سفته دیجیتال راه اندازی شد

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد از راه اندازی سفته دیجیتال و ارائه تسهیلات الکترونیکی به کسب وکارهای آسیب دیده در زمان همه گیری ویروس کرونا خبر داد.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش موبنا به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، علی عبدالهی در جلسه کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به جهش دیجیتالی دنیا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای چشم انداز و حرکت به سمت اقتصاد هوشمند، به دنبال تسهیل در ارائه خدمات، کاهش مراجعات حضوری و در نهایت تحقق دولت الکترونیک که از تاکیدات شورای عالی فضای مجازی کشور است، ارائه تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده را طبق مصوبه دولت و کمیته ملی مبارزه با کرونا در اولویت برنامه های خود قرار داده است.
وی با ارائه گزارش فرآیند و عملکرد تخصیص سفته الکترونیک و در راستای آن ارائه تسهیلات در کمتر از ۲۴ ساعت، افزود: برای ارائه تسهیلات به متقاضیان باید در مرحله نخست احراز هویت صورت گرفته و پس از امضای قرارداد میان دوطرف، تضامین ارایه شود که با توجه به فرآیند طولانی و نیاز به مراجعات متعدد و همچنین مستندسازی مدارک، ارائه سفته الکترونیکی برای متقاضیان در نظر گرفته شد.
عبدالهی با بیان اینکه سفته زیر مجموعه خزانه داری و همچنین دارای حق تمبر سازمان امور مالیاتی است، تاکید کرد: با همکاری نهادهای مربوطه در حال حاضر این خدمت در اختیار بانک ملی قرار گرفته و صرفا گام اول آن، ارائه تسهیلات به کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا است که در نهایت به کل متقاضیان تعمیم داده می شود.
وی اعلام کرد: کسب و کارهای آسیب دیده که شامل بنگاه های بزرگ و صنوف کوچک است، پیش‌تر در سامانه کارای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده و لیست آنها به همراه میزان تسهیلات مورد نظر در اختیار بانک ها قرار گرفته است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد و دارایی با اشاره به این که بانک ملی درخواست کننده ارائه این خدمت بوده و زیرساخت های این بانک برای این تحول آمادگی کامل داشت، تصریح کرد: این خدمت معطوف به بانک ملی نیست و از هر بانک دیگری که تصمیم به ارائه تسهیلات به کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا دارد، می تواند درخواست خود را به مرکز فناوری اطلاعات و توسعه هوشمند ارسال کند تا پس از بررسی زیرساخت های فنی آن شامل اتصال صحیح و چگونگی انجام فرآیند تخصیص و ابطال نسخه الکترونیکی سفته، این سرویس در اختیار آن قرار خواهد گرفت.
وی با بیان این که احراز هویت و امضای الکترونیکی آن با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صمت صورت گرفته، افزود: در سیستم بانک ملی این شناسایی و احراز هویت چند لایه است یعنی بخشی از اطلاعات را از سامانه کارا، بخشی سامانه شاهکار و در نهایت اطلاعاتی هویتی از پیش ثبت شده از مشتریان در بانک ملی است.
عبدالهی گفت: طبق ماده ۴۴۹ لایحه قانون تجارت ما ظرف سه سال موظف به راه اندازی سفته الکترونیک بودیم اما همه گیری ویروس کرونا این تحول را تسریع بخشید. با راه اندازی بخش اعطای تسهیلات و اعتبار دیجیتال مبتنی بر موبایل، در بانکداری موبایلی نیز تحول ایجاد شده و از مرحله پرداخت های خرد و کارت به کارت به مرحله ارائه تسهیلات حرکت کردیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا