کبد و محافظت از سلامت آن با اصلاحات غذایی

رژیم غذایی مدیترانه ای از جمله بهترین رژیم های غذایی برای مراقبت از سلامت کبد محسوب می شود. در حقیقت، رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان یکی از سالم‌ترین رژیم های غذایی در جهان شناخته می شود.

مجله آنلاین موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور کبد یکی از بزرگترین اندام های بدن انسان است و وظایفی مانند کمک به گوارش غذا، ذخیره انرژی، و از بین بردن سموم را بر عهده دارد. به همین دلیل، کارشناسان دنبال کردن یک رژیم غذایی که از سلامت کبد مراقبت می کند را توصیه کرده اند.

به گزارش “استپ تو هلث“، کبد یک اندام کلیدی در عملکرد دستگاه گوارش است. با این وجود، ما کمتر به سلامت این اندام مهم و وظایفی که بر عهده دارد، توجه می کنیم. در حقیقت، شیوع بیماری هایی که سلامت کبد را تحت تاثیر قرار می دهند، رو به افزایش است.

بنابر گزارش انجمن کبد کانادا، در آینده نزدیک، از هر چهار کانادایی، یک نفر از آنها به بیماری کبد، مانند بیماری کبد چرب غیر الکلی، مبتلا خواهد بود.

افزون بر این، نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان کبد، بیماری که هر ساله بیش از ۷۰۰ هزار نفر را در جهان تحت تاثیر قرار می دهد، از سال ۲۰۰۰ تاکنون در هر سال ۳ درصد افزایش داشته است.

بنابر داده های ارائه شده توسط انجمن سرطان آمریکا، سرطان کبد یکی از دلایل اصلی مرگ ناشی از سرطان در جهان است زیرا هر ساله بیش از ۶۰۰ هزار نفر جان خود را به واسطه آن از دست می دهند.

با توجه به این حقایق هشدار دهنده، باید اقداماتی را در راستای مراقبت از سلامت کبد انجام دهیم و در برخی موارد تغییرات غذایی و اصلاح رژیم غذایی ممکن است آن چیزی باشد که در این زمینه مورد نیاز است.

رژیم های غذایی برای مراقبت از سلامت کبد

پیش از اعمال هر گونه تغییر در رژیم غذایی باید ابتدا با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید. در ادامه با چند رژیم غذایی که به مراقبت از سلامت کبد کمک می کنند، بیشتر آشنا می شویم.

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای از جمله بهترین رژیم های غذایی برای مراقبت از سلامت کبد محسوب می شود. در حقیقت، رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان یکی از سالم‌ترین رژیم های غذایی در جهان شناخته می شود. با توجه به میزان زیاد مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، چربی های سالم مانند روغن زیتون، غلات کامل و محصولات لبنی، این رژیم برای محافظت از کبد ایده آل است.

این مواد غذایی در کنار مصرف منظم ماهی و مصرف متعادل گوشت قرمز به بدن در دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود کمک می کند. کبد شما به ویتامین ها برای متابولیز چربی ها نیاز دارد و مواد مغذی مانند ویتامین C می توانند به محافظت از سلول های کبد در برابر حملات سموم کمک کنند.

مصرف غلات کامل نیز به افزایش دریافت فیبر کمک می کند. فیبر ماده ای مفید برای گوارش است و به تحریک تولید صفرا کمک می کند. از این رو، فیبر می تواند در پیشگیری از سنگ های کیسه صفرا و انباشت کلسترول نقش داشته باشد.

رژیم غذایی ماکروبیوتیک

رژیم غذایی ماکروبیوتیک بر اساس مصرف غلات کامل و همچنین میوه ها، سبزیجات و حبوبات شکل گرفته است. زمانی که به خوبی برنامه ریزی شده باشد، رژیم غذایی ماکروبیوتیک تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن و کبد شما که برای ارائه عملکرد درست نیاز دارند را تامین می کند.

یک رژیم غذایی برای افراد مبتلا به کبد چرب

افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند باید مصرف مواد غذایی و غذاهای پر کالری را کاهش دهند تا از تداوم ذخیره چربی در سلول های کبد جلوگیری شود. همچنین، افزودن مواد غذایی سرشار از فیبر برای تولید صفرا ایده خوبی است.

یک رژیم غذایی برای افراد مبتلا به سیروز

اگر کبد شما آسیب دیده است، شما باید رژیم غذایی خود را برای پیشگیری از وخیم‌تر شدن شرایط کبد اصلاح کنید. برای این کار، شما باید مصرف پروتئین خود را تعدیل کرده و همچنین مصرف نمک را محدود کنید.

با پزشک خود برای ارزیابی شرایطی که دارید صحبت کرده تا با همکاری یکدیگر یک برنامه غذایی بر اساس نیازهای تغذیه ای خاص شما شکل بگیرد.

یک رژیم غذایی برای افراد مبتلا به هموکروماتوز

هموکروماتوز به جذب بیش از حد آهن در بدن و انباشت آن در کبد گفته می شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، باید از مصرف آهن پرهیز کنید. به همین دلیل، شما باید مصرف مواد غذایی مانند جگر، سوسیس، چغندر سوئیسی، اسفناج، نرمتنان صدف‌دار، و مغزهای خوراکی را قطع کنید.

یک رژیم غذایی برای افراد مبتلا به هپاتیت C

ویروس هپاتیت C به کبد حمله می کند. در صورت ابتلا به این بیماری باید در عادات غذایی خود به منظور کاهش مصرف آهن و نمک تغییراتی ایجاد کنید. برای به حداقل رساندن مصرف نمک شما می توانید از گیاهان دارویی و ادویه های دیگر برای بهبود عطر و طعم غذاهای خود استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

مواد غذایی که باید برای محافظت از کبد به رژیم غذایی خود اضافه کنید

در ادامه چند ماده غذایی که می توانند به محافظت از سلامت کبد کمک کنند، معرفی شده اند.

قهوه

نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف متعادل قهوه می تواند خطر بیماری کبد را کاهش دهد.

مطالعه ای دیگر که در نشریه Journal of Clinical Gastroenterology منتشر شد، نشان داد که قهوه می تواند به کاهش انباشت چربی در کبد کمک کند، در شرایطی که برخی آنتی اکسیدان ها را نیز در اختیار بدن قرار می دهد. همچنین، قهوه ممکن است به کبد در از بین بردن موادی که می توانند موجب سرطان شوند، کمک کند.

ماهی های چرب

یک ماده غذایی دیگر که باید برای محافظت از سلامت کبد به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ماهی های چرب و همچینن مکمل های روغن ماهی است. بنابر مطالعه ای که در نشریه World Journal of Gastroenterology منتشر شد، مصرف این خوراکی ها می تواند به پیشگیری از بیماری کبد کمک کند.

ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین یا شاه ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند. این ترکیبات به کاهش التهاب کمک کرده و به طور خاص می توانند از انباشت چربی اضافه در کبد جلوگیری کنند.

مواد غذایی که برای پرهیز از آسیب دیدن کبد باید از مصرف آنها پرهیز کنید

در کنار رژیم های غذایی و خوراکی هایی که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، برای محافظت از سلامت کبد خود باید از مصرف برخی خوراکی ها نیز پرهیز کنید.

الکل

الکل موجب تولید سمومی می شود که برای سلامت کبد مضر هستند. از این رو، بهترین گزینه پرهیز از مصرف آن در صورت ابتلا به بیماری های کبد است. حتی اگر فردی سالم هستید باید مصرف الکل را محدود کنید. مصرف بیش از حد الکل می تواند به کبد آسیب رسانده و موجب سیروز کبدی شود.

غذاهایی سرشار از قند، چربی و نمک

مصرف بیش از حد چربی ها، نمک و قندها می تواند موجب مشکلات متابولیک شود. به عنوان مثال، چربی های اشباع می توانند ذخیره چربی در کبد را افزایش دهند که در بلند مدت می تواند به بیماری کبد چرب منجر شود.

کاهش مصرف چربی های بد، فست فودها و غذاهای آماده می تواند به بهبود شرایط رژیم غذایی شما کمک کند. از این طریق، نه تنها از سلامت کبد، بلکه از سلامت کلی بدن خود محافظت می کنید.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا