نهایت اعتماد به ربات‌ها با اجازه به آنها برای تراشیدن صورت

“جان پیتر ویتنی” از دانشکده مهندسی دانشگاه “نورث ایسترن” یک ربات ساز بسیار شجاع است که خود را به بازوی رباتیک آرایشگر ابداعی خود با یک تیغ در دست سپرده است تا صورتش را بتراشد.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش آی ای، یک مهندس شجاع اقدام به طراحی و ساخت یک بازوی رباتیک آرایشگر کرده است که قادر است صورت افراد را با تیغ های آرایشگری بتراشد و “جان” نیز به عنوان اولین آزمون خود را به آن سپرده است.

این کار قطعاً کاری نیست که بتوان در خانه امتحان کرد، اما خوشبختانه “جان” از این آزمون جان سالم به در برده است.

این نکته حائز اهمیت است که این ربات فعلا خودکار و خودمختار نیست، اگرچه “جان” و گروهی در دانشگاه نورث ایسترن قصد دارند برای پیشرفت بیشتر این ربات به منظور استفاده در جراحی و پزشکی تلاش کنند.

بنابراین یک اپراتور در تمام مدت کنترل کامل تیغ را در دست دارد و در واقع از این بازوی رباتیک برای تراشیدن صورت از راه دور استفاده می کند.

البته “جان” برای این کار، خود را به یک آرایشگر حرفه ای بسیار توانمند سپرد تا توانایی این بازوی رباتیک به دست یک فرد متخصص مورد آزمایش قرار بگیرد.

این بازوی رباتیک بسیار حساس است و از بازخورد حرکتی بالایی برخوردار است. “جان ویتنی” پیش از این روی یک سیستم محرک سیال منحصر به فرد کار کرده بود که از نزدیک شبیه انتقال هیدرولیکی از راه دور است.

این سیستم از لوله های حاوی آب برای انتقال نیروها از مرحله اولیه به مرحله ثانویه استفاده می کند و امکان کنترل بسیار واکنشی را برای اپراتور فراهم می کند.

نکته مهم این است که نیروها می توانند از طریق این لوله ها به سمت دست اپراتور بازگردند. بنابراین در این حالت گویی تیغ واقعا در دست آرایشگر قرار دارد و می تواند مانند زمانی که واقعا آن را دست دارد با همان دقت به تراشیدن صورت بپردازد و فشار لازم را به چهره مشتری اعمال کند و دقیقاً همان مقدار نیروی مناسب را اعمال کند که انگار تیغ در دستان خودش است.

بنابراین آیا از این ربات در آینده نزدیک استفاده خواهد شد؟ شاید ما به این زودی ها از آن استفاده نکنیم اما با این حال، هدف محققان این است که نشان دهند چگونه می توان از محرک های سیال در محیط های پزشکی استفاده کرد و امکان انجام کارهای بسیار دقیق و نیازمند دقت بالا با ابزارهای تیز را فراهم آورد.

“ویتنی” می گوید: این ویژگی ها و رفتارها به خصوص برای کاربردهایی جالب است که با محیط های ظریف و نامطمئن سر و کار داریم. ربات های پزشکی، ربات های کمک کننده و توانبخشی و اسکلت های خارجی و ربات های مخصوص انجام کارهای ظریف به عنوان کاربردهای بالقوه این ربات خاص تلقی می شوند.

این مطالعه در مجله arXiv منتشر شده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا