ارزیابی اعماق اقیانوس با کمک فناوری لیدار

محققان در جریان یک تحقیق با استفاده از فناوری لیدار موفق شدند تا عمقی سه برابر بیش از گذشته به ارزیابی اعماق اقیانوس بپردازند.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، فناوری لیدار که معمولا در ربات ‌ها یا خودرو های خودران دیده می ‌شود، با اشعه لیزر کار می‌کند. با استفاده از این فناوری، نه تنها می‌ توان به وجود اشیا پی برد، بلکه می‌ توان فاصله آنها را از کاربر نیز مشخص کرد.

اکنون گروهی از محققان آزمایشگاه علوم اقیانوس Bigelow با همکاری محققان «دانشگاه اولد دامینیون» (ODU) آمریکا، از این فناوری برای گردآوری داده در مورد نوعی جلبک به نام «کوکولیتوفور» (Coccolithophores) استفاده کرداند. فناوری لیدار با تاباندن لیزر به کف اقیانوس و بررسی نور بازتاب داده شده، فاصله را با مقصد اندازه می‌ گیرد و با استفاده از آن می ‌توان در مورد پدیده‌هایی همچون رشد جلبک ‌های دریایی، تحقیقات جدی تری انجام داد.

آنها با کمک فناوری لیدار توانستند به وجود این جلبک و میزان آن پی ببرند. فناوری لیدار به این محققان کمک کرد تا عمقی سه برابر بیش از عمق ارزیابی شده را با تصاویر ماهواره‌ای مورد بررسی قرار دهند.

محققان امیدوارند فناوری لیدار در نهایت امکان جمع‌ آوری سریع‌ تر و ساده ‌تر داده‌های مربوط به اقیانوس را بدون نیاز به متوقف کردن کشتی ‌ها برای جمع‌آوری نمونه فراهم کند.

«بارنی بالچ» که ریاست این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: داشتن ابزاری که امکان بررسی عمق بیشتری از اقیانوس را فراهم می‌ کند، مانند داشتن چشم‌ های جدید است.

این پژوهش، در مجله Applied Optics منتشر شده است.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا