ژاپنی ها یک باتری ۹۰ درصد ارزانتر از لیتیوم-یون ساختند

یک شرکت ژاپنی موفق شده است یک باتری جدید بسازد که با همان کارایی، ۹۰ درصد از باتری‌های لیتیوم-یون ارزانتر است.

مجله آنلاین موبنا – به گزارش بلومبرگ، “هیداکی هوری” بنیان گذار شرکت “APB Corp” از شرکت های ژاپنی حمایت مالی کرده است تا بتواند نوع جدیدی از باتری را تولید کند که باعث کاهش قابل توجه هزینه های تولید و افزایش ایمنی می شود.

این باتری که می‌تواند قطعات پیچیده باتری مانند الکترودهای فلزی و الکترولیت های مایع را با ماده رزین جایگزین کند، تولید آن به جای فرآیند تولید پیچیده ای که امروزه باتری های لیتیوم-یونی دارند، بیشتر شبیه به تولید فولاد است.

روند پیچیده کنونی تولید باتری های لیتیوم-یونی نیاز به فرآیندی گرانقیمت دارد که تنها تعداد معدودی از صنعتگران می توانند از پس آن برآیند.

از این گذشته، باتری مبتنی بر رزین حتی در هنگام سوراخ شدن نیز در برابر آتش و انفجار مقاوم است و این قابل اشتعال و انفجار بودن باتری های لیتیوم-یونی چیزی است که سال ها است محققان را درگیر کرده است، چرا که تاکنون موجب آسیب های مالی و جانی فراوانی شده است.

یکی از این آتش سوزی های باتری های لیتیوم-یونی در سال ۲۰۱۶ برای یک کامیون رخ داد که که این آتش سوزی، کامیون و محتویات آن را از بین برد و مهم تر از آن، مجموعه ای از آتش گرفتن های این باتری ها در کارخانه تسلا بود که باعث افزایش نگرانی در مورد ایمنی این باتری ها شد.

طراحی باتری دو قطبی شرکت “APB” نواقص سنتی موجود در باتری های لیتیوم-یونی را که باعث گرم شدن این باتری ها و در نهایت اشتعال آنها می شود، برطرف کرده است.
تاکنون شرکت “APB” نزدیک به ۸۰ میلیون دلار جمع آوری کرده است که برای راه اندازی یک کارخانه تولید انبوه در ژاپن که از سال آینده شروع به کار خواهد کرد، کافی است و تا سال ۲۰۲۳ به ظرفیت ۱ گیگاوات ساعت خواهد رسید.

البته این نکته حائز اهمیت است که در حالی که این باتری رزینی مشکلات ایمنی و هزینه باتری های لیتیوم-یونی را ندارد، اما رزین نسبت به فلز کمتر رسانا است، بنابراین ظرفیت حمل بار الکتریکی آن کاهش می یابد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا