فناوری هوآوی در خدمت تحول در حوزه نفت و گاز

هوآوی در همایش سالیانه خود با عنوان Huawei Oil & Gas Virtual Summit 2020 این‌بار به معرفی راهکارها و فناوری‌های نوین ارائه شده توسط متخصصانش در حوزه نفت و گاز پرداخت.

مجله آنلاین موبنا – همایش مجازی نفت و گاز هوآوی در سال ۲۰۲۰ میلادی (Huawei Oil & Gas Virtual Summit 2020) با عنوان کاوش اطلاعات تا بشکه نفت ( Exploring Data to Barrel) با موفقیت به طور آنلاین برگزار شد. در این همایش، مشتریانی از سراسر جهان کنار شرکای تجاری و پیشتازان این حوزه گرد هم آمده تا با به اشتراک گذاشتن اطلاعات، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، از طریق حرکت به سمت راهکارهای دیجیتالی، به ایجاد ارزش افزوده بپردازند.

در این رویداد، پیشنهادهای کلیدی جهت عبور از مشکلات پیش آمده از همه‌گیری ویروس کرونا نیز پرداخته شد.

در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل رکود اقتصادی در ابعاد جهانی که نتیجه گسترش کووید ۱۹ بود قیمت نفت به کم‌تر از ۳۰ دلار در هر بشکه رسید. در ماه می، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) حتی به قیمت کم‌تر از صفر رسید. به همین خاطر، هوآوی تلاش کرده تا به شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز برای غلبه بر این مشکلات کمک کند. به گفته مدیران هوآوی، این شرکت در یک دهه گذشته با فعالان و برندهای مختلفی در این حوزه همکاری کرده و در طول زمان، نقش هوآوی تغییر کرده و از شرکتی که تنها سوئیچ، روتر و تجهیزات شبکه‌ای را ارائه می‌کرده تبدیل به شریک تمام عیاری برای ارائه راهکارهای دیجیتالی شده است.

استفاده از شبکه ارتباطی نسل پنجم، هوش مصنوعی (AI) و ‌داده‌های عظیم در حوزه نفت و گاز از جمله دستاوردهای فعالیت‌های هوآوی محسوب می‌شود. با ارائه این راهکار، هوآوی به ایجاد ساختاری هوشمندانه در جهت مدیریت و افزایش منابع نفت و گاز کمک کرده است. از این فناوری‌ها در بخش‌های مختلفی از اکتشاف تا بهره‌برداری و مدیریت منابع استفاده می‌شود.

آن‌طور که در همایش نفت و گاز هوآوی اعلام شده، متخصصان این شرکت، فضای ابری ویژه‌ای را برای مدیریت حجم عظیم داده‌های مرتبط با اکتشافات ایجاد کرده‌اند. این مرکز فعال در زمینه اطلاعات ابری، توان محاسباتی را تا هشت برابر بهبود داده و سرعت پردازش اطلاعات لرزه‌ای مربوط به اکتشافات را نیز تا پنج برابر بهبود داده است. غیر از موارد یادشده، هوش مصنوعی و ‌داده‌های عظیم هم جهت تحلیل حدود ۱۰ «پتابایت» (petabyte) اطلاعات تاریخچه‌ای مربوط به کاوش‌های انجام شده توسط مشتریان، به‌کار گرفته شده است.

فناوری هوآوی در خدمت تحول در حوزه نفت و گاز

در حوزه نفت و گاز، فناوری نسل پنجم (۵G) هوآوی، راهکار استفاده شده به منظور جمع‌آوری اطلاعات لرزه‌ای را هم تغییر داده است. با ارائه شبکه‌ای با پهنای باند بالا، پوشش ارتباطی گسترده و تاخیر کم، هوآوی راهکاری را در پیش گرفته تا دست‌یابی سریع به اطلاعات لرزه‌ای ممکن شده و کاهش کابل‌کشی و بهبود کلی روند جمع‌آوری داده‌ها را حاصل کند.

شبکه‌های ۵G هوآوی در حال حاضر در ایستگاه‌های مختلف به منظور پشتیبانی از جست‌وجو توسط ربات‌ها یا پهپاد‌ها یا به‌کارگیری برنامه‌های توسعه یافته بر پایه فناوری‌هایی نظیر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی استفاده می‌شوند.

علاوه بر این، پلتفرم دیجیتالی Huawei Horizon هم به شرکای نفتی کمک می‌کند تا راهکارهای سنتی را کنار گذاشته و از اپلیکیشن‌های خدماتی به صورت میکرو سرویس‌ها استفاده کنند. به عنوان نمونه، هوآوی از بستر ابری برای SONATRACH به عنوان شرکت نفتی وابسته به دولت الجزایر استفاده کرده که این بستر ابری، مدیریت و همگام‌سازی میان چندین دیتاسنتر و افزایش کلی بهره‌وری را امکان‌پذیر می‌کند.

در همایش مجازی نفت و گاز هوآوی ۲۰۲۰، «ونگ هائو» (Wang Hao) مدیر فناوری بخش توسعه نفت و گاز گروه تجاری هوآوی اعلام کرد این شرکت از ICT به عنوان موتور جدید برای تعامل با مشتریانی که چالش‌های متفاوتی دارند بهره خواهد برد.

بد نیست بدانید هوآوی در حال حاضر با ۱۹ شرکت از ۳۰ شرکت برتر حوزه نفت و گاز در ۴۵ کشور مختلف در سراسر جهان همکاری داشته تا بتواند آن‌ها را در پیاده‌سازی تحول دیجیتالی یاری کند.

فناوری‌های ICT نظیر هوش مصنوعی، سرویس‌های ابری، محاسبات پیشرفته و ۵G، صنعت نفت و گاز را از نو شکل خواهند داد. بر اساس جدیدترین گزارش موسسه تحلیلگر IDC، کاربران صنعتی و تجاری در چین، از هوآوی به عنوان پیشتاز در زمینه پیاده‌سازی تحول دیجیتالی یاد می‌کنند.

هوآوی اعلام کرده امیدوار است در آینده توانایی‌ها و تجربیات این شرکت را در پیاده‌سازی تحول دیجیتالی در حوزه نفت و گاز چین، با سایر شرکت‌های فعال در سراسر جهان به اشتراک گذاشته تا به آن‌ها در دست‌یابی به موفقیت‌های بزرگ‌تر در حوزه تجارت کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا