روش‌هایی برای مقابله با باج‌افزارها

باج‌افزار نرم‌افزاری مخرب است که سیستم قربانیان را برای اخاذی پول از آن‌ها قفل‌گذاری می‌کند و برای محافظت در برابر این بدافزارها لازم است نکات امنیتی را رعایت کرده و سازمان‌ها نیز باید یک گروه امنیت سایبری داشته باشند تا اجازه ندهند حملات باج‌افزاری به سیستم‌هایشان آسیب جدی وارد کند.

مجله آنلاین موبنا – حملات باج‌افزاری (ransomware) این روزها رایج شده است و هیچ شرکتی نیز از این حملات مصون نیست. باج‌افزار نرم‌افزاری مخرب است که سیستم قربانیان را برای اخاذی پول از آن‌ها قفل‌گذاری می‌کند. این حملات پرونده‌های شما را رمزگذاری می‌کند و داده‌های گران‌بهای شمارا برای اخذ باج، نگه می‌دارند. این کار با وسوسه کردن کاربران در دانلود یک پیوست یا باز کردن یک لینک انجام می‌شود. با دانلود پیوست، بدافزار را در دستگاه خود نصب می‌کنید.

زمانی که سیستم شما مورد حمله قرار می‌گیرد، می‌تواند یک وضعیت چالشی و خطرناک برای شما ایجاد کند. باج‌افزار با وارد شدن به سیستم شما، می‌تواند اطلاعات شمارا قفل کند. بنابراین، مهم است که همه‌چیز را درباره حذف باج‌افزار و محافظت از باج‌افزار و نحوه متوقف کردن آن بدانید. پلیس فتا با ذکر نکاتی یادآور شده که چطور می‌توانید از این حملات تهدیدآمیز باج افزار، جلوگیری کنید.

هرگز پیوندها یا پیوست‌های غیرقابل‌اعتماد را باز نکنید. باج‌افزار از طریق پیوست‌های ایمیل وارد رایانه شما می‌شود. بنابراین، آن را به یک عادت تبدیل کنید، ایمیل افراد ناشناس را باز نکنید و از لینک‌های ناشناخته دانلودی انجام ندهید. قبل از باز کردن ایمیل، صحت آدرس را تأیید کنید. حتی اگر پیوست آن مورد اعتماد به نظر می‌رسد، ابتدا آن را تأیید کنید. همچنین، پیوندها یا پیوست‌هایی را که از شما می‌خواهند ماکروها را برای دسترسی آن‌ها فعال کنید، باز نکنید. بنابراین، به نام وب‌سایت موردنظر خود برای ورود و میزان دسترسی به پیوندها توجه کنید.

اطلاعات شخصی خود را به اشتراک نگذارید. اشتراک داده‌های شخصی شما به نرم‌افزارهای مخرب امکان دسترسی به آن‌ها می‌دهد. اگر تاکنون از یک منبع غیرقابل اطمینان یا غیرقابل‌اعتماد یک تماس، متن یا ایمیل دریافت کرده‌اید،

اطلاعات شخصی خود را به اشتراک نگذارید. مجرمان سایبری که قصد حمله دارند، ممکن است به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشند و از آن در ارسال ایمیل‌های فیشینگ استفاده کنند تا به‌طور خاص، شمارا هدف قرار دهند.

همیشه هنگام استفاده از وای‌فای عمومی از یک شبکه امن استفاده کنید. رعایت این مورد امنیتی نیز یک اقدام پیشگیرانه عالی در برابر محافظت از باج‌افزار است. دلیل این موضوع آن است که وقتی از وای‌فای عمومی استفاده می‌کنیم، سیستم ما در معرض حمله قرار می‌گیرد. بنابراین، اگر از وای‌فای بری امور مهم و محرمانه استفاده می‌کنید، همیشه استفاده از یک شبکه امن، نکته بسیار خوبی است.

نرم‌افزار امنیتی خود را به‌روز نگه‌دارید. شما باید آخرین نسخه آنتی‌ویروس را در سیستم خود داشته باشید. اما نصب نرم‌افزار امنیتی روی سیستم شما کافی نیست. به‌روزرسانی منظم ضروری است. حملات سایبری در بازه‌های زمانی مختلف تخصصی‌تر شده و تغییر می‌یابند، بنابراین یک سیستم امنیتی یا آنتی‌ویروس نیز باید در یک سطح قرار داشته باشد. به‌روزرسانی‌های منظم کمک می‌کند تا بالاترین سطح حفاظت را داشته باشید. به‌روزرسانی بسیار مهم است زیرا امنیت نرم‌افزاری شما را در برابر حملات باج‌افزار به حداکثر می‌رساند تا از آسیب‌پذیری سازمان شما جلوگیری شود.

از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. داشتن پشتیبان گیری از داده‌های به‌روز و ایمن از اطلاعات مهم و حیاتی شغلی، یک‌راه محافظت مهم از داده‌ها به‌ویژه در برابر باج‌افزار است. درصورتی‌که باج‌افزارها دستگاه‌های اصلی را به خطر بیندازند، با تهیه یک نسخه پشتیبان می‌توانید این داده‌ها را مجدداً بازیابی کنید و به حالت عملیاتی بازگردید. دانش ذخیره اطلاعات مهم و حیاتی، ضروری است. چراکه در صورت ذخیره اطلاعات عادی، تهیه نسخه پشتیبان ایده خوبی نیست. اگر هر شب به‌طور خودکار پشتیبان‌گیری کنید، هرگز قربانی حمله باج‌افزار نمی‌شوید.

باج‌افزار از بین نمی‌رود. ما فقط باید خود را از این بدافزار محافظت کنیم. در این دوره از جرائم سایبری و نقض داده‌ها، سازمان‌ها باید هوشیار باشند. مراحل مناسب را برای تشخیص و جلوگیری از حملات باج‌افزار و بازیابی اطلاعات بیاموزید. با دانش و نکات مناسب می‌توانید تأثیر باج‌افزار را روی مشاغل خود به حداقل برسانید. بنابراین، برای حفظ امنیت و محافظت از اطلاعات شغلی خود به این نکات فوق توجه کنید.

همراه با اقدامات پیشگیرانه، اطمینان حاصل کنید که یک گروه امنیت سایبری کاربردی دارید، که به شما کمک می‌کنند یک محافظت قوی از خود بسازید و اجازه ندهید که حملات باج‌افزاری آسیب جدی به سیستم شما وارد کند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا