تا قدرتمندترین میدان مغناطیسی تپ اختر را محاسبه کنند.

محققان با استفاده از تلسکوپ HXMT انفجاری در تپ اختر را بررسی کردند که در آگوست ۲۰۱۷ اتفاق افتاده بود.

آنها یک نشانه خاص به نام ویژگی «پراکندگی تشدید سیکلوترون» (CRSF) را بررسی کردند. این نشانه خاص در حقیقت الگویی است که طبق آن، فوتون های اشعه ایکس، الکترون های پلاسما روی سطح را پراکنده می کنند.

انرژی این CRSF حدود ۹۰ کیلوولت تعیین شده و محققان با توجه آن میدان مغناطیسی تپ اختر را یک میلیارد تسلا محاسبه کردند.

چنین رقمی بسیار بیشتر از هر میدان مغناطیسی قدرتمندی است که در جهان ردیابی شده است. پیش از این قدرتمندترین میدان مغناطیسی در جهان در آزمایشگاه ساخته شده که ۱۲۰۰ تسلا است.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا