آیا وجود کروناویروس در فاضلاب می‌تواند خطرناک باشد؟

براساس یک مطالعه جدید جهانی که توسط محققان موسسه تحقیقات آب زاکربرگ در دانشگاه “بن گوریون” انجام شده، فاضلاب‌های حاوی کروناویروس ممکن است یک تهدید جدی باشند.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش مدیکال اکسپرس، مقاله جدید که با همکاری بین المللی ۳۵ محقق انجام شده اخیرا در مجله”Nature Sustainability” منتشر شده است و طی آن محققان به بررسی کروناویروس‌های موجود در فاضلاب و بیماری‌های عفونی هوابرد پیشین از جمله سارس و مرس پرداخته‌اند.

هدف محققان از انجام این مطالعه، ارزیابی تهدیدات احتمالی، راه‌های تحقیق و راه حل‌های ممکن و همچنین ارائه دیدگاه‌های مفید برای آینده است.

دکتر “ادو بار زیو”(Edo Bar-Zeev) محقق این مطالعه گفت: دلایل کافی وجود دارد که نگران این موضوع باشیم ما قصد داریم بدانیم تا چه مدت کروناویروس‌ها می‌توانند در فاضلاب زنده بمانند و چگونه حضور آنها می‌تواند بر منابع آب طبیعی تأثیر بگذارد. آیا فاضلاب می‌تواند حاوی کروناویروس‌های کافی برای آلوده کردن افراد باشد؟ حقیقت این است که ما به اندازه کافی درباره این موضوع نمی‌دانیم و این موضوع می‌بایست هرچه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

بار زیو و سایر محققان اظهار داشتند که نشت فاضلاب به داخل رودخانه‌های طبیعی، ممکن است از طریق هوابرد به عفونت منجر شود. به همین ترتیب ، فاضلاب تصفیه شده‌ای که برای پر کردن تأسیسات آب تفریحی مانند دریاچه‌ها و رودخانه‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند منبع آلودگی نیز باشد. سرانجام، میوه‌ها و سبزیجات آبیاری شده با فاضلاب‌هایی که به طور مناسب ضد عفونی نشده‌اند نیز می‌توانند مسیری برای آلودگی غیرمستقیم باشند.

بیماری هوابُرد به بیماری گفته می‌شود که در اثر عوامل بیماری‌زایی که می‌توانند توسط ذرات ریز، از طریق هوا و مکان منتقل شوند، ایجاد شود. این عوامل بیماری‌زا (پاتوژن) می‌تواند ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌ها باشند که از طریق تنفس، صحبت، سرفه، عطسه، بر پا شدن گرد و غبار، افشاندن(اسپری)، کشیدن سیفون توالت یا هرگونه فعالیتی که باعث ایجاد ذرات هواپخش (aerosol) یا ریزقطرات (Droplet) می‌شود، منتقل شوند.

محققان این مطالعه اظهار کردند تحقیقات جدید و فوری برای تعیین میزان آلودگی احتمالی آب‌ها و دریافتن ماندگاری کروناویروس در آب‌های مختلف می‌بایست انجام شود.

محققان گفتند: کارخانه‌های تصفیه فاضلاب باید پروتکل‌های درمانی خود را به روز کنند و در آینده نزدیک نیز به استفاده از فناوری‌های پیشرفته از طریق غشاهای میکرو برای تصفیه فوق پیشرفته روی آورند که در آن صورت ویروس‌ها با موفقیت از بین می‌روند.

در عین حال، فاضلاب می‌تواند به عنوان “قناری در معدن ذغال سنگ” نیز عمل کند زیرا می‌توان برای ردیابی و نظارت بر شیوع کووید-۱۹ از آن استفاده کرد. قبل از بروز سایر علائم مانند تب و سرفه در افراد بدون علامت، کرونا ویروس‌ها در مدفوع ظاهر می‌شوند که این موضوع می تواند به محققان در دریافتن اینکه در چه نواحی شیوع این بیماری در حال گسترش است استفاده کنند. محققان اخیراً یک مطالعه مقدماتی را که در آن از یک روش جدید برای کشف و ردیابی حضور ویروس و محاسبه غلظت آن برای مشخص کردن نقاط مهم که شیوع این بیماری در حال گسترش است، استفاده کرده‌اند به اتمام رسانده‌اند. سایر محققان این مطالعه نیز در تلاشند تا فناوری‌های نانوفیلتراسیون آب را توسعه دهند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا