سوزوکی گرند ویتارا؛ چرا ژاپنی‌ها از كره‌ای‌ها جا ماندند؟

کمپانی ژاپنی سوزوکی در سال ۱۹۸۸ شمسی تولید گرند ویتارا را آغاز کرد. تاکنون ۴ نسل از این خودرو که در کلاس شاسی‌بلندهای کوچک قرار می‌گیرد، در سال‌های ۱۹۸۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۷ میلادی به بازار جهانی عرضه شده است.

مجله آنلاین موبنا – اما سهم کشور ما تنها میزبانی از نسل سوم این خودروی با کیفیت ژاپنی بوده که بیش از یک دهه و تاکنون ادامه داشته است. در سال ۱۳۸۶ شمسی ایران‌خودرو نخستین سوزوکی گرند ویتارا را در ایران عرضه کرد. برند ژاپنی، در کنار ظاهر جذاب، اسپرت و امکانات خوب این خودرو سبب شد تا در سال‌های نخستین عرضه مورد توجه بسیاری قرار بگیرد. گرند ویتارا سال‌ها بدون ایجاد تغییری در خط تولید قرارداشت. از طرفی خودروسازان کره‌ای توانسته بودند توجه بخش بزرگی از بازار را با ارائه خودروهایی نظیر هیوندای توسان و کیا اسپورتیج به خود معطوف کنند. در نتیجه به مرور از جذابیت و تقاضای گرند ویتارا برای مردم کاسته شد. این عوامل به علاوه مشکلات تحریم، دست به دست هم دادند تا تیراژ تولید این خودرو بسیار افت کرده و مدتی توقف تولید را نیز تجربه کند. در سال ۲۰۱۲، کمپانی سوزوکی فیس‌لیفت نسل سوم گرند ویتارا را عرضه کرد که البته به اعتقاد مدیرعامل این شرکت این فیس‌لیفت با تأخیر بسیاری عرضه شده و در واقع زمان، زمان ارائه یک نسل جدید سوزوکی بوده است. به هر روی ایران‌خودرو این فیس‌لیفت را در سال ۹۵ به بازار عرضه کرد و مجددا توانست اندکی از تقاضای بازار را متوجه این خودرو کند. اما متاسفانه ظاهر این خودرو حتی با وجود تغییرات همچنان قدیمی بود و قیمت بالای این خودرو از ارزش خرید آن می‌کاست و خرید دست دوم‌های کره‌ای با ظاهر به‌روزتر و قیمت کمتر در ظاهر منطقی‌تر به نظر می‌رسید.

 

شرح صفر تا صد نسل سوم گرند ویتارا

نسل سوم در فیس‌لیفت خود تنها تغییرات ظاهری را تجربه کرد. این تغییرات شاید بسیاری از ایرادات نسخه قبلی خصوصا در طراحی کابین را رفع کرده بود، اما حتی نسبت به رقیب چینی خود چری تیگو ۷ عملکرد ضعیف‌تری داشت. این خودرو در ایران با همان پیشرانه قبلی و در چند تیپ با تفاوت در آپشن‌ها عرضه شد. شرکت سوزوکی از ابتدا برای گرند ویتارا نسل سوم ۲ موتور در نظر گرفت: یک موتور با حجم ۴/۲ لیتری و ۴ سیلندر و دیگری موتوری با حجم ۷/۲ لیتری و ۶ سیلندر. نسخه ۶ سیلندر قطعا به خاطر قدرت بالا و تجهیزاتی که داشت می‌توانست به یکی ازمحبوب‌ترین‌های کلاس خود بدل شود، اما کنار گذاشته شد و ایران‌خودرو فقط تصمیم به مونتاژ نسخه ۴ سیلندر گرفت. این پیشرانه قادر به تولید ۱۶۹ اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل ۲۲۷ نیوتن‌متر است و در ۲ نسخه دستی و اتومات عرضه می‌شود. البته خوشبختانه این قدرت موتور هم برای جثه گرند ویتارا مناسب است و سواری مطلوب و با کیفیتی را به همراه دارد.

در نسخه دستی، این قدرت به وسیله گیربکس ۵ سرعته و در نسخه اتومات توسط یک گیربکس ۴ سرعته به هر ۴ چرخ منتقل می‌شود. این سیستم انتقال قدرت ۲ دیفرانسیل موجب توانایی بالای آفرود برای گرندویتارا شده است. شاسی‌بلند باکیفیت ژاپنی با فرمان‌پذیری خوب و هندلینگ مطلوب و از همه مهم‌تر شتاب‌گیری مناسب، هرگز شما را در سواری گرفتن از خودش ناامید نمی‌کند. از جمله ایراداتی که در بخش فنی می‌توان به این خودرو وارد کرد، مربوط به طراحی قسمت عقب آن است. سیستم تعلیق عقب آن که از نوع مولتی لینک با کمک فنرهای هیدرولیکی است، موجب می‌شود ناهمواری‌های جاده به خوبی جذب نشود و با کمی کوبش در عقب خودرو مواجه شویم. با آنکه برای مصرف سوخت اعداد ۹ در حالت دستی و ۷/۹ در حالت اتومات در مشخصات فنی مشاهده می‌کنیم، مصرف سوخت سوزوکی گرند ویتارا از آنچه عنوان شده عملاً بیشتر است. این فیس‌لیفت امکانات رفاهی و تجهیزات جدید و بیشتری را تجربه کرده است، اما همچنان از رقبای کره‌ای و گاها چینی در این بخش ضعیف‌تر عمل کرده است. مانیتور ۷ اینچی لمسی در میانه داشبورد و ۲ مانیتور پشت سری برای سرنشینان عقب با امکان پخش usb و بلوتوث، در تیپ‌های بالا از شاخص‌ترین آن‌هاست. از دیگر مواردی که می‌توان نام برد، آینه‌های برقی تاشونده مجهز به گرمکن، کیلس استارتر، کروز کنترل، صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن، سانروف و دارا بودن ۶ ایربگ است.

قیمت این شاسی‌بلند خوش‌استیل و باکیفیت ژاپنی از نقاط ضعف آن در این روزهای عجیب بازار به شمار می‌رود و ارزش خرید آن را پایین می‌آورد. علاوه بر قیمت خود خودرو، باید به لوازم یدکی گران و کمیاب بودن آن هم اشاره کرد. گرچه که این خودرو از نظر سواری، کیفیت قطعات و امکانات خریدار را راضی نگه می‌دارد، اما با جست‌وجویی در دیوار و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو و مقایسه قیمتی ممکن است به شاسی بلندهای دست دوم کره‌ای که مدرن‌ترند و امکانات بهتری دارند بیشتر ترغیب شوید.

 

نسل چهارم سوزوکی ویتارا و نسخه هیبریدی ۲۰۲۰

شعار شرکت سوزوکی برای ویتارای نسل چهارم «خودروی متعادل از همه نظر» است. نسل چهارم سوزوکی ویتارا نسبت به نسل سوم تحولات زیادی را تجربه کرده است؛ ابعاد آن کوچک‌تر شده و از آن یک کراس‌‌اوور شهری ساخته تا خودرویی با قابلیت آفرود و ظاهری با تغییرات به شدت فراوان که طراحی آن از سادگی قدیمی خارج کرده و به خودروی مدرن بدل کرده است. این خودرو در سال ۲۰۱۷ و با ۲ نوع موتور بنزینی به بازار عرضه شد. یک موتور ۱.۶ لیتری با تنفس طبیعی و مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ و دیگری موتور ۱.۴ لیتری توربو مجهز به سیستم تزریق مستقیم.

در سال ۲۰۱۹ از نسخه ۲۰۲۰ سوزوکی ویتارا رونمایی شد. این نسخه که در واقع فیس‌لیفت جدیدی از نسل چهارم این خودرو است، علاوه بر تغییرات ظاهری بدنه و کابین مهم‌ترین تغییر را در زیر کاپوت خود تجربه کرده است. در این خودرو یک موتور ۱.۵ لیتری K15B بنزینی جایگزین موتور قبلی شده است که هم سازگار با استانداردهای BS-V1 است، هم می‌تواند با یک سیستم هیبریدی متعادل نیز همراه شود که تنها با گیربکس اتومات ممکن خواهد بود. موتور هیبریدی دمش طبیعی این خودرو می‌تواند قدرت ۷۷ کیلو وات و گشتاور معادل ۱۲۸ نیوتن متر تولید کند. به نظر می‌رسد مجهز شدن سوزوکی ویتارا به این موتور هیبریدی و تغییرات مثبت ظاهری و اضافه شدن امکانات جدید، ویتارا را مجددا به بازار رقابت با خودروهای مطرح این کلاس می‌رساند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا