روند فیلترینگ یک اپلیکیشن در آمریکا

دونالد ترامپ تصمیم دارد اپلیکیشن «تیک تاک» را در آمریکا ممنوع کند. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان اقدام مذکور را ناشی از چین ستیزی رئیس جمهور آمریکا می دانند.

مجله آنلاین موبنا – فشارهای ترامپ بر شبکه های اجتماعی و قدرت نمایی های او اکنون  وارد مرحله تازه ای شده است. این فشارها اکنون با چین ستیزی او ترکیب شده و ماهیت تیک تاک، یک اپلیکیشن  چینی محبوب که برای اشتراک گذاری ویدئو به کار می رود را تهدید می کند.

ترامپ در تازه ترین سخنرانی خود اعلام کرد احتمالا این اپلیکیشن را در آمریکا ممنوع کند و در پی آن اخباری مبنی بر احتمال خرید سرویس های بخش آمریکای این اپلیکیشن توسط شرکت مایکروسافت منتشر شد.

اپلیکیشنی با ۲ میلیارد بار دانلود

 این اپلیکیشن چینی که هم اکنون بیش از ۲میلیارد بار دانلود شده، بین نسل جوان و نوجوان محبوبیت زیادی یافته است. تیک تاک در حقیقت از ادغام دو اپلیکیشن Musical.lyو Douyin به وجود آمده است. پس از ادغام و از سال ۲۰۱۸ محبوبیت تیک تاک در  آمریکا به شدت افزایش یافته است. به نوشته ورایتی «بایت دنس» که مالک تیک تاک به حساب می آید یک شرکت چینی است که مقر آن در پکن قرار دارد و چند اپلیکیشن شبکه اجتماعی را مدیریت کند. به عبارت دیگر می توان «بایت دنس» را نسخه چینی فیس بوک دانست.

تیک تاک رقیبی برای اینستاگرام و یوتیوب

هرچند فقط چند سال از عمر تیک تاک می گذرد اما این اپلیکیشن اشتراک گذاری ویدئو به سرعت محبوب شده است. هر روز نیز انبوهی از ویدئوهای کوتاه مدت  در آن منتشر می شود که کاربران یکدیگر را به چالش دعوت می کنند، مهارت های خود را به نمایش می گذارند یا ویدئوهایی از موضوعات اجتماعی را به اشتراک می گذارند.

به طور دقیق تر تیک تاک در زمینه ای به شدت محبوب شده که شرکت های بزرگی مانند فیس بوک، اینستاگرام و اسنپ چت فعال هستند و رقبای جدی آنها به شمار می روند. این اپلیکیشن نه تنها در آمریکا، بلکه در انگلیس و هند و کشورهای دیگر نیز بسیار محبوب است. از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا محبوبیت این اپلیکیشن را نیز بیش از پیش افزود، به طوریکه در ماه آوریل تعداد دانلود های آن در سراسر جهان از مرز ۲ میلیارد بار گذشت.

فشار قانونگذاران  و تحقیقات گسترده درباره اپلیکیشن چینی

اما محبوبیت تیک تاک بدون جنجال نبوده و ارتباط شرکت مادر با دولت چین به شدت زیر ذره بین قرار گرفته است. در ماه های اخیر قانونگذاران آمریکایی به شدت این اپلیکیشن را تحت فشار گذاشته اند و ادعا می کنند استفاده از آن یک خطر امنیت ملی به وجود می آورد.

فشار قانونگذاران آمریکایی سبب شد برای نخستین بار در نوامبر ۲۰۱۹ میلادی تحقیقات درباره اپلیکیشن آغاز شود. مقامات درباره کنترل و ذخیره سازی اطلاعات نگران بودند و همین امر سبب شد برخی سازمان های دولتی از جمله ارتش آمریکا  نیروهای خود را از نصب تیک تاک در دستگاه های موبایل شان منع کنند.

شرکت آمازون نیز به کارمندان خود دستور داد این اپلیکیشن را حذف کنند و برخی شرکت های دیگر نیز دستورات مشابهی برای کارمندان خود صادر کردند. البته آمازون یک روز بعد این سیاست را لغو کرد.

در این میان تیک تاک سعی کرد با تعیین یک مدیر ارشد اجرایی آمریکایی اوضاع را بهبود بخشد. به همین دلیل این سمت به «کوین مایر» آمریکایی سپرده شد که قبلا در شرکت دیسنی مشغول به کار بوده است.

روند فیلترینگ یک اپلیکیشن در آمریکا

تنبیه چین به دلیل شیوع ویروس کرونا

به نوشته بیزینس اینسایدر در اوایل ماه جولای  پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مایک پمپئو وزیر امورخارجه این کشور درباره احتمال ممنوعیت تیک تاک در آمریکا سخن گفتند، نگرانی ها درباره ادامه حضور این اپ در بزرگترین بازار خود یعنی آمریکا پر رنگ تر شد. هرچند پمپئو دلیل ممنوعیت احتمالی را نگرانی های امنیت ملی بیان کرد، اما ترامپ به طور واضح اعلام کرد هدف چنین اقدامی تنبیه چین برای شیوع ویروس کرونا در جهان است.

هرچند دولت آمریکا برنامه های مشخص و دقیقی برای ممنوعیت تیک تاک اعلام نکرده، اما اظهارات ترامپ به ایجاد نگرانی میان کاربران و شرکت ها و سازمان های آمریکایی منجر شده است.

مایکروسافت خریدار احتمالی تیک تاک

در همین راستا روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در این باره می نویسد: تصمیم دونالد ترامپ برای ممنوعیت اپلیکیشن چینی تیک تاک در آمریکا، جدید ترین نشانه از موضع دولت در مقابل چین و شرکت های فناوری آن است.

ترامپ در این باره گفته: تا جایی که به تیک تاک مربوط باشد، ما آن را در آمریکا ممنوع می کنیم.

این درحالی است که برخی منابع آگاه مذاکراتی را فاش کردند، مبنی بر اینکه ممکن است شرکت بایت دنس مجبور شود، سرویس آمریکای اپلیکیشن تیک تاک را در این کشور به فروش برساند.

 همچنین فاش شده مایکروسافت یکی از گزینه های اصلی برای خرید سرویس های این پلتفرم در آمریکا است.

اگر مایکروسافت تیک تاک را بخرد، یک شبه رقیبی برای فیس بوک، یوتیوب و دیگر پلتفرم های اجتماعی می شود و از سوی دیگر چشم انداز شبکه های اجتماعی در آمریکا را تغییر می دهد.

فشار حداکثری ترامپ برای کنترل شبکه های اجتماعی

در هر حال تیک تاک تنها شبکه اجتماعی نیست که قربانی فشارهای بیش از حد دونالد ترامپ بر رسانه ها می شود.

پس از آنکه توئیتر برچسب راستی آزمایی به دو توئیت رئیس جمهور آمریکا اضافه  کرد، او بیش از پیش خشمگین شد و این شبکه اجتماعی را به باد انتقاد گرفت. او شبکه های اجتماعی را به سانسور متهم و دستور اجرایی امضا کرد تا به موجب آن نظارت بر این شبکه ها بیشتر شود.

هفته قبل نیز دولت آمریکا از کمیسیون فدرال ارتباطات(FCC) درخواست کرده تا قوانینی برای فیس بوک، توئیتر و پلتفرم های دیگر تنظیم کند.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا