ساخت رباتی که زدن ماسک را یادآوری می‌کند

مهندسان شرکت “سافت‌بانک رباتیکز” رباتی را توسعه داده‌اند که می‌تواند تشخیص دهد آیا افراد برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ از ماسک استفاده می‌کنند یا خیر و اگر افراد استفاده نکرده باشند ربات مذکور با لحنی مودبانه به آنها یادآوری می‌کند که از ماسک استفاده کنند.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش ایسنا وبه نقل از رویترز، ربات “پپر”(Pepper) یک ربات با ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر(۴۷ اینچ) با ویژگی‌های شبیه به انسان است که در حال حاضر در برخی از کشورها با استقبال بسیاری از افراد مواجه شده و بسیار در اماکن عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوربین تعبیه شده بر روی ربات “پپر” چهره افرادی را که به آن نزدیک می‌شوند اسکن می‌کند و اگر تشخیص دهد نیمه پایین صورت آنها پوشیده نیست، این عبارت را بیان می‌کند: شما همیشه باید به درستی ماسک بزنید.

اگر ربات مذکور مشاهده کند که افراد ماسک خود را زده‌اند این عبارت را بیان می کند: متشکرم که ماسک خود را زده‌اید.

“جاناتان بوریا”(Jonathan Boiria) رئیس فروش این ربات در شرکت “سافت‌بانک رباتیکز” در گفتگو با رویترز گفت: این ایده داشتن یک ربات پلیس نیست که بررسی کند آیا افراد ماسک دارند یا خیر بلکه هدف ما ایجاد یک یادآوری دوستانه است. فروشگاه‌ها می‌بایست افراد زیادی را جلوی درب ورودی بگذارند تا از وارد شدن افراد با ماسک اطمینان حاصل کنند که این یک فرایند سخت و وقت گیر است اما این ربات به شما امکان می‌دهد برخی از افراد را آزاد کنید تا آنها بتوانند روی کارهای عادی خود تمرکز کنند. همه ما انسان هستیم. بعضی اوقات وقتی از اتوبوس پیاده می‌شوم ماسکم را برمی‌دارم و فراموش می‌کنم وقتی به دفتر می‌رسم دوباره آن را بزنم. این ربات این کار را به من یادآوری می‌کند.

پرستار سالمندان

علاوه بر این از ربات‌هایی مانند پپر در خانه‌های سالمندان در انگلستان برای بهبود سلامت روان سالمندان و کاهش تنهایی آنها نیز استفاده کرده‌اند. این ربات‌های خودران سخنگو می‌توانند به مهار اپیدمی تنهایی سالمندان کمک کنند.

ربات پپر توسط شرکت مهندسی سافت بانک رباتیکز ساخته شده و ویژگی شخصیتی سخنگوی آنها نیز توسط شرکتی به نام کرسز(Caresses) ایجاد شده است. این ربات‌ها در خانه‌های سالمندان در انگلستان و ژاپن مورد آزمایش قرار گرفتند و محققان دریافتند که افراد مسن که حداکثر ۱۸ ساعت در طول دو هفته از آنها استفاده می‌کردند بهبود قابل توجهی در سلامت روان خود داشتند.

کارشناسانی که این فناوری را توسعه داده‌اند می گویند گرچه این ربات‌ها کاملا جایگزین پرستاران انسانی نیستند اما ربات‌ها می‌توانند پشتیبانی بیشتری را در کنار سیستم‌های فعلی ارائه دهند. وزن ربات پپر که مجهز به دوربین و چند حسگر است ۶۲ پوند است.

تماشاگر در استادیوم‌ها

چندی پیش حتی از این ربات‌های کارآمد به عنوان هوادار در استادیوم نیز استفاده کردند. اخیرا مسابقات بیسبال ژاپن در شرایطی برگزار شد که ربات‌های شرکت “سافت‌بانک” به جای هواداران تیم‌ها در جایگاه قرار گرفته بودند.

کروناویروس بسیاری از رویدادهای عمومی از جمله مسابقات ورزشی و کنسرت‌ها را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار داده است. از آنجا که برخی از کشورها شاهد کاهش موارد ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها هستند، زندگی عمومی را به تدریج آغاز می‌کنند.

ژاپن یکی از این کشورها است که تصمیم گرفت لیگ بیسبال حرفه‌ای خود را که به خاطر شیوع بیماری کووید- ۱۹ به تاخیر افتاده بود، آغاز کند. بازی‌ها پس از برطرف شدن وضعیت اضطراری کشور، دوباره از ۱۹ ژوئن آغاز شدند. اگرچه اجازه آغاز بازیها صادر شده اما هواداران حداقل تا تاریخ ۱۰ ژوئیه اجازه حضور در ورزشگاه و تماشای بازی از نزدیک را نداشتند به همین دلیل مسئولان برگزاری بازی تصمیم گرفتند نمادهای متفاوتی را در جایگاه هواداران قرار دهند. تیم “سافت‌بانک هاوکز”(SoftBank Hawks) که به غول فناوری ژاپن موسوم به “سافت‌بانک” تعلق دارد، ربات‌های شبه انسان “پپر” را در بازی اخیر خود به جایگاه تماشاگران برد. ربات‌های پپر در این بازی، لباس تیم سافت‌بانک هاوکز را به تن داشتند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا