اپراتورها و دنیای فناوری با رد ادعاهای ترامپ امنیت ۵G هوآوی را تایید کردند

سازمان GSMA با انجام تست‌هایی، امنیت سایبری فناوری ۵G هوآوی را تایید کرد. این سازمان مدیریت تشکیلاتی را بر عهده دارد که شرکت‌های مخابراتی و تلفنی از جمله‌ AT&T و Verizon در امریکای شمالی و «یوروپین دویچ تلکام» (European Deutsche Telekom)، «تلفونیکا» (Telefónica) و «ودافون» (Vodafone) در اروپا اعضای آن هستند.

مجله آنلاین موبنا – سازمان GSMA، موسسه‌ای که صدها شرکت فناوری‌محور و اپراتورهای ارتباطی از سرتاسر دنیا را گرد هم می‌آورد، امنیت سایبری تجهیزات شبکه‌ مرکزی ۵G هوآوی را تایید کرده است. این سازمان در همکاری با ۳GPP – که از همکاری مشترک شرکت‌های مخابراتی شکل گرفته است – با در نظر گرفتن یک سری از پارامترها و تست آنها بی‌خطر بودن و امنیت سایبری محصولات مخابراتی را تایید یا رد می‌کند.

جالب است که GSMA از شرکت‌های تلکام امریکایی مثل AT&T یا «ورایزن» (Verizon)، شرکت آسیایی چاینا موبایل (China Mobile) یا شرکت‌های اروپایی مثل یوروپین دویچ تلکام، تلفونیکا و ودافون و بسیاری از شرکت‌های دیگر تشکیل شده که تعدادی از این اپراتورها، هوآوی را از هسته‌ی شبکه‌های مخابراتی‌شان حذف کرده‌اند؛ آن هم درست بعد از زمانی که هوآوی به جاسوسی متهم شد و استفاده از فناوری ساخته‌شده توسط این شرکت (مستقر در شنژن) برای شرکت‌های ارتباطی امریکایی ممنوع شد.

موسسه‌ GSMA در گزارش منتشر شده  بعد از تست کردن محصولات هوآوی،  تصریح کرده است که «بر اساس نتایج و شواهد استخراج‌شده از آزمایش‌ها، بررسی‌کنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که این محصول، با نیازمندی‌های سیستم NESAS سازگاری دارد».

NESAS یک مکانیزم ارزیابی امنیت سایبری استانداردشده است که توسط ائتلاف مشترک GSMA و ۳GPP و همکاری آنها با اپراتورهای برتر دنیا، تامین‌کنندگان، شرکای صنعتی و قانون‌گذاران تعریف می‌شود. مکانیزم NESAS نوعی چارچوب تضمین امنیتی در گستره‌ صنعت مخابرات ارائه می‌دهد. این یک طرح داوطلبانه برای تسهیل در بهبود سطوح امنیتی صنعت موبایل است که به واسطه‌ آن، تامین‌کنندگان تجهیزات شبکه، پیشرفت‌های انجام‌شده روی محصولات و پروسه‌های چرخه‌ عمر آن‌ها را به این سازمان ارسال می‌کنند تا مورد بررسی جامع از لحاظ امنیتی قرار بگیرد. این بررسی‌ها با استفاده ازبالاترین استانداردهای NESAS و نیازمندی‌های امنیتی روز انجام می‌شوند.

نتیجه‌ این بررسی، بار دیگر ثابت می‌کند جنگ تجاری بین هوآوی و دونالد ترامپ فراتر از ادعای مساله‌ جاسوسی است. ترامپ با این تئوری که تجهیزات هوآوی برای چین جاسوسی انجام می‌دهند، استفاده از تجهیزات ۵G هوآوی را در ایالات متحده ممنوع کرده است. ادعایی که فقط یک بهانه برای آغاز محدودیت برای هوآوی بوده است.

اروپا نسبت به هوآوی موضعی خنثی دارد و در میانه قرار گرفته و تصمیم دارد به روش هماهنگی برسد که سازندگان زیرساخت شبکه‌  ۵G ملزم به تبعیت از آن باشند و بر مبنای آن در قاره‌ کهن فعالیت کنند.

کمیسیون اروپایی در گزارشی در این باره نوشته «هدف اتحادیه‌ی اروپا این است که یک رویکرد هماهنگ‌شده‌‌ای شکل بگیرد. این رویکرد بر اساس مجموعه‌ مشترکی از اقدامات و با هدف کم کردن خطرات امنیت سایبری آن دسته از شبکه‌های  ۵G تنظیم شود که در آن ریسک‌های احتمالی ارزیابی و به آنها اشاره شود. هدف نهایی این کار، ایجاد یک چارچوب محکم و مقبول عام از اقدامات امنیتی است که سطح مناسبی از امنیت سایبری را برای شبکه‌های ۵G در سرتاسر اتحادیه‌ اروپا تضمین کنند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا