چرا رنگ هواپیما سفید است؟ چرا بعضی ها غیر سفید؟

رنگ شدن یک هواپیما به غیر از زیبایی برای طول عمر مفید یک هواپیما است، از همین رو جز هزینه های واجب نگهداری یک هواپیما محسوب میشه.

بعضی از چیز ها در زندگی روزمره به قدری عادی شدند که هیچ گاه به شکل آن ها دقت نمی کنیم، مثلا در سفر هوایی شاید بلیط هواپیما را چندین بار چک کنید تا اشتباه نشه.

اما آیا واقعا تا به حال فکر کردین چرا تمام هواپیما هایی که باهاشون سفر می کنید سفید هستند؟ چرا تمامی ایرلاین ها تنها به یک لوگو ساده رضایت دادند؟

درست شکل هواپیما نمیتونه تغییر چندانی داشته باشه اما چرا رنگ دیگه براش در نظر نمی گیرن؟

باشه اگر هزینه اش بالا میشه چرا تو ایرلاین های قدر دنیا مثل:

  1. قطر ایرویز
  2. امارات ایرلاین
  3. لوفتهانزا
  4. ایرفرانس
  5. و …

هم تمامی هواپیماها سفیده؟

 

 

وقتی وارد یک هواپیما میشیم همه فقط به

  • مانیتور
  • راحتی صندلی
  • برخورد پرسنل
  • سرگرمی ها
  • تمیزی کابین
  • غذا و …

صحبت می کنند کمتر کسی هست که قبل از سوار شدن نگاهی به بیرون و رنگ و لوگو هواپیما بندازه.

شاید این مسئله خیلی در سفر هوایی شما تاثیری نداشته باشه، بدون شک

  • قیمت بلیط هواپیما
  • امنیت ایرلاین
  • بدون تاخیر انجام شدن پرواز
  • نوع هواپیما
  • سابقه فعالیت ایرلاین

اهمیت بیشتری داره اما جالبه بدونید که دلایل بخصوصی وجود داره که اکثر هواپیما ها سفید رنگ هستند. در ادامه این مسئله را کاملا برای شما توضیح داده ایم:

چرا اکثر هواپیما ها سفید رنگ هستند؟

 

چرا رنگ هواپیما سفید است؟ چرا بعضی ها غیر سفید؟

  1. هزینه کمتر

برای همه شرکت های هواپیمایی مسئله وزن بسیار جدی و مهم است چرا که وزن بیشتر مساوی است با سوخت بیشتر در نتیجه هزینه بالا می رود.

به طور مثال در دهه ۱۹۸۰ رابرت کراندال مدیر اجرایی قبلی آمریکن ایرلاین ادعا کرد که این شرکت با حذف تنها یم زیتون از هر سالاد حدود ۴۰ هزار دلار صرفه جویی در هزینه داشته.

البته خود رنگ هم هزینه بالایی داره چرا که برای هر هواپیما بیش از ۴۵۰ لیتر رنگ استفاده میشه.

علاوه بر این که ایرلاین ها اکثرا بعد از مدتی هواپیما های خود رو می فروشند و بنابراین اگر رنگی غیر سفید داشته باشند انجام این کار حسابی سخت و گاهی غیر ممکن میشه و هیچ سودی برای ایرلاین نخواهد داشت.

به گفته سخنگو بوئینگ رنگ هواپیما در حدود ۲۷۳ تا ۵۴۴ کیلوگرم وزن به هواپیما اضافه می کند، وزن اضافه هم به معنی سوخت بیشتر است. ۵۴۴ کیلوگرم معادل حدود ۸ مسافر است که برای ایرلاین سود محسوب میشه.

  1. هواپیما را خنک نگه می دارد

به همون شکلی که رنگ های روشن تو تابستان شما و بقیه اجسام و خنک نگه میدارن، رنگ سفید هواپیما رو هم که در معرض نور مستقیم خورشید هست خنک تر نگه میداره.

جان هنسام، هوانورد و استاد فضانوردی گفت: دلیل اصلی رنگ آمیزی هواپیما ها با رنگ سفید بازتاب نور خورشید و به حداقل رساند هر گونه آسیب احتمالی ناشی از تابش نور خورشید است.

  1. کنترل و شناسایی راحت آسیب ها

رنگ سفید که در اکثر هواپیما ها هم است، باعث می شود هر گونه

  • ترک
  • گودبرداری
  • ریختگی روغن

و سایر مشکلات بدنه

با سرعت شناسایی و در نتیجه قبل از پرواز و به وجود اوردن مشکل حل بشه.

  1. جستجو و نجات

پس از سقوط بدنه هواپیما در هر منطقه ای بیفته به راحتی گشت هوایی پیدا خواهد کرد. اگر رنگی به غیر از سفید داشته باشه بستگی به محل سقوط میتونه پیدا کردن و کمک رسانی رو سخت کنه.

  1. کاهش اصابت پرندگان

براساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد پرندگان برخورد کمتری با هواپیما های سفید رنگ دارند. از همین نظر سفید بودن هواپیما از کشته شدن پرندگان و آسیب رسیدن به بدنه جلوگیری میکنه.

چرا برخی از هواپیما ها سفید رنگ نمی شوند؟ این هواپیما ها در کدام ایرلاین ها قرار دارند؟

در همه چیز استثنا هم وجود داره، همون طوری که گفته شد اکثر هواپیما ها سفید هستند. چند موردی هم وجود دارند که بنا به دلایل مختلف رنگ هایی غیر از سفید دارند.

در این مقاله همه چیز در مورد رنگ بدنه هواپیما گفته شده.

  1. هواپیما الاسکا ما به دیزنی لند می رویم (Alaska Airlines) این دو هواپیما متعلق به ایرلاین آلاسکا می باشد و عکس های شخصیت های محبوب کارتون های والت دیزنی بر روی اون ها وجود داره.
  2. آوا ایر هلو کیتی (Eva Air): کیتی یکی از شخصیت های محبوب کارتونی است که عکس اون روی یکی از هواپیماهای ایرلاین اوا ایر ثبت شده و طرفدار زیادی هم پیدا کرده. روی لباس مهماندار های این هواپیما، ظرف های غذا و .. عکس کیتی چاپ شده.
  3. بروکسل تن تن (Brussels Airlines): تن تن اصالتا بلژیکی بوده به همین دلیل روی بدنه برخی از هواپیما های بروکسل ایرلاینز عکس این شخصیت چاپ شده است. داخل کابین نیز شبیه به هلو کیتی همه جا عکس تن تن و ناخدا هادوک دیده میشه.
  4. ایسلند ایرویز نورهای شمالی (Island Airways): نورهای شفق قطبی یکی از شگفتی هایی است که توجه گردشگران زیادی رو به کشورهایی همچون ایسلند جذب میکنه. به همیت دلیل این نور های روی بدنه برخی از هواپیماهای ایسلند ایرویز ثبت شده.

برای رنگ کردن یک هواپیما چند لیتر رنگ لازم است؟ و هزینه آن به عهده کیست؟

رنگ هواپیما قبل از تحویل دادن به مشتری و در کارخانه ای که هواپیما مونتاژ میشه، زده میشه و هزینه اون با قیمت پایه اعلام شده است.

البته نقاشی تزئینی و سفارشی هزینه بیشتری داره که به عهده خریدار است.

مقدار رنگ لازم برای رنگ کل بدنه یک هواپیما بستگی به نوع و سایز هواپیما داره، مثلا:

  • برای یک هواپیما کوتاه برد مثل Airbus A320، ۱۳۰ لیتر رنگ برای هر ۹۰۰ متر مربع
  • برای یک هواپیما عظیم مثل Airbus A380، ۵۰۰ لیتر رنگ برای هر ۴ هزار متر مربع
  • برای یک هواپیما دوربرد مثل بوئینگ ۷۷۷، ۲۴۰ لیتر رنگ برای هر ۲ هزار متر مربع لازم است.

هزینه دوباره رنگ شدن یک هواپیما مثل بوئینگ ۷۷۷ حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار و یک هواپیما کوتاه برد حدود ۵۰ هزار دلار یا بیشتر است.

رنگ شدن یک هواپیما به غیر از زیبایی برای طول عمر مفید یک هواپیما است، از همین رو جز هزینه های واجب نگهداری یک هواپیما محسوب میشه.

 

چرا رنگ هواپیما سفید است؟ چرا بعضی ها غیر سفید؟

پروسه رنگ کردن یک هواپیما

ساخت هواپیما یه پروسه طولانی و زمان بر اما آیا تا الان فکر کردین رنگ کردن این غول که چند صد مسافر رو جابه جا میکنه چقدر زمان میبره؟

به گفته مدیر تعمیر و نگهداری شرکت هواپیمایی هاوایی در مقاله ای در مجله Travel + Leisure : https://www.travelandleisure.com/airlines-airports/how-airplanes-are-painted هنگامی که یک شرکت هواپیمایی تصمیم به ایجاد یک طراحی مجدد می گیرد حدود ۱۶ روز رنگ کردن هواپیما زمان می برد.

وقتی صحبت از تعمیر یک هواپیما میشه تنها منظور موتورها نیست، تعمیر یک هواپیما شامل بخش های مختلفی میشه که رنگ کردن دوباره بدنه هم جز اون ها است.

روندی بسیار پیچیده، طولانی و پر هزینه که هر کدوم باید کامل و دقیق انجام بشه. در ادامه تنها به بررسی کامل پروسه رنگ کردن هواپیما توضیح داده ایم:

  1. ماسک، مهر و موم هواپیما

اولین قدم بستن کلیه پنجره ها، تجهیزات مهم که نباید رنگ خورده بشه است که خود این مرحله حدود ۲ روز زمان میبره.

  1. پاک کردن بدنه

مرحله دوم بدنه هواپیما رو پاک می کنند شبیه به روز اول، این مرحله هم حدود ۲۴ ساعت زمان لازم داره.

  1. شستشو کامل هواپیما

قبل از رنگ کردن مطمئن می شوند که هیچ الودگی بر روی بدنه وجود نداره و شروع به شستن و پاک کردن می کنند. همین کار ساده ۲۴ تا ۳۶ ساعت زمان لازم داره چرا که بعد از شستشو یک بار دیگه توسط کارشناس ها بررسی میشه.

  1. رنگ کاری

مرحله اصلی که رنگ هواپیما است از زمان شروع تا پایان کار ۸ روز یا بیشتر زمان میبره. رنگ بسیار دقیق مخلوط شده و برای این که سریع تر خشک بشه بهش شتاب دهنده اضافه شده.

  1. تعویض تمام علائم

در مرحله دوم بدنه هواپیما از هر رنگ و علامتی پاک شد حالا وقت این رسیده که دوباره همه چیز به بدنه هواپیما برگرده. بعد از این مرحله بازرسی اولیه انجام میشه.

  1. لکه گیری و نهایی کردن کار

این مرحله حساس و مهم است چرا که باید با دقت بدنه چک بشه و تمامی لکه ها و ایراد ها برطرف بشه. این مرحله حدود ۱۶ ساعت طول میکشه و ۴۸ ساعت زمان میبره تا خشک بشه.

 

چرا رنگ هواپیما سفید است؟ چرا بعضی ها غیر سفید؟

آیا لازم است هواپیما دوباره رنگ شود؟ چند سال یکبار این کار باید انجام شود؟

رنگ کردن دوباره یک هواپیما کاری زمان بر و پر هزینه است، اما برای سالم نگه داشتن و افزایش عمر کارکرد یک هواپیما باید هر ۵-۱۰ سال یکبار انجام بشه،

البته این کار ۱۰ سال یکبار کافی است مگر این که رنگ از بین رفته باشه و یا مشکلی برای بدنه پیش اومده باشه.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا